Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Witam. Ile godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych może mieć grupa uczniów objęta takimi zajęciami? Kto te godziny przydziela?
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 6. 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) klas terapeutycznych;
2) zajęć rozwijających uzdolnienia;
3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
4) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
5) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej - w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych;
6) porad i konsultacji.
2. W przedszkolu i placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana uczniom w formie:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
2) porad i konsultacji.
§ 19. 1. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, jest zadaniem zespołu składającego się z nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych oraz specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem, zwanego dalej "zespołem".
§ 20. 1. Do zadań zespołu należy:
1) ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia;
2) określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, a w przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię, o których mowa w § 19 ust. 2 pkt 1 - także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii;
3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji - w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej.
§ 21. 1. Dyrektor przedszkola, szkoły i placówki, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy, na podstawie zaleceń zespołu, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 2, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 2-5 i ust. 2 pkt 1, ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.
Zgodnie z powyższym liczbę godzin zajęć korekcyjno-kompensacyjnych ustala dyrektor na podstawie zaleceń zespołu, czyli w zależności od potrzeb uczniów liczba ta może być różna. Godziny te powinny być realizowane przede wszystkim w ramach tzw. godzin "karcianych". Jeżeli wśród nauczycieli nie ma osób z odpowiednimi kwalifikacjami, wówczas dyrektor może zatrudnić specjalistę. Liczba godzin, które będzie prowadził zależna będzie od tego, ile godzin przydzieli organ prowadzący.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Osoba prawna, która prowadzi publiczne przedszkola i szkoły rekrutuje osoby na stanowiska dyrektorów tych placówek nie przeprowadzając konkursu na to stanowisko, co jest zgodne z art.63 ust.11 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe Dz.U. 2017.59. Czy w tym przypadku osoba zatrudniana na stanowisku nauczyciela z powierzeniem stanowiska dyrektora szkoły publicznej lub przedszkola publicznego na 5 lat powinna posiadać aktualną ocenę pracy (z ostatnich 5 lat) ?
- Czy nauczycielka z ochroną przedemerytalną może skorzystać z rocznego urlopu dla poratowania zdrowia? Kiedy może najpóźniej z takiego urlopu skorzystać (data)? Zakładam, że 1.01.2024 r. , wtedy skończy 60 lat i będzie mieć 35 lat pracy.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel od.01.09.2017 do 30.06.2018 przebywa na urlopie dla poratowania zdrowia. Czy w związku z powyższym należny mu się świadczenie urlopowe? Czy w związku z przebywaniem na urlopie dla poratowania zdrowia w okresie wakacyjnym dyrektor musi mu zapewnić 42 dni urlopu wypoczynkowego czy 56 dni? (Chodzi o niewykorzystane ferie zimowe 14 dni).
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel dyplomowany z dniem 29.09.2020 r. przeszedł na emeryturę. Od 30.09.2020 roku został ponownie zatrudniony w szkole na czas określony (od 30.09.2020 do 31.08.2021) w niepełnym wymiarze etatu.
Aktualnie emeryt domaga się aby od 01.09.2021 zawrzeć z nim umowę na czas nieokreślony.
1. Czy z nauczycielem, który posiada uprawnienia emeryta można zawrzeć umowę na czas nieokreślony?
2. Jaki musi być minimalny wymiar etatu na umowie na czas nieokreślony? (czy są jakieś wytyczne dla emerytów.)
3. Czy w związku z rozwiązaniem umowy na czas nieokreślony nauczycielowi z uprawnieniami emeryta przysługuje jakaś odprawa?
4. Nauczyciel odchodząc pobrał nagrodę jubileuszową (35 lecie). Czy pracując w szkole jeszcze pięć lat w niepełnym wymiarze będzie mu się należała nagroda jubileuszowa – 40 lecie?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy do pracy na stanowisko psychologa w przedszkolu może być zatrudniona osoba która ukończyła:
- Uniwersytet Humanistycznospołeczny kier Psychologia spec. psychologia kliniczna
- uniwersytet kier filologia polska spec nauczycielska i kulturoznawcza
- kolegium nauczycielskie, roczny kurs kwalifikacyjny surdopedagogika
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe