Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Jestem dyrektorem Zespołu Szkół Specjalnych - są to szkoły społeczne, niepubliczne (o uprawnieniach szkół publicznych) dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim i umiarkowanym (dominują umiarkowani). W jakim zakresie rozporządzenie o nadzorze pedagogicznym obowiązuje takie szkoły?
Należy dokładnie przeanalizować zapisy rozporządzenia, z których wynika m. in., że nadzór zewnętrzny dotyczy takiej placówki, natomiast wewnętrzny od § 20. nie jest obligatoryjny.
Podstawa prawna:
- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
§ 3. 1. Nadzór pedagogiczny jest realizowany przez wykonywanie zadań i czynności określonych w art. 33 ustawy, w trybie planowych lub doraźnych działań.
2. Planowe działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez kuratorów oświaty są realizowane zgodnie z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa w zakresie nadzoru pedagogicznego, ustalonymi przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy.
3. Doraźne działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny są realizowane w przypadku, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, o którym mowa w § 18 ust. 1.
4. Planowe i doraźne działania, o których mowa w ust. 1, prowadzone przez dyrektorów szkół i placówek wynikają z potrzeb szkoły lub placówki.
§ 4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołami i placówkami niepublicznymi, wykonując zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego, uwzględnia odpowiednio organizację i zakres zadań organów szkoły lub placówki, określone w statucie szkoły lub placówki.
§ 10. W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej przeprowadzonej w szkole lub placówce poziomu E w odniesieniu do choćby jednego z wymagań:
1) w obszarze, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1:
a) wobec szkoły lub placówki publicznej - organ sprawujący nadzór pedagogiczny poleca dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy,
b) wobec szkoły lub placówki niepublicznej - organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje polecenie zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy;
2) w obszarach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 2-4, szkoła lub placówka wdraża działania mające na celu poprawę stanu spełniania danego wymagania.
§ 20. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze, w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:
1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły lub placówki;
2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
b) motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
c) przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego przez dyrektora szkoły lub placówki nadzoru pedagogicznego.
2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do wszystkich lub wybranych wymagań, o których mowa w § 7 ust. 4, lub do innych zagadnień uznanych w szkole lub placówce za istotne w działalności szkoły lub placówki.
3. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, dyrektor szkoły lub placówki w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły lub placówki.
§ 21. 1. Dyrektor szkoły lub placówki publicznej opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.
2. Plan nadzoru, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) cele, przedmiot ewaluacji wewnętrznej oraz jej harmonogram;
2) tematykę i terminy przeprowadzania kontroli przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek;
3) tematykę szkoleń i narad dla nauczycieli.
§ 22. Do dnia 31 sierpnia każdego roku dyrektor szkoły lub placówki publicznej przedstawia radzie pedagogicznej wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie kiedy nauczyciel składa wniosek o dopuszczenie programu wychowania przedszkolnego w czerwcu? Czy może jest jakiś określony miesiąc? Kiedy Rada Pedagogiczna opiniuje program? Czy może to być to samo posiedzenie rady, na której dyrektor dopuszcza programy?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący może zlecić (na podstawie art. 33 ust. 5 ustawy z 8 marca 1990 o samorządzie gminnym) dyrektorowi szkoły prowadzenie spraw związanych z Systemem Informacji Oświatowej z poziomu organu prowadzącego? Informacje zawarte w tym programie obejmują również inne szkoły funkcjonujące na terenie gminy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony na czas określony od 2003 r. w niepełnym wymiarze (główne miejsce pracy na pełen etat w innej szkole). Umowy w naszej szkole na 9/18, 10/18 lub 12/18 (w przypadku nauczania indywidualnego). W związku z całkowitą likwidacją oddziałów gimnazjalnych mogę zaoferować 4/18. Pytanie - podstawa prawna informacji o ograniczeniu liczby godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy opiekun stażu, działając na podstawie art. 9c ust. 5 ustawy z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2019 r., poz. 2215), w terminie 7 od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu, czy też w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu, przedstawia dyrektorowi szkoły opinię o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu (Dz.U. 2018 poz. 1574 ze zm.)?
A może opiekun stażu powinien złożyć równoległe opinię i ocenę dorobku zawodowego nauczyciela stażysty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka będzie realizowane w przedszkolu. Kto decyduje ile godzin może być zrealizowanych? Czy Dyrektor może dla jednego dziecka przyznać 8 godzin/m-c, a innemu 6 godzin/m-c? Jak należy umotywować taką decyzję?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe