Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 1 września objęłam stanowisko wicedyrektora publicznego przedszkola. Czy mogłabym poprosić o dokumenty obowiązujące w takiej placówce oraz jakie uchwały i zarządzenia należy podjąć w miesiącu wrześniu?
Podstawowym dokumentem obowiązującym w publicznym przedszkolu jest statut, który m.in. określa obowiązki nauczycieli – w tym ewentualnie odnośnie prowadzenia dokumentacji - w zakresie planowania i prowadzenia pracy dydaktyczno-wychowawczej, prowadzenia obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowania tych obserwacji, współpracy ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną (art. 102 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59). Przedszkole prowadzi dziennik zajęć przedszkola; dzienniki innych zajęć, w których dokumentuje się przebieg nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej, w szczególności zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania; dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla danej grupy dzieci albo dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć; dzienniki zajęć specjalistów, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, Dz. U. z 2017 r., poz. 1646. Przedszkole gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, terapeutę pedagogicznego, lekarza oraz innego specjalistę, a także inną dokumentację związaną z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej; jeśli już we wrześniu zdiagnozowano potrzeby dziecka i zaproponowano rodzicom korzystanie z pomocy, należy pobrać ich zgody (§ 19 ww. rozporządzenia). Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego do dnia 30 września należy opracować programy IPET, a programy z poprzednich lat dostosować do nowych wymogów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dz.U. z 2017 r., poz. 1578 (§ 6 ust. 5 i § 9 rozporządzenia). Dla dzieci z orzeczeniami o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy opracować indywidualne programy i prowadzić dokumentację (w tym arkusz obserwacji dziecka) w zakresie określonym w § 4 – 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, Dz.U. z 2017 r., poz. 1635.
Ponieważ podstawa programowa może być realizowana w ramach programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych do użytku, jeśli nie nastąpiło to przed rozpoczęciem zajęć, nauczyciele powinni przedstawić programy dyrektorowi, który zasięga opinii rady pedagogicznej i następnie dopuszcza programy do użytku i włącza do zestawu programów wychowania przedszkolnego (art. 22a UoSO).
Należy poinformować dyrektorów szkół podstawowych, w obwodach których mieszkają dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne o realizowaniu obowiązku w przedszkolu i o zmianach w tym zakresie (art. 33 ust. 3 p.o.).
Dyrektor opracowuje plan nadzoru pedagogicznego i przedstawia radzie pedagogicznej do dnia 15 września (§ 23 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dz.U. z 2017 r., poz. 1658).
Rodzicom należy umożliwić organizację zebrania, podczas którego wyłonią radę rodziców (art. 83 ust. 2 i 3 p.o.). Rada pedagogiczna powinna uchwalić plan pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę przedszkola, o ile nie przyjęła go pod koniec poprzedniego roku szkolnego (art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4 p.o.). Rada pedagogiczna powinna zaopiniować propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych (art. 70 ust. 2 pkt 4 p.o.).
Od rodziców należy zebrać upoważnienia do odbierania dziecka z przedszkola, jeśli statut przewiduje pisemną formę oświadczeń (art. 102 ust. 1 pkt 6 p.o.), ewentualne wnioski o organizację zajęć dodatkowych (jeśli są oferowane) oraz wnioski o organizację religii (art. 12 ust. 1 UoSO).
Obowiązujące przepisy nie przewidują wydawania zarządzeń. Jeśli taka forma decyzji jest zastrzeżona w statucie dla wicedyrektora, a z jego obowiązków określonych w statucie danego przedszkola wynika potrzeba wydania decyzji we wrześniu, wicedyrektor powinien działać zgodnie ze statutem (art. 102 ust. 1 pkt 8 p.o.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jestem wicedyrektorem w szkole podstawowej. Mam powołanie na to stanowisko do końca sierpnia 2019 roku. Moja dyrektorka została odwołana ze stanowiska przez organ prowadzący z dniem 29 czerwca 2015 roku. Nie zostałam powołana na p.o. dyrektora wbrew obowiązującym przepisom. P.o została nauczycielka z mojej szkoły. W związku z tym, że odwołana dyrektorka przebywa na zwolnieniu lekarskim. Pani p.o w porozumieniu z organem prowadzącym zarządziła inwentaryzację, przejęła majątek szkoły... no i wymieniła zamki do wszystkich wejść szkolnych. Sporządziła rejestr kluczy. Jako wicedyrektor nie otrzymałam żadnych kluczy, nawet do sekretariatu szkoły. Zaistniała sytuacja i brak zaufania do pełniącej obowiązku dyrektora spowodowały, że zamknęłam swój gabinet na klucz i jako jedyna jestem w posiadaniu w/w kluczy. Pani p.o bardzo na mnie naciska, żebym udostępniła jej klucze do mojego gabinetu, nie wiem w jakim celu. Za rzeczy/dokumentację zgromadzone w gabinecie materialnie odpowiadam ja, zwyczajnie boję się żeby ktoś nie wszedł do mojego gabinetu pod moją nieobecność, a co gorsza żeby mi nie podrzucił czegoś negatywnego na moje stanowisko pracy. Czy mam obowiązek udostępnić pani p.o. klucze do mojego gabinetu? Jeśli tak-jak się zabezpieczyć pod względem formalnym, żeby ewentualne przekazanie kluczy nie zostało wykorzystane przeciwko mnie? Myślałam o spisaniu oświadczenia obu stron i zamieszczeniu wykazu rzeczy znajdujących się w gabinecie. Sama nie wiem jak to rozegrać. Wiem, że u Państwa zawsze można uzyskać fachową pomoc. Proszę o wskazanie mi drogi prawnej w celu wyjaśnienia mojej sytuacji. Serdecznie dziękuję.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W jakim przypadku rada pedagogiczna przyjmuje uchwałę w sprawie uchwalenia nowego statutu szkoły (taka uchwała zamieszczona jest w aktualnościach serwisu z sierpnia)?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy mogłabym otrzymać przykładowy regulamin świadczeń socjalnych? Muszę zaktualizować nasz regulamin i nie wiem, czy np. za warsztaty językowe dla dziecka należy się zwrot, czy muszę dać dopłatę dla każdego, kto złoży wniosek o dofinansowanie sanatorium?
- Mam ucznia w klasie IV w szkole masowej podstawowej z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim i objęty jest nauczaniem ind.10 godzin, są to przedmioty kluczowe, w pozostałych zajęciach bierze udział razem z klasą. Jak oceniać tego ucznia, czy skala 1-6, taka jak obowiązuje w szkole, czy ocenianie opisowe stosować?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy powołanie komisji stypendialnej powinno odbyć się zarządzeniem dyrektora czy uchwałą rady pedagogicznej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe