Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Z dniem 4 maja 2020 r. poradnie psychologiczno – pedagogiczne powróciły do pracy stacjonarnej. W komunikacie MEN czytamy: „czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, mogą być nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość.” Jaka jest podstawa prawna takiej możliwości wykonywania niektórych zadań np. zajęć logopedycznych w formie zdalnej i kto o tej możliwości decyduje? Czy w tej sytuacji dyrektor powinien zlecić pracownikowi pracę zdalną na piśmie z oznaczeniem miejsca i czasu jej wykonywania? Czy ze względów bezpieczeństwa konieczność ograniczenia kontaktów przy trudnych warunkach funkcjonowania poradni (mała liczba pomieszczeń w stosunku do liczby pracowników) jest wystarczającym powodem zlecenia przez dyrektora niektórych zadań w formie zdalnej? Czy w tej sytuacji w składnikach wynagrodzenia za godziny pracy zrealizowane z wykorzystaniem metod i technik na odległość w innym miejscu niż budynek poradni należy uwzględnić dodatek za trudne warunki pracy, czy nie uwzględniać i z czego to wynika? Jak należy zakwalifikować zajęcia prowadzone w budynku poradni, ale z wykorzystaniem metod i technik na odległość np. wywiad, porady, konsultacje telefoniczne, zajęcia logopedyczne przez Skype – do zajęć stacjonarnych czy prowadzonych zdalnie?
Jednocześnie obowiązują dwa akty prawne: 1) § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r., poz. 410 ze zm.), który w brzmieniu od 4 maja 2020 r. nie wymienia poradni wśród jednostek oświatowych objętych ograniczeniem funkcjonowania, a więc dopuszcza działalność poradni psychologiczno – pedagogicznej w jej siedzibie oraz 2) § 18 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.), zgodnie z którym dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli wystąpiły na danym terenie zdarzenia, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów. W związku z tym można przyjąć, że w sytuacji, gdy dyrektor nie jest w stanie zapewnić warunków bhp pracy poradni w zakresie wykonywania wszystkich jej zadań, część z nich wykona stacjonarnie, a nadal część zadań będzie objęta zawieszeniem, co z kolei przełoży się na zdalne wykonywanie tej ograniczonej działalności, zgodnie z § 4b pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r. O zakresie zdalnej pracy decyduje więc dyrektor poradni. Przepisy nie określają formy polecenia wykonywania zdalnej pracy, natomiast dla celów dowodowych może mieć ona pisemną formę, określać czas i miejsce wykonywania pracy w ten sposób (art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, Dz.U. z 2020 r., poz. 374 ze zm.). Pracownicy niepedagogiczni i nauczyciele realizujący pracę zdalnie otrzymują takie samo wynagrodzenie jak za pracę wykonaną w siedzibie poradni. Nauczyciele pracujący zdalnie w trudnych warunkach, wymienionych w § 8 pkt 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2014 r., poz. 416 ze zm.), otrzymują dodatek za zrealizowane godziny także zdalnie, na podstawie art. 80 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, Dz. U. z 2019 r., poz. 1040 ze zm. i art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r., poz. 2215. Zadania wykonane w siedzibie poradni z pomocą metod i technik na odległość (np. wywiad, porady, konsultacje telefoniczne, zajęcia logopedyczne przez Skype) stanowią pracę zdalną, zgodnie z § 4d w zw. z § 4a rozporządzenia MEN z dnia 11 marca 2020 r.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Organ prowadzący ma zamiar utworzenia zespołu szkół poprzez połączenie szkoły podstawowej z gimnazjum. Jaka jest procedura realizacji tego zamierzenia? Czyje opinie musi uwzględnić organ prowadzący? Czy kurator wyraża zgodę na utworzenie zespołu, czy tylko opiniuje? Czy organ prowadzący musi rozpisać konkurs na dyrektora zespołu, czy może powierzyć obowiązki? Jak wygląda ewentualny konkurs na dyrektora-chodzi o przedstawicieli rodziców i nauczycieli-z obu rad, czy wspólny kandydat? Proszę o udzielenie szczegółowej informacji wraz z podaniem podstawy prawnej.
- Urlop na poratowanie zdrowia dla nauczyciela czy się należy jeżeli ma umowę na czas nieokreślony w pełnym wymiarze w jednej szkole, ale uzupełnia etat oprócz macierzystej szkoły jeszcze w dwóch innych szkołach i jakie dokumenty przekłada dyrektorowi a jakie dyrektor nauczycielowi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszczają dzieci, które posiadają orzeczenie o kształceniu specjalnym. Od tego roku mamy obowiązek oddzielnie rozliczać koszty poniesione na realizację takich orzeczeń.
Jeżeli koszty związane z kształceniem specjalnym są wyższe niż otrzymana dotacja- czy możemy je pokryć z dotacji ogólnej? Jak udokumentować pracę nauczyciela z dzieckiem z orzeczonym kształceniem specjalnym (3/4 etatu) oraz w pracy w grupie (1/4 etatu)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje pytanie dotyczy powrotu ucznia zza granicy. Uczeń w ubiegłym roku ukończył klasę III SP. Od września rozpoczął naukę w Anglii ( przyjęto go do kl. VI). Od następnego roku ponownie wraca do naszej szkoły. Czy mogę go przyjąć do kl. V ( bo do niej uczęszczałby), co z różnicą programową? ( nie realizował niektórych przedmiotów np. j. polski, historia). Czy powinien zdawać egzaminy klasyfikacyjne, czy założyć, że ma czas na opanowanie podstawy programowej do kl. VI? Po powrocie założyć mu nowy arkusz, czy wpisywać w tym już założonym wcześniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam fakturę na plac zabaw na kwotę 33.100,53 zł z dnia 30 listopada 2016 r. Faktura nie została ujęta do dotacji w roku 2016 z powodu wystarczającej ilości innych rachunków. W roku 2017 r dotacja była wyższa - czy można zakwalifikować w/w wydatek (fakturę) do rozliczenia dotacji z tego roku ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe