I. 30 listopada 2018 r. opublikowana została w Dz. U. poz. 2245 ustawa o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (zwana popularnie ustawą zawodową) – która zawiera delegacje do wydania wielu nowych oraz zmiany wielu dotychczasowych przepisów wykonawczych.
II. Nowelizacje rozporządzeń MEN są niezbędne z uwagi na konieczność dostosowania dotychczasowych przepisów do zmian wprowadzonych w/w ustawą, w szczególności w związku ze zmianami regulacji dotyczących funkcjonowania placówek i szkół kształcących w zawodach.
W grudniu 2018 r. ukazały się projekty zmieniające rozporządzenia oraz nowe projekty rozporządzeń będących wykonaniem wspomnianych delegacji ustawowych.
III. Oto katalog projektów nowych przepisów oświatowych, które ukazały się na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji do końca grudnia 2018 r.: 1. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (dot. szkół nowego typu) Określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania w szkołach publicznych oddzielnie dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dla dzieci i młodzieży oraz oddzielnie dla słuchaczy szkół dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia i szkół policealnych. 2. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie zawodów szkolnictwa branżowego Określa: 1) branże oraz zawody przyporządkowane do branż, w których kształcenie będzie mogło być prowadzone w klasach I i semestrach I szkół ponadpodstawowych prowadzących kształcenie zawodowe począwszy od dnia 1.09.2019 r., uwzględniając zarówno zawody wcześniej wprowadzone do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, jak również nowe zawody, określone na wnioski ministrów właściwych dla tych zawodów, a także zmiany w dotychczasowych zawodach uzgodnione przez MEN z ministrami właściwymi dla zawodów, 2) podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, pogrupowane w branże, do których zostały przyporządkowane poszczególne zawody, 3) dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów oraz zestawy celów kształcenia i treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia: wiedzy, umiejętności zawodowych oraz kompetencji personalnych i społecznych w odniesieniu do tych umiejętności. 3. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (zastępuje przepis z 2017 r.) Określa: 1) zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych centrów kształcenia zawodowego, 2) warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w poszczególnych formach pozaszkolnych, w tym wymogi jakie powinien spełniać program nauczania, 3) sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia prowadzonego w poszczególnych formach pozaszkolnych. 4. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie doradztwa zawodowego (zastępuje przepis z 2018 r.) Projekt: 1) określa sposób realizacji doradztwa zawodowego, zadania doradcy zawodowego oraz treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, 3) określa treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla poszczególnych etapów edukacyjnych, z uwzględnieniem typów szkół (załączniki nr 1-7), 4) wskazuje, podczas jakich zajęć oraz innych działań podejmowanych w przedszkolach i poszczególnych typach szkół, może być realizowane doradztwo zawodowe, 5) opisuje sposób prowadzenia przez szkołę skutecznych i spójnych działań w zakresie doradztwa zawodowego, wykorzystując narzędzie, jakim jest program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, który będzie przygotowywany na każdy rok szkolny. 5. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie praktycznej nauki zawodu (zastępuje przepis z 2017 r.) Określa: 1) warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu, 2) przeznaczenie środków finansowych, które szkoły prowadzące kształcenie zawodowe przekazują podmiotom przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu, 3) kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia, 4) ramowy program kursu pedagogicznego dla instruktorów praktycznej nauki zawodu oraz zakres informacji, jakie umieszcza się na zaświadczeniu wydawanym po ukończeniu tego kursu. 6. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego (zastępuje przepis z 2017 r.) W systemie oświaty będą funkcjonowały tylko dwa rodzaje placówek umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych: dotychczasowa placówka kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego – i tu mamy projekty ich statutów. IV. Oto katalog projektów zmian dotychczasowych przepisów oświatowych, które ukazały się na stronach internetowych Rządowego Centrum Legislacji do końca grudnia 2018 r.: 1. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i warunków udzielania i cofania zezwolenia na założenie przez osobę prawną lub osobę fizyczną szkoły lub placówki publicznej (dot. rozporządzenia z 2017 r. dla szkół starego typu) Przewiduje: 1) zmianę zawartości wniosku o udzielenie zezwolenia na założenie szkoły lub placówki publicznej, 2) dostosowanie katalogu dokumentów załączanych do wniosku oraz danych, które powinno określać samo zezwolenie. 2. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego (rozporządzenie z 2017 r. dot. wszystkich typów szkół) Przewiduje: 1) doprecyzowanie, że oddziały sportowe i oddziały mistrzostwa sportowego mogą być tworzone w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, prowadzących kształcenie w formie dziennej; 2) doprecyzowanie, że szkołami sportowymi i szkołami mistrzostwa sportowego mogą być szkoły podstawowe i szkoły ponadpodstawowe, prowadzące kształcenie w formie dziennej; 3) dostosowanie nazewnictwa w zakresie podstawy programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego do brzmienia zgodnego z przepisami ustawy – Prawo oświatowe 3. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (dot. rozporządzenia z 2002 r. dla szkół starego typu) Zmiana zaproponowana w projekcie ma charakter dostosowujący i wynika z faktu, że uczniowie dotychczasowych czteroletnich techników, którzy rozpoczną edukację od roku szkolnego 2019/2020, będą przystępować do egzaminu zawodowego. Równocześnie uczniowie dotychczasowych czteroletnich techników, którzy rozpoczęli naukę przed rokiem szkolnym 2019/2020 będą przystępowali do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie. 4. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (rozporządzenie z 2018 r. dot. wszystkich typów szkół) Projektowane zmiany dostosowują terminologię rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, czyli rady rodziców nie tworzy się także w: 1) branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, 2) placówkach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia zawodowego. 5. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego (rozporządzenie z 2018 r. dot. wszystkich typów szkół). Projektowane zmiany dostosowują terminologię rozporządzenia do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego, czyli samorządu uczniowskiego nie tworzy się także w centrach kształcenia zawodowego. 6. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (dot. rozporządzenia z 2013 r. dla szkół starego typu). Projektowane zmiany dostosowują terminologię rozporządzenia w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego. 7. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego (dot. rozporządzenia z 2017 r. dla szkół nowego typu) Zmiany zaproponowane w projekcie rozporządzenia mają charakter dostosowujący oraz polegają na uchyleniu § 4 (dotyczącego pracy szkoły w ciągu 5 lub 6 dni w tygodniu) rozporządzenia i przeniesieniu rozwiązań określonych tym przepisem do rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli 8. Projekt rozporządzenia MEN w sprawie organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (nowy przepis mający zastąpić rozporządzenie z 2017 r.) Przewiduje: 1) wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym, w zależności od warunków pracy szkoły zajęcia dydaktyczno-wychowawcze mogą być realizowane przez pięć lub sześć dni w tygodniu. 2) określenie, że dyrektorzy pozostałych szkół, oprócz szkół podstawowych, mogą decydować o organizacji tygodnia pracy we własnym zakresie. Warunkiem koniecznym jest uzyskanie w tej sprawie opinii rady szkoły i rady pedagogicznej, a w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, organizujących praktyczną naukę zawodu na podstawie umowy z innymi podmiotami – także w porozumieniu z tymi podmiotami. 3) doprecyzowanie, że przepis określający możliwość zwiększenia liczby uczniów w oddziale, dotyczy tylko oddziału w szkole podstawowej i nie dotyczy oddziału przedszkola. 9. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach (dot. rozporządzenia z 2017 r. dla szkół nowego typu) Projektowane zmiany dostosowują terminologię rozporządzenia w zakresie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej do zmodernizowanej konstrukcji organizacji kształcenia zawodowego. 10. Projekt rozporządzenia MEN zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (dot. rozporządzenia z 2015 r. dla szkół starego typu) Dostosowanie przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych do regulacji wprowadzonych ustawą o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
zwiń >>