Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Proszę o podanie podstawy prawnej w następującej kwestii: Nauczycielka wychowania fizycznego uważa, że nie ma obowiązku pełnić opieki nad uczniami w autokarze szkolnym podczas dowozu dzieci ze szkoły na basen i z basenu do szkoły. Zajęcia na basenie odbywają się w ramach wychowania fizycznego. Nauczycielka twierdzi, że jej czas pracy w każdy czwartek kończy się o godz. 14.40 i życzy sobie zabezpieczenia opieki przez innego nauczyciela. Zatrudniona jest w wymiarze 9/18 etatu a więc w ramach ustalonego wynagrodzenia i obowiązującego 20-godzinnego tygodnia pracy – w ramach „innych czynności i zadań wynikających z zadań statutowych szkoły” powinna sprawować tę opiekę, co wynika z Karty Nauczyciela, jednak nie przyjmuje tego do wiadomości i twierdzi, iż konsultowała się z prawnikiem i nie ma takiego obowiązku. Czy mogę wydać polecenie służbowe na piśmie, podając podstawę prawną? Jeżeli tak, proszę o podanie tej podstawy. Z KN i kodeksu pracy. I jeżeli odmówi wykonania polecenia, też proszę o podstawę i grożące jej konsekwencje. Czekam z niecierpliwością.
Zgodnie z art. 42 Karty Nauczyciela zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze stanowią pensum nauczyciela. Nauczycielka zatrudniona na 9/18 prowadzi takie zajęcia tylko 9 godzin w tygodniu. Jeżeli wyjazd na basen odbywa się w ramach zajęć w-f, każde przekroczenie czasu pracy stanowiłoby dla nauczycielki godzinę ponadwymiarową, a nauczyciele niepełnoetatowcy godzin ponadwymiarowych nie mogą mieć. Podciągnięcie opieki nad uczniami podczas powrotu z basenu, pod zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły jest nie do końca dobrym pomysłem, polecenie służbowe powinno zaś dotyczyć pojedynczych zadań, a to konkretne zadanie ma charakter ciągły, więc spełnia warunki przydziału czynności. Poza tym zadania statutowe to, oprócz godzin "karcianych" przeznaczonych na pracę z uczniami lub opiekę świetlicową, takie czynności jak: udział w posiedzeniach rady pedagogicznej, zebraniach z rodzicami, imprezach szkolnych, etc. Jeżeli nauczycielka stawia opór, proponuję odpuścić.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Uczeń został skierowany do MOW w zw. z postanowieniem sądu rodzinnego. We wcześniejszej placówce, do której uczęszczał posiadał orzeczenie wydane ze wzgl. na zagrożenie niedostosowaniem. Obecnie złożono wniosek do Zespołu Orzekającego o wydanie nowego orzeczenia ze względu na umieszczenie w MOW tj. niedostosowanie. Czy należy tutaj dokonać uchylenia poprzedniego orzeczenia w trybie art. 18 pkt 1 rozporządzenia ws. orzeczeń i opinii i w tym trybie rozpatrywać nowy wniosek? W zw. z poprzednim orzeczeniem ustała przyczyna jego wydania. Czy ZO w nowym dokumencie powinien odnotować fakt uchylenia poprzedniego orzeczenia, czy jego wygaśnięcie niejako wynika z przepisów prawa: uczeń przestaje być zagrożony niedostosowaniem i skierowany został do placówki resocjalizacyjnej postanowieniem sądu. Uczeń został skierowany w całkiem inne województwo, został skreślony z listy uczniów poprzedniej szkoły, a więc nie ma prawnych podstaw do realizacji orzeczenia w poprzedniej placówce. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinno się dokumentować lekcje etyki prowadzone międzyoddziałowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- "Zadałem ostatnio następujące pytanie: Rodzice bliźniaczek uczęszczających obecnie do klasy i szkoły podstawowej złożyli wniosek o cofnięcie jednej z dziewczynek do oddziału przedszkolnego. Prośbę motywują dobrem dziecka i opinią nauczycielki. Jakie są procedury i akty prawne, które umożliwiają podjęcie takiej decyzji? Dziewczynka urodziła się 03.09.2009r. Nie posiada badań specjalistycznych".
Kompetencji do przenosin dziecka rodzice nie mają, to wiem. Wydaje mi się, że ja jako dyrektor, na podstawie aktów prawnych ( nie bardzo wiem jakich) po przebadaniu mogę do dnia 31 grudnia cofnąć decyzję o promocji do klasy I. I tutaj prosiłbym o pomoc. Jakie są procedury i terminy takiego przenoszenia dziecka z klasy I do oddziału przedszkolnego. Dziękuję i czekam na info.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jaka podstawa prawna powinna być pod zarządzeniem dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie zmiany organizacji czasu pracy dla pracowników merytorycznych i administracji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kwalifikacje szczegółowe musi posiadać nauczyciel wspomagający w przedszkolu? Czy w przypadku ukończenia przez niego studiów na kierunku pedagogika specjalna wystarczy licencjat czy muszą to być studia magisterskie? Ponadto czy studia podyplomowe z zakresu oligofrenopedagogiki dają pełne uprawnienia do pracy z dziećmi autystycznymi?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe