Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2022/2023
- Wzory dokumentów kontrolnych 2022/2023
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chciałabym uzyskać informacje na temat wykazu opinii wydawanych przez niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne wraz z podstawą prawną (rodzaj opinii - jej podstawa)? Do wydawania, których opinii placówka niepubliczna w postaci PPP nie ma uprawnień?
Niepubliczne poradnie nie prowadzą działalności orzeczniczej. Przepisy Prawa oświatowego stanowią, że orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a także opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydają wyłącznie zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych.
Niepubliczne poradnie mogą wydawać opinie w sprawach, które są określone w odrębnych przepisach. Niepubliczna poradnia psychologiczno – pedagogiczna założona zgodnie z art. 168 Prawa oświatowego oraz zatrudniająca pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych może wydawać opinie:
1) o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej przez dziecko 6-letnie (art.36 ust.2 pkt 2 Prawa oświatowego),
2) o potrzebie odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku
(art.36 ust.6 Prawa oświatowego),
3) w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom (art. 127 ust.11 Prawa oświatowego).
W oparciu o przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym specjalistyczna może wydawać opinie:
1) o specyficznych trudnościach w uczeniu się (§ 4.1. rozporządzenia z 2015r./ § 3.1 rozporządzenia z 2017r.),
2) wskazujące na potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (§ 3 pkt 3 rozporządzenia z 2015r./ §3 pkt 3 rozporządzenia z 2017r.),
3) o potrzebie zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego nowożytnego (§ 7.1. rozporządzenia z 2015r./ § 6.1. rozporządzenia z 2017r.),
4) objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
5) udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
6) przyjęcia ucznia szkoły podstawowej (i gimnazjum) do oddziału przysposabiającego do pracy (w przypadku kandydatów uzupełniających kształcenie ogólne w gimnazjum, szkole podstawowej z oddziałami przysposabiającymi do pracy, szkole podstawowej dla dorosłych),
7) przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: branżowej szkoły pierwszego stopnia, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia,
8) przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta,
9) innych, określonych w odrębnych przepisach.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.).
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015r. poz.843, oraz z 2016r. poz.1278).
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w publicznych szkołach (Dz.U.z 2017r. poz.1534).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy uczeń klasy szóstej szkoły podstawowej może zdawać egzamin poprawkowy?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od września 2011r w mojej szkole będę miała dwa oddziały klasy piątej( razem 29 uczniów). Czy mogę połączyć te oddziały na zajęciach wychowania do życia w rodzinie? Wówczas nauczyciel nie będzie miał dwóch godzin, tylko jedną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy poniższy opis zebrania Rady Pedagogicznej, który bulwersuje nauczycieli, może znaleźć się w Internecie?
Bez żadnego problemu można wskazać z imienia i nazwiska osoby tam opisane, m.in. dyrektor, była dyrektor oraz nauczyciel szkoły.
Opis sytuacji znajduje się na blogu:
http://waszkiewiczmarek.blogspot.com/?view=classic
Miasteczko plotek i cudów... (2)
17 maja 2016 r.
Autorem bloga jest były nauczyciel, którego żona nadal pracuje w szkole.
Nagrywa ona zebrania Rady na dyktafon i widocznie umożliwia mężowi ich odsłuchanie.
Czy istnieje możliwość całkowitego zakazu nagrywania zebrań RP?
Jakie kroki prawne należy poczynić, aby nie dochodziło do takich sytuacji, że dany nauczyciel/członek rodziny upublicznia relacje z zebrań RP w Internecie.
Reakcja musi być stanowcza, gdyż z pewnością sytuacja będzie się powtarzać.
Cytat:
W miasteczku plotek i cudów, w czasie panowania władzy nowej jakości, w małym zespole szkolnym rada przyjmuje arkusz organizacyjny pracy na kolejny rok „na słowo”. W małej gminie na końcu świata, gdzie świat się właśnie zaczyna, dyrekcja małego zespołu szkolnego nie potrafi na czas przygotować papierowej wersji arkusza organizacyjnego pracy szkoły na przyszły rok szkolny. Ciekawe czy organ prowadzący zespół też zatwierdzi arkusz organizacyjny „na słowo”?
Teraz wystarczy, że dyrekcja słownie zapewni nauczycieli, iż mają etaty na kolejny rok pracy i wszyscy się z tym zgadzają. Zgadza się nawet znany krzykacz, który wcale nie krzyczy, tylko ma donośny głos. Każdy cham tak się tłumaczy ze swojego krzyku! Jeszcze dwa lata temu wykrzykiwał, że arkusz organizacyjny musi być przedstawiony radzie w formie pisanej i zawarte powinny być w nim wszystkie informacje na temat pracy szkoły, zarówno nauczycieli, jak i obsługi.
A dzisiaj? Proszę! Słowo dyrekcji wystarczy, żeby zagłosował na tak!
Jedna z byłych dyrektor oznajmiła, że władza się zmieniła i zasady też! Smutne, że ktoś, kto był na kierowniczym stanowisku mówi takie głupoty. To chyba moja porażka, że popierałem taką kandydaturę.
Gratuluję głupoty i zapowiadam już dzisiaj, gdy przyjdzie mi kiedyś wrócić, muszę się przyjrzeć sprawie.
A nauczyciele?
Przypomniało mi się wystąpienie jednego z przywódców związku zawodowego nauczycieli na ostatnim marszu KOD. Wołał, że to od nauczycieli zależy, jaka będzie Polska i Polacy.
Trudno sobie wyobrazić, jak będzie Polska i Polacy, jeśli nauczyciele nie potrafią przeciwstawić się tak jawnej głupocie i głosują na TAK ze strachu albo dla świętego spokoju, a może i dlatego, że władza się zmieniła i trzeba koniecznie uprawiać teraz nową jakość władzy!
Pamiętam taką chwilę, gdy poproszono mnie w przeszłości, abym napisał pismo do ówczesnego wodza w ważnej sprawie dla nauczycieli. Napisałem pismo, podpisałem się pod nim i jeszcze się podpisała pod pismem moja żona. Reszta nauczycieli odmówiła.
Dlaczego?
Nie wiem!
Może chcieli, abym tylko z żoną załatwił ich sprawę?
A może ze strachu?
Pismo zostało w szufladzie.
Od tamtej pory nie wiem, czego boja się ludzie inteligentni? I to jest dobre pytanie o kondycję inteligencji w małej gminie na końcu świata, gdzie świat się właśnie zaczyna.
W miasteczku plotek i cudów władza nowej jakości rozwija swoje skrzydła!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczennica będąca w ciąży w klasie II gimnazjum niedługo urodzi dziecko. Jakie prawa przysługują jej po jego urodzeniu? Czy może i po jakim czasie od porodu mieć nadal nauczanie indywidualne? Dodam, że rodzi w maju, a orzeczenie o indywidualnym nauczaniu ma tylko do końca tego roku szkolnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielowi, który przebywa na urlopie zdrowotnym dyrektor może polecić zadanie np. prowadzenie strony internetowej szkoły?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe