Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Informacje prasowe
Kiedy szkołę można wykreślić z ewidencji
"Wystarczy stwierdzenie w trybie nadzoru pedagogicznego, że szkoła nie wykonuje wydanych zaleceń" - stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, oddalając trzy skargi kasacyjne spółki z o.o. AP Edukacja w Rzeszowie. Spółka prowadzi w tym mieście trzy szkoły: dwa licea i jedną szkołę policealną. W 2006 r. zostały one wpisane do prowadzonej przez miasto ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a prezydent Rzeszowa nadał im uprawnienia szkół publicznych. Rok później wydał decyzję o wykreśleniu ich z ewidencji na wniosek podkarpackiego kuratora oświaty po kontrolach wizytatorów, które wykazały naruszenie przepisów ustawy o systemie oświaty (u.s.0.). Jej art 83 ust 1 pkt 3 mówi, że wpis do ewidencji szkół niepublicznych podlega wykreśleniu po stwierdzeniu w trybie nadzoru pedagogicznego, że działalność szkoły lub placówki jest sprzeczna z przepisami ustawy lub statutem, jeżeli osoba prowadząca szkołę lub placówkę w wyznaczonym terminie nie zastosowała się do poleceń nadzoru pedagogicznego. Wykreślenie następuje w drodze decyzji i jest równoznaczne z likwidacją szkoły lub placówki. "Ustawa o systemie oświaty jest źle skonstruowana, wymaga nie tyle nowelizacji, ile napisania od nowa. Ustawodawca poświęcił uwagę tylko likwidacji dobrowolnej (art. 84 ust. 3 - 4), lecz zbył milczeniem likwidację przymusową, mimo że ją dopuszcza w razie funkcjonowania z istotnym naruszeniem prawa. W efekcie zarówno osoby prowadzące lakie szkoły, jak i organy sprawujące nadzór pedagogiczny nie bardzo wiedzą jak działać. Nie wiadomo np., w jakim trybie I momencie od decyzji o wykreśleniu takiej szkoły czy placówki z ewidencji miałoby nastąpić faktyczne zakończenie działalności. Raczej nie z dniem określonym w decyzji organu prowadzącego ewidencję (art. 83 ust. 2), gdyż jest to często niewykonalne ze względu na jej nieostateczny charakter. Główny zarzut pod adresem ustawodawcy to ignorowanie interesu pracowników i uczniów likwidowanej szkoły. Może przynajmniej warto wprowadzić zasadę, że datą likwidacji jest koniec najbliższego roku szkolnego." - mówi Mateusz Pilich z Uniwersytetu Warszawskiego.
źródło: Rzeczpospolita, autor: Danuta Frey
Data: 2010/01/26