Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Bezpieczeństwo w szkole – Łódzka Debata Oświatowa

– Polska szkoła nieustanie się zmienia. Pojawiły się nowe zagrożenia dla uczniów, takie jak cyberprzemoc, czy substancje psychoaktywne, takie jak np. dopalacze – powiedział w Łodzi wiceminister edukacji.

Maciej Kopeć Podsekretarz Stanu w MEN wziął udział w Łódzkiej Debacie Oświatowej „Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w szkole?”. Kolejna wojewódzka debata oświatowa o zmianach w systemie oświaty odbyła się w poniedziałek na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

– Podejmowane działania w szkole dotyczące bezpieczeństwa są najczęściej reakcją na pojawiające się problemy. Mam nadzieję, że w toku dyskusji wypracujemy konkretne propozycje w zakresie profilaktyki bezpiecznych zachowań – zaznaczył wiceminister edukacji Maciej Kopeć. – Musimy pamiętać, że bezpieczeństwo w placówkach edukacyjnych to także istniejące relacje pomiędzy uczniami i atmosfera panująca w społeczności szkolnej – dodał.

W dyskusjach panelowych rozmawiano przede wszystkim o roli szkoły. Uczestnicy debaty próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy bezpieczeństwo w szkole jest okazjonalną interwencją, czy całościowym procesem wychowawczym.

W zakresie bezpieczeństwa uczniów w szkole i placówce zostały omówione obowiązki organów prowadzących i dyrekcji. Przedstawiono także podstawy prawne dotyczące tego zagadnienia. Poruszono również kwestię psychospołecznych aspektów bezpieczeństwa. Tematem były też m.in. agresja i przemoc w szkole, edukacja dla bezpieczeństwa i funkcjonowanie uczniów w cyberprzestrzeni. Rozmawiano także o wychowawczo-profilaktycznej roli szkoły, w tym w szczególności o programach wychowawczych i programie profilaktyki.

Uczestnicy Łódzkiej Debaty Oświatowej dyskutowali również o podstawie programowej – priorytetach wychowania, przygotowania ucznia do bezpiecznego funkcjonowania we współczesnym świecie oraz jego umiejętnościach na poszczególnych etapach edukacyjnych.

Zdaniem uczestników działania takie powinny obejmować wszystkie treści i aktywności o charakterze wychowawczym. Dodatkowo program profilaktyki dostosowany powinien być do potrzeb rozwojowych uczniów. Powinien uwzględniać on także potrzeby danego środowiska z uwzględnieniem aktywności o charakterze profilaktycznym – przede wszystkim w ścisłej współpracy z rodzicami.

W Łódzkiej Debacie Oświatowej udział wziął Grzegorz Wierzchowski, Łódzki Kurator Oświaty, Mirosław Suski, a także dyrektor generalny Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi. Uczestnikami byli także: parlamentarzyści, samorządowcy, a także przedstawiciele Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi, Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej, Dyrektorzy Centrów Doskonalenia Nauczycieli, oświatowych związków zawodowych, dyrektorzy szkół, nauczyciele, prawnicy i psychologowie. W spotkaniu wzięło udział około 320 osób.

Więcej informacji o ogólnopolskiej debacie dotyczącej zmian w systemie edukacji „Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra Zmiana” na stronie www. debataoswiatowa.men.gov.pl.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

Data: 2016/04/11

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT