Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
GENialni są wśród nas
I edycja konkursu „GENialna szkoła" realizowanego przez Fundację Pomocy Rodzinom i Chorym na Mukowiscydozę MATIO w ramach kampanii społecznej „Ogólnopolski Tydzień Mukowiscydozy" rozpoczęła się w roku szkolnym 2013/2014. Minister Edukacji Narodowej objęła akcję patronatem honorowym.
- Jesteśmy szczęśliwi, że Państwo tutaj przyjechaliście. To spotkanie pozwala nam powiedzieć wszystkim szkołom, że dobra edukacja dzieci jest dla nas najważniejsza. Mamy też szansę powiedzieć, że w polskiej szkole jest miejsce dla każdego ucznia. Każdy z nas jest inny. W zasadzie inność jest normalnością. Dlatego też powinniśmy pomagać szkołom w tworzeniu przestrzeni przyjaznej dla każdego dziecka. Naszym marzeniem i zadaniem jest, aby każda szkoła w Polsce była genialna. Bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom konkursu. Wszyscy, którzy zgłosili się do konkursu są już jego zwycięzcami. Gratuluję Państwu trudu, który włożyliście w to, aby edukacja polskich dzieci była coraz lepsza – powiedziała Joanna Berdzik, podsekretarz stanu w MEN.
- To co się tutaj dzieje, to dobry przykład, który pokazuje tych, którym się chce chcieć. Warto zwrócić uwagę na to, że z roku na rok podejmuję coraz mniej interwencji dotyczących niedostatecznej pomocy chorym dzieciom w obszarze dotyczącym edukacji. Szkoła jest dla każdego dziecka. Każde dziecko w Polsce ma prawo do edukacji. Każde dziecko, aby prawidłowo się rozwijać potrzebuje drugiego dziecka – dodał Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
Choroby rzadkie (ang. RD - rare diseases) to poważne schorzenia o przewlekłym i ciężkim przebiegu, najczęściej uwarunkowane genetycznie. Choć do tej pory zdiagnozowano, w ramach definicji chorób rzadkich i bardzo rzadkich, od 5 do 8 tysięcy różnych jednostek chorobowych, wiedza na ich temat jest wciąż znikoma. Mukowiscydoza także należy do tej grupy. Ze względu na jej różnorodny przebieg, powodowanie dysfunkcji różnych narządów organizmu jest chorobą trudną do zrozumienia nie tylko przez rodziców chorego dziecka, ale przede wszystkim przez otaczających je ludzi.
Trudności pojawiają się często w momencie rozpoczęcia przez dziecko edukacji przedszkolnej i szkolnej. Wówczas to rodzice zobowiązani są do przekazania gronu pedagogicznemu jak najpełniejszej informacji o chorobie. Często także rodzicom kolegów i koleżanek z klasy. W przypadku mukowiscydozy chore dziecko stałym, głębokim kaszlem może budzić w otoczeniu lęk. To nie wirus, to walka płuc o oddech, konieczność odrywania zalegającego w nich śluzu, który zmniejsza ich wydolność. Dlatego też dokładna informacja o chorobie i jej objawach jest konieczna, choć nie zawsze dobrze postrzegana. - Będziemy się bardziej rozumieli, jeżeli będziemy wiedzieli o sobie jak najwięcej. Niewiedza jest źródłem obaw – powiedziała posłanka Janina Okrągły.
Tym bardziej należy wyróżniać szkoły i przedszkola, w których nauczyciele dbają o dobro chorego dziecka, akceptują je, nie próbują się od niego uwolnić, ale potrafią uczyć zdrowych rówieśników odpowiedzialności, pomocy oraz empatii.
- Dzieci przewlekle chore nie muszą uczyć się w odrębnych szkołach i być izolowane od swoich rówieśników. Zrozumienie ich choroby i potrzeb sprawia, że czują się bezpieczne, a przede wszystkim równe zdrowym rówieśnikom – mówi Paweł Wójtowicz, Prezes Fundacji MATIO. - Zrozumienie nie wymaga wielkiego wysiłku, a korzyści płynące z kontaktów z rówieśnikami, swobodnego dostępu do edukacji są ogromne. Mają także znaczący wpływ na efekty leczenia, stan zdrowia, przyszłe życie, budując w dziecku silną psychikę i wolę walki z chorobą.
W konkursie „GENialna szkoła" przyznano następujące nagrody i wyróżnienia:
- I miejsce – Szkoła Podstawowa im. Kunegundy Pawłowskiej w Trąbkach Wielkich, woj. pomorskie
- II miejsce – Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Ropczycach, woj. podkarpackie
- III miejsce – Publiczne Przedszkole nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. Cz. Janczarskiego w Kluczborku, woj. opolskie.
Specjalne wyróżnienie Jury otrzymała:
- Szkoła Podstawowa im. Fryderyka Chopina w Strzyżewie, woj. wielkopolskie
Równorzędne wyróżnienia przyznano:
- Samorządowemu Przedszkolu w Zielonkach, woj. małopolskie
- Szkole Podstawowej nr 171 im. Stanisława Staszica w Warszawie
- Szkole Podstawowej nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie, woj. kujawsko-pomorskie
Data: 2014/05/06
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe