Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY



Komunikaty MEiN

Konsultacje społeczne "Naszego Elementarza" zakończone

Za nami czwarty, ostatni już etap konsultacji społecznych darmowego podręcznika dla pierwszoklasistów. Od 28 sierpnia do 11 września stronę internetową „Naszego elementarza" odwiedziło 132 772 użytkowników. To blisko trzy razy więcej niż w trakcie opiniowania trzech pierwszych części podręcznika.

Pomimo tak dużego zainteresowania podręcznikiem, w ostatniej turze konsultacji zarejestrowano mniej uwag niż na poprzednich etapach (69). Zgłaszano takie kwestie, jak opis koloru flagi w wierszyku, zbyt mało geometrii czy propozycje przeformułowania poleceń. Pojawiła się również propozycja, aby w podręczniku znalazł się bardziej szczegółowy opis rodziny adopcyjnej.

Zespół redakcyjny na bieżąco uwzględniał uwagi natury technicznej – na stronie www.naszelementarz.men.gov.pl stworzono m.in. zakładkę, w której wszystkie zatwierdzone części „Naszego elementarza" są udostępnione w wersji specjalnie do indywidualnego wydrukowania.

Zgłoszone uwagi merytoryczne są aktualnie analizowane przez autorów i recenzentów. Analogicznie jak w przypadku poprzednich części „Naszego elementarza" wpłyną one na ostateczny kształt tej części podręcznika.

Spora część opinii zgłoszonych w ostatniej turze konsultacji dotyczyła kwestii formalnych, związanych z udostępnianiem podręcznika. Warto przypomnieć raz jeszcze obowiązujące zasady: Ustawa oświatowa nakłada na szkołę podstawową i gimnazjum m.in. obowiązek nieodpłatnego wypożyczania uczniom darmowych podręczników i pomocniczych materiałów edukacyjnych w wersji papierowej. Niewywiązywanie się przez szkoły z tego obowiązku jest nieprawidłowością, którą należy zgłosić do właściwego terytorialnie kuratorium oświaty.

Za pośrednictwem strony „Naszego elementarza" zgłasza się też sporo szkół z zagranicy prowadzących nauczanie uzupełniające dla dzieci w języku polskim, zainteresowanych pozyskaniem podręcznika. Wszystkie tego typu wnioski są rozpatrywane pod kątem standardowych kryteriów formalnych dotyczących wyposażania w podręczniki polonijnych placówek nauczania języka polskiego. Do szkół polskich za granicą przekazano już ponad 3 tys. egzemplarzy „Naszego elementarza”. Więcej informacji znajduje się na stronie Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą.

Wzrastające zainteresowanie stroną „Naszego elementarza" jest podyktowane m.in. również liczbą udostępnionych do pobrania materiałów dla nauczycieli, uczniów i rodziców. Zatwierdzone do użytku szkolnego i dostępne na stronie są trzy pierwsze części podręcznika (dwie pierwsze również w wersji na multibooki). Ponadto nauczyciele za pośrednictwem strony mogą korzystać z generatora kart pracy.

Warto wspomnieć, że „Nasz elementarz" trafił do szkół, zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem, również w wersjach zaadaptowanych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Są to: pierwsza część podręcznika dla dzieci niewidomych, składająca się z 8 części zapisanych w alfabecie Braille'a, 2-częściowy podręcznik zaadaptowany dla dzieci słabowidzących, z powiększoną i wyraźniejszą grafiką, oraz podręcznik dla dzieci mających trudności w uczeniu i/lub komunikowaniu, uzupełniony o płytę z nagraniami w polskim języku migowym.

Adaptacja „Naszego elementarza" dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest jednym z niewielu prowadzonych na taką skalę przedsięwzięć na świecie.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej 

Data: 2014/09/12

 
Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT