Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
Komunikaty MEiN
O edukacji włączającej na Akademii Pedagogiki Specjalnej
Konferencja zorganizowana została przez Stowarzyszenie Olimpiady Specjalne Polska, Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Konferencja została objęta honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. Uczestniczyli w niej przedstawiciele instytucji państwowych, samorządów, dyrektorzy szkół, nauczyciele, wykładowcy wyższych uczelni oraz przedstawiciele ośrodków doskonalenia nauczycieli.
W wystąpieniu rozpoczynającym konferencję Tadeusz Sławecki podkreślił, że idea edukacji włączającej jest ściśle związana z procesem integracji społecznej i promowaniem idei pełnego włączenia osób z niepełnosprawnością w nurt życia społecznego, zawodowego i kulturalnego. Edukacja włączająca nabiera szczególnego znaczenia w kontekście uczenia się przez całe życie. Sekretarz stanu MEN przypomniał, że polskie prawo oświatowe zapewnia możliwość kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi we wszystkich typach i rodzajach szkół -zarówno w szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, jak i specjalnych. Decyzje o wyborze szkoły podejmują rodzice.
- Przepisy prawa w sposób jednoznaczny określają potrzebę opracowania indywidualnej ścieżki rozwoju dziecka niepełnosprawnego - podkreślał wiceminister - poczynając od wychowania przedszkolnego przez wszystkie etapy kształcenia, zawierającej ofertę edukacyjno-wychowawczą, zróżnicowane formy kształcenia, w tym alternatywne możliwości spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, zalecenia dydaktyczno-wychowawcze, zajęcia specjalistyczne oraz propozycje wspomagania rodziny w jej wychowawczej i opiekuńczej roli.
Wiceminister zwrócił także uwagę, że jednym z filarów edukacji włączającej jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli i upowszechnianie wiedzy dotyczącej wspierania uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach i przedszkolach ogólnodostępnych oraz upowszechnianie i wdrażanie dobrych praktyk.
Podczas konferencji odbyły się trzy panele dyskusyjne:
- Tworzenie włączającej kultury - panel z naukowy,
- Wypracowanie włączającej polityki - panel z udziałem przedstawicieli instytucji centralnych i samorządów lokalnych,
- Rozwój włączających praktyk - panel praktyków prowadzących pilotaż związany z upowszechnianiem materiałów metodycznych, w tym „Przewodnika po edukacji włączającej".
Wiceminister Sławecki poinformował uczestników konferencji, że Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło otwarty konkurs ofert w ramach wsparcia realizacji zadania publicznego upowszechniającego ideę edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - Bezpieczna i przyjazna szkoła - edukacja włączająca w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi i integracyjnych, przeznaczając na ten cel 1 900 000 zł.
Konkurs organizowany jest w ramach rządowego programu na lata 2008-2013 „Bezpieczna i przyjazna szkoła", zgodnie z harmonogramem realizacji zadań w 2012 r. Celem konkursu jest wyłonienie najkorzystniejszych ofert podmiotów, które zaplanują oraz wdrożą w szkołach ogólnodostępnych, z oddziałami integracyjnymi oraz integracyjnych projekty upowszechniające ideę edukacji włączającej. Projekty powinny być adresowane do uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, od II do IV etapu edukacyjnego, którzy uczęszczają do tych szkół oraz ich rodziców i nauczycieli.
Oferty mogą składać organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność statutową w dziedzinie oświaty i wychowania, jednostki samorządu terytorialnego, które prowadzą przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze.
Data: 2012/09/13
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe