Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
1. Wyjście a wycieczka. Proszę o rozgraniczenie. Co jest wycieczką (dydaktyczną, turystyczno-krajoznawczą, specjalistyczną) wiemy, co znaczy: wyjście również, ale w praktyce pojawiają się: np. - wyjazd/wyjście nauczyciela z trojgiem uczniów na całodzienny konkurs, -zawody sportowe, -wyjazd podczas lekcji (na 2 godz. film lub przedstawienie teatralne) do oddalonego o 4 km kina Proszę o odpowiedź, jakiego rodzaju dokumentacja powinna towarzyszyć tego rodzaju imprezom. Czy to wyjście, czy wycieczka? 2. Nauczyciel logopeda pracuje 22 godziny, ale z dzieckiem 45 minut. Zatem obowiązują go również dyżuru międzylekcyjne?
Ad. 1 Wg mojej opinii, dla odróżnienia sytuacji, o których mowa w pytaniu, dyrektor powinien brać pod uwagę cel wyjścia/wycieczki itp. A zatem organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu:1) poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii;2) poznawanie kultury i języka innych państw;3) poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego;4) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania;5) upowszechnianie wśród uczniów zasad ochrony środowiska naturalnego oraz wiedzy o składnikach i funkcjonowaniu rodzimego środowiska przyrodniczego, a także umiejętności korzystania z zasobów przyrody;6) upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej;7) poprawę stanu zdrowia uczniów pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie;8) przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym, w szczególności w ramach profilaktyki uniwersalnej;9) poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Krajoznawstwo i turystyka są organizowane w formie:1) wycieczek przedmiotowych - inicjowanych i realizowanych przez nauczycieli w celu uzupełnienia programu wychowania przedszkolnego albo programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów,2) wycieczek krajoznawczo-turystycznych o charakterze interdyscyplinarnym, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, organizowanych w celu nabywania wiedzy o otaczającym środowisku i umiejętności zastosowania tej wiedzy w praktyce,3) specjalistycznych wycieczek krajoznawczo-turystycznych, w których udział wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego, sprawnościowego i umiejętności posługiwania się specjalistycznym sprzętem, a program wycieczki przewiduje intensywną aktywność turystyczną, fizyczną lub długodystansowość na szlakach turystycznych- zwanych dalej "wycieczkami". Wycieczki mogą być organizowane w kraju lub za granicą. Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności. Z przepisów rozporządzenia wynika, co należy rozumieć pod pojęciem „wycieczka”. Jeśli natomiast zajęcia poza szkołą nie mieszczą się w celach i formach zaliczanych do wycieczki należy je zakwalifikować jako wyjście grupowe i rejestrować w odpowiedniej dokumentacji szkoły. Organizator – nauczyciel określa cel zajęć oraz formę, na tej podstawie dyrektor kwalifikuje, czy jest to wyjście, czy wycieczka. Oznacza to, że jeśli wyjazd do kina, teatru, muzeum ma na celu uzupełnienie programu nauczania w ramach jednego lub kilku przedmiotów (j. polski, j. obcy, historia) lub realizację celów programu wychowawczo-profilaktycznego – jest wycieczką. Imprezy sportowe, konkursy sprawnościowe – to także upowszechnianie zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej oraz podnoszenie sprawności fizycznej, zatem jest wycieczką. Należy podkreślić jednak fakt, że bez względu na rodzaj zajęć poza szkołą (wycieczki, wyjścia, imprezy), najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, m. in. dlatego niezbędna jest dokumentacja: karta wycieczki lub rejestr wyjść.
Ad. 2 Wg mojej opinii każdy pracownik pedagogiczny powinien (w tym: logopeda, psycholog, pedagog) pełnić dyżur, np. proporcjonalnie do ilości godzin pracy/zatrudnienia. Podstawa prawna:1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2018 r., poz. 1055).2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel dokonuje wyboru programu wychowania przedszkolnego na cały etap nauki w przedszkolu (art.22 UosO). W związku z tym, mam 2 pytania. 1. Czy należy to tak rozumieć, że musi pracować przez 4 lata na tym samym programie, i nie ma możliwości złożenia wniosku o dopuszczenie innego programu w kolejnym roku szkolnym dla tej samej grupy? 2. Czy wszystkie grupy przedszkolne muszą pracować na tym samym programie, czy każdy nauczyciel może wybrać dla swojej grupy inny program?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w świetle obowiązujących przepisów prawa oświatowego powinniśmy informować rodziców na miesiąc przed klasyfikacją na I półrocze o zagrożeniach oceną niedostateczną z przedmiotów lub zachowaniem nagannym
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 3. Uchwała rada powiatu wprowadziła algorytm rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, którzy w pewnych miesiącach roku nie wypracowują pensum (np. klasy na praktyce) - tzw. pensum uśrednione. Powoduje to jednak zwiększenie pensum we wszystkich miesiącach roku, co skutkuje obniżeniem stawki za godzinę i wartości każdej wypracowanej godziny ponadwymiarowej, również w tych miesiącach, w których nauczyciel wypracowuje pensum oraz nadgodziny. Czyli nauczyciel z pensum 18 h, nie otrzymuje stawki np. 55,00 zł/h (jak to wynika z pensum), ale ma je uśrednione do np. 18,52 i jego stawka wychodzi np. 53,50 zł. Traci na tym co miesiąc w płatności za nadgodziny. Czy jest to prawidłowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie powinny być zasady przechowywania i udostępniania prac pisemnych uczniów według obowiązujących regulacji prawnych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Prowadzę niepubliczne przedszkole integracyjne. Do grudnia 2018 r. w ramach umowy z rodzicami finansowaliśmy z dotacji dzieciom niepełnosprawnym koszt wyżywienia bezglutenowego, czy w ramach nowych przepisów rozliczeniowych od stycznia tego roku nadal jest to możliwe w ramach nowego rozliczania dotacji na kształcenie specjalne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe