Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
13 kwietnia 2014r. nauczyciel na swój wniosek w trybie art. 23 ust.1 pkt.1 Karty Nauczyciela rozwiązał stosunek pracy. W roku 2015 nauczyciel uzyskał wiek uprawniający do świadczenia kompensacyjnego i z dniem 30 września 2015r. nauczyciel jest na nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym. Od 14 kwietnia 2014r. do chwili obecnej nauczyciel nie pracował. Nauczyciel wnioskuje o trzymiesięczną odprawę emerytalną. Czy należy mu wypłacić odprawę emerytalną? Jaka jest podstawa prawna regulująca wypłatę takiej odprawy?
Podstawą wypłaty odprawy jest art. 87 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym odprawa emerytalna przysługuje nauczycielowi spełniającemu warunki uprawniające do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na emeryturę, rentę z tytułu niezdolności do pracy lub nauczycielskie świadczenie kompensacyjne.
Nauczyciel opisany w pytaniu dopiero w 2015 roku spełnił warunki uprawniające do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, zatem dopiero wówczas nabył prawo do odprawy emerytalnej. Prawo to nie powstaje jedynie w przypadku, gdy pracownik rozwiązuje stosunek pracy i od razu przechodzi na emeryturę.
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 8 grudnia 1993 r. (sygn. akt I PRN 111/93, OSNC 1994/12/243): "Przewidziany w przepisach regulujących prawo do odprawy "związek" między rozwiązaniem stosunku pracy a nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej może mieć nie tylko charakter przyczynowy, czasowy, ale także funkcjonalny."
Z uzasadnienia wyroku:
"...powstanie prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej nie musi mieć miejsca bezpośrednio po rozwiązaniu stosunku pracy, byleby między tym rozwiązaniem a powstaniem prawa do tych świadczeń zachodził „związek”. Może to być, oczywiście, związek przyczynowy i czasowy, ale wystarczy także związek funkcjonalny, gdyż w przeciwnym razie ustawodawca posłużyłby się bardziej restryktywną z punktu widzenia interesów pracownika formułą prawną, wymagającą np. by rozwiązanie stosunku pracy następowało „z powodu” (z przyczyny) nabycia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej bądź też z powodu podjęcia przez strony (stronę) stosunku pracy działań zmierzających do uzyskania przez pracownika emerytury lub renty inwalidzkiej i uzyskania przez niego takiego świadczenia. Posługując się szerszym pojęciem „związku” ustawodawca pozostawił tym samym większą swobodę organom orzekającym w zakresie obejmowania prawem do odprawy także tych pracowników, w wypadku których rozwiązanie stosunku pracy nie zbiega się ściśle w czasie z nabyciem prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej."
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 1. Czy nauczyciel dyplomowany (zatrudniony na podstawie mianowania), który ukończył studia magisterskie na kierunku zootechnika od 1 września 2017r. będzie posiadał kwalifikacje do nauczania w szkole podstawowej biologii (dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony)? Nauczyciel ten rozpoczął pracę w szkole w 1994 r. jako nauczyciel biologii.; 2. Czy nauczyciel mianowany (zatrudniony na podstawie mianowania), który ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogika ze specjalnością animator i menedżer kultury oraz posiada dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie oligofrenopedagogiki od 1 września 2017r. będzie mógł być nadal zatrudniony (dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony) na stanowisku nauczyciela wspomagającego?; 3. Czy nauczyciel kontraktowy, który ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomia i posiada dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej od 1 września 2017r. będzie mógł być w dalszym ciągu zatrudniony na stanowisku nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej(dot. szkoły, w której nauczyciel jest aktualnie zatrudniony)?; 4. Czy nauczyciel opisany w punkcie 3. po ukończeniu studiów podyplomowych w zakresie edukacji wczesnoszkolnej będzie miał kwalifikacje do pracy w klasach I-III, czy konieczne jest ukończenie przez niego studiów min. na poziomie licencjatu?
- Czy nauczycielowi należy się zasiłek na zagospodarowanie? Okres zatrudnienia: 1. 2009.11.23-20011.07.31 - (Świadectwo pracy)- pracownik produkcji bezpośredniej 2. 2007.05.04-2009.04.04 - świadectwo pracy - referent d/s marketingu 3.01.09.2014-31.08.2015 - nauczyciel j. angielskiego - stażysta 4. 01.09.2015 - nadal Nauczyciel posiada kwalifikacje do nauczania j. angielskiego, studia ukończył w lipcu 2014 r., stopień nauczyciela kontraktowego uzyskał w dniu 30 czerwca 2015 r. Czy ma prawo ubiegać się o zasiłek na zagospodarowanie na podstawie przepisów Karty Nauczyciela?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące badań lekarskich pracowników pracujących w przedszkolu. W naszej placówce zatrudniona jest pani ucząca religii i będąca u nas jedynie 45 min/tydzień w jej teczce osobowej mam badania lekarskie z jej głównego miejsca pracy tj. szkoły podstawowej i jest to orzeczenie lekarskie wydane na podstawie skierowania lekarskiego. Podczas kontroli sanepidu sekcji oświaty usłyszałam, że to orzeczenie jest z kodeksu pracy a powinna mieć badania sanepidowskie. Pracownicy, którzy pracują u nas i mają styczność z żywnością mają także takie orzeczenia z tym, że kiedyś one nazywały się chyba do celów sanitarno-epidemiologicznych. Czy powinnam tą panią kierować na dodatkowe badania lekarskie? czy nauczyciel powinien mieć jeszcze tzw. książeczkę do celów sanitarno-epidemiologicznych? Nie rozumiem różnic i wymagań w tym zakresie, proszę o wyjaśnienie.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Główna księgowa zatrudniona w szkole podstawowej przebywać będzie na długotrwałym zwolnieniu. Czy mogę zatrudnić głównego księgowego na zastępstwo, czy też powierzyć zadania głównego księgowego drugiej pracownicy, która jest specjalistą ds. księgowych?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o utwierdzenie mnie w przekonaniu, że nauczyciel czynny zawodowo nie musi posiadać dodatkowych uprawnień do bycia wychowawcą kolonijnym lub kierownikiem placówki wypoczynku dzieci i młodzieży. Oraz że nie potrzebuje takich uprawnień pochodzących z zewnętrznych kursów do tego, by zgodnie z prawem organizować i prowadzić wycieczki szkolne, zielone, białe szkoły itp.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe