Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
2. Pracuję w zespole, w którego skład wchodzi szkoła policealna, centrum kształcenia ustawicznego i bursa. Każda z instytucji składowych ma swój statut. Statut ma również zespół. W statucie zespołu są dwa organy: dyrektor zespołu i rada zespołu, którą stanowią wszyscy pracownicy pedagogiczni zespołu. Każdy nauczyciel zatrudniany jest przez zespół. Jaki tytuł powinna mieć uchwała, która jest podejmowana przez radę? Uchwała rady pedagogicznej zespołu, czy uchwała rady zespołu? Czy w uchwale trzeba umieszczać informacje „uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia” i „wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi”?
Podstawę funkcjonowania zespołów placówek oświatowych stanowi art. 91 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r., poz. 1082). Stosownie do art. 91 ust. 1 organ prowadzący szkoły różnych typów lub placówki może je połączyć w zespół; połączenie nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej.
Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że poszczególne placówki czy szkoły są odrębnymi jednostkami systemu oświaty, które działają pod wspólnym kierownictwem dyrektora zespołu. Jednakże w drugiej części zespołu ustawodawca wprowadza możliwość wyboru: albo pozostałe organy poszczególnych szkół (rady pedagogiczne) nie podlegają połączeniu albo podlegają połączeniu, jeżeli statut zespołu tak stanowi. W praktyce zależy to od decyzji organu prowadzącego czy szkoły będą funkcjonować niezależnie od siebie posiadając własne rady pedagogiczne czy będzie działać jedna rada pedagogiczna dla całego zespołu. Jeżeli na poziomie statutu zostały zlikwidowane rady pedagogiczne poszczególnych jednostek, to wtedy uchwałę przykładowo w sprawie zatwierdzenia wyników klasyfikowania i promowania uczniów podejmuje rada zespołu przy uwzględnieniu wymaganego kworum obliczanego w stosunku do wszystkich pracowników zespołu.
Odnosząc powyższe regulacje do pytania należy uznać, że jeżeli nie istnieją rady pedagogiczne poszczególnych jednostek, to rada zespołu ma status rady pedagogicznej i uchwała powinna mieć tytuł: uchwała rady pedagogicznej zespołu.
Każdy akt prawny powinien posiadać datę wejścia w życie: uchwała może wchodzić w życie z dniem jej podjęcia albo z innym dniem wskazanym w uchwale. Taki zapis o wejściu w życie z momentem podjęcia jest potrzebny, bo usuwa wątpliwości co do momentu oddziaływania uchwały.
Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 4 uPo dyrektor szkoły realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących. W rezultacie nie ma potrzeby zamieszczania w uchwale sformułowania: wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dodatek funkcyjny może być przyznany pracownikowi samorządowemu, który nie zajmuje stanowiska kierowniczego, ale ma rozszerzoną odpowiedzialność - koordynuje pracę innych pracowników? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie? W jaki sposób należy wyliczyć wysokość takiego dodatku?
Czy w regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych następujący zapis byłby właściwy i zgodny z
rozporządzeniem i ustawą:
"1. Pracownikom zatrudnionym na n/w stanowiskach przysługuje dodatek funkcyjny określony w Załączniku do niniejszego Regulaminu:
1) Główny księgowy - V kategoria zaszeregowania,
2) Główny specjalista - II kategoria zaszeregowania,
3) Sekretarz - III kategoria zaszeregowania."
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel emerytowany placówki A ma prawo korzystać z ZFŚS tejże placówki jeśli będąc emerytem jest jeszcze dyrektorem placówki B, która jest szkołą stowarzyszeniową i nie tworzą tam ZFŚS? Jaka jest podstawa prawna? Czy tylko orzecznictwo sądowe?
- Jak wprowadzić regulamin dyżurów? Został już przedstawiony na radzie, co dalej?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o zamieszczenie podstawy prawnej statutu niepublicznej szkoły podstawowej.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W skład zespółu oświatowego wchodzi przedszkole,szkoła podstawowa i gimnazjum.Dotychczas funkcjonowały dwie ZKŚS.
Czy połączenie dwóch ZKŚS w jedną wymaga zgody pracowników? Czy wystarczy zarządzenie dyrektora zespołu?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe