Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o informacje na temat zwolnień z lekcji religii. Czy dyrektor szkoły zwalnia ucznia z religii na podstawie jego decyzji? (jeśli tak to poproszę o podstawę prawną i wzór takiej decyzji). Czy rodzic powinien napisać podanie do dyrektora o zwolnienie z religii czy wystarczy ustna decyzja i dyrektor ma wydać decyzje?
Z dniem 1 września 2016 r. określono nowe zasady dotyczące umieszczania ocen z religii i z etyki na świadectwach szkolnych. Na świadectwie szkolnym promocyjnym i na świadectwie ukończenia szkół, w miejscu przeznaczonym na wpisanie ocen klasyfikacyjnych z religii/etyki, wpisuje się: poziomą kreskę, jeżeli uczeń nie uczęszczał na żadne z tych zajęć (bez żadnych dodatkowych adnotacji), ocenę z religii albo z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał na jedne z tych zajęć, bez wskazywania, z jakich zajęć jest to ocena, ocenę z religii i ocenę z etyki, jeżeli uczeń uczęszczał zarówno na zajęcia z religii, jak i na zajęcia z etyki.Pozostałe zasady dotyczące organizowania nauki religii i etyki, przedstawione w informacjach publikowanych na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej w poprzednich latach, nie uległy zmianie. Dla przypomnienia prezentujemy jednak kilka z nich poniżej.Organizacja zajęć religii i etyki w szkoleReligia (określonego wyznania) i etyka są zajęciami, w których uczeń uczestniczy na zasadzie dobrowolnego wyboru. Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii, z etyki lub w zajęciach z obu przedmiotów jest życzenie wyrażone w formie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia.Szkoła nie może domagać się od rodziców lub pełnoletniego ucznia oświadczenia o nieuczęszczaniu na lekcje religii lub etyki. Należy jednak poinformować szkołę, także w formie pisemnego oświadczenia o ewentualnym wycofaniu wcześniej złożonego oświadczenia deklarującego udział ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki.Oświadczenia w sprawie udziału ucznia w zajęciach z religii i/lub etyki, istotne dla organizacji pracy szkoły, są dokumentami zawierającymi dane osobowe. Zatem informacje w nich zawarte mogą być przetwarzane zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych.Dyrektor szkoły, umieszczając zajęcia z religii i z etyki w planie zajęć szkolnych powinien uwzględnić różne uwarunkowania istotne dla planowania pracy szkoły (środowiskowe, lokalowe, kadrowe, komunikacyjne). Powinien on wybrać rozwiązanie, które wszystkim uczniom – zarówno biorącym udział w zajęciach z religii i/lub z etyki jak i nieuczestniczącym w zajęciach z tych przedmiotów – zapewni właściwą opiekę i bezpieczeństwo. Dodatkowo należy umożliwić ewentualnym chętnym udział w zajęciach z obu omawianych przedmiotów.
Podstawa prawna:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania (ze zm.).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W gimnazjum w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów dokonuje się podziału na grupy podczas zajęć laboratoryjnych, prowadzenia ćwiczeń. Jakie przedmioty wchodzą w skład powyższego podziału?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W naszej szkole w dniach: rozpoczęcia roku szkolnego i zakończenia zajęć w danym roku szk.,14 X (Dzień Edukaji Narodowej),1 VI(Dzień Dziecka)nie odbywają się zajęcia dydaktyczne, realizujemy tylko i wyłącznie zajecia wychowawczo-opiekuńcze.Czy należy je zaliczyć do dni wymienionych w par.5 ust. 1 Rozporzadzenia MEN z dnia 5 X 2010r zmieniajacego rozporządzenie w sprawie organizacji roku szkolnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Potrzebuję informacji nt.(podstawa prawna)widełek godzin przyznawanych dzieciom powracającym z zagranicy na zajęcia dla wyrównania szans. Mam dziecku ucznia klasy I szkoły podstawowej, który przyjechała z USA.Pilnie trzeba dziecku pomóc. Wiem, że są w tej sprawie wytyczne MEN ale nie mogłam ich dzisiaj zlokalizować. Liczę na pomoc.
Pozdrawia,
M. Sienkiewicz
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń w wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i dostarczoną szkole opinii ma następujące wskazanie: "dyktanda i prace pisemne oceniać opisowo przez wskazanie błędów". Jak zatem odnotować ocenę w dzienniku? Czy może odnotowywać tylko fakt zaliczenia dyktanda wpisując np. "zal". Proszę o odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel na zajęcia dodatkowe - przygotowujące do sprawdzianu i egzaminu opracował program zajęć, a nie plan? Czy bez opinii nauczyciela, metodyka, braku wpisu w zestaw szkolnych programów nauczania nauczyciel może sobie samodzielnie realizować taki program? Jakie są podstawy prawne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe