Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Bardzo proszę o wyjaśnienie kwestii związanych z podejmowaniem uchwał w sprawie opinii przez Radę pedagogiczną. Czy w sytuacji gdy w regulaminie rady tryb wyrażania opinii nie przewiduje podejmowania uchwał jest prawidłowym zapisem. Poniżej cytuję treść tej części regulaminu: 1. Rada Pedagogiczna wyraża opinię według następującego trybu: 1) każdy z członków Rady ma prawo do wyrażenia opinii własnej w trakcie posiedzenia Rady, pod warunkiem że opinia nie narusza dóbr osobistych innych osób; 2) na podstawie wypowiedzi poszczególnych nauczycieli protokolant sporządza projekt treści opinii; 3) projekt treści opinii przyjmuje Rada przez: a) aklamację - gdy zostaje zaakceptowany jednomyślnie przez całe zgromadzenie (może zostać poparty okrzykami lub oklaskami). b) głosowanie (jawne lub tajne) – zwykłą większością głosów; 2. Przyjęta przez Radę treść opinii jest odnotowana w protokole obrad Rady; 3. W sytuacjach szczególnych Rada Pedagogiczna może powołać komisję ds. opracowania treści opinii (np. w sprawie oceny pracy dyrektora szkoły) w formie odrębnego dokumentu, który jest załącznikiem do protokołu obrad Rady.
Jedną z form wyrażania opinii jest uchwała, o czym pisaliśmy wielokrotnie. Uchwały mogą mieć charakter stanowiący lub opiniujący.W szczególności uchwała opiniująca jest wymagana przy opiniowaniu wniosków o nagrodę kuratora, ministra. Oznacza to, że treści w regulaminie powinny uwzględniać także w/w zapisy. Bowiem do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki; 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki; 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; 5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów; 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki. Natomiast rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Dyrektor szkoły lub placówki wstrzymuje wykonanie uchwał stanowiących niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę lub placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę lub placówkę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 41.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W jednej z klas pojawił się problem wszy. Nasze obserwacje wskazują na jedno z dzieci, od którego zarażają się inne dzieci. Mama była kilkakrotnie informowana o zaistniałej sytuacji, były przeprowadzane rozmowy. Sprawą również zajmowała się pielęgniarka szkolna. Matka dziecka bagatelizuje sprawę. Mamy pytanie czy dyrektor szkoły ma prawne możliwości aby zmusić matkę do do prawidłowego zajęcia się zaistniałą sprawą i wyeliminowania problemu? Czy może powiedzieć mamie dziecka, iż ma nie posyłać dziecka do szkoły do momentu rozwiązania problemu? Czy oprócz pielęgniarki może codziennie sprawdzać głowy dzieci ktoś inny np. wychowawca - czy muszą być na to zgody rodziców?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy istnieje jakikolwiek przepis stanowiący jak długo należy przetrzymywać dokumentację rekrutacyjną, związana z naborem do szkoły? Chodzi mi o szkołę dla dorosłych, o ile to w ogóle ma jakieś znaczenie. Chodzi mi o samo zgłoszenie kandydata, ewentualne badania lekarskie, dokumentację z poprzednich etapów edukacji etc.
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Jaka powinna być procedura wprowadzenia w szkole "Regulaminu przyznawania środków na dofinansowanie dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Czy w regulaminie szkoły podstawowej można wprowadzić zakaz farbowania przez uczniów włosów, robienia makijażu i tatuaży? Czy jest to zgodne z prawem?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- W statucie mamy następujące zapisy dotyczące warunków i trybu uzyskiwania oceny rocznej zajęć dydaktycznych wyższej od przewidywanej:
1) uczeń lub jego rodzice mogą zwrócić się do nauczyciela o ustalenie wyższej niż przewidywania roczna ocena klasyfikacyjna po spełnieniu następujących warunków: a) frekwencja na zajęciach nie niższa niż 80% (z wyjątkiem długotrwałej choroby), b) usprawiedliwienie wszystkich nieobecności, c) przystąpienie do wszystkich przewidzianych przez nauczyciela form sprawdzianów, d) uzyskanie przynajmniej z połowy sprawdzianów i prac pisemnych oceny równej lub wyższej tej, o którą się ubiega, e) skorzystanie z wszystkich oferowanych przez nauczyciela form poprawy ocen bieżących; 2) z prośbą o ustalenie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna uczeń lub jego rodzice zwraca się na piśmie bezpośrednio do nauczyciela danego przedmiotu, lub zajęć dodatkowych w terminie 3 dni roboczych, od dnia otrzymania pisemnej informacji o przewidywanej rocznej ocenie; 3) sprawdzian wiadomości i umiejętności przeprowadza nauczyciel w formie pisemnej, z wyjątkiem zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki i wychowania fizycznego. Pracę pisemną ocenia nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a ustaloną ocenę potwierdza drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, sprawdzian przeprowadza się nie później niż 3 dni przed posiedzeniem Rady w sprawie klasyfikacji i promocji; 4) sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zajęć komputerowych, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych; 5) o zmianie lub pozostawieniu rocznej przewidywanej oceny nauczyciel informuje pisemnie ucznia i jego rodziców; 6) ustalona przez nauczyciela w ten sposób ocena jest ostateczna w tym trybie postępowania. Czy możemy dodać jeszcze taki zapis "Nauczyciel, z własnej inicjatywy, z pominięciem powyższych procedur może uczniowi podwyższyć ocenę o jeden stopień"?
Prawo wewnątrzszkolne (regulaminy, procedury) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe