Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Błąd w zapisie w umowie o pracę. Z nauczycielką religii, po otrzymaniu przez nią stopnia awansu nauczyciela mianowanego, została sporządzona umowa o pracę, w której został popełniony błąd: "zatrudnienie poprzez mianowanie na czas nieokreślony w wymiarze 10/18". Po podpisaniu umowy błąd z "zatrudnieniem poprzez mianowanie w wymiarze 10/18" został wychwycony, nauczycielkę poproszono o podpisanie prawidłowej umowy odwołując się do Karty Nauczyciela, ale nauczycielka uznaje to jako atak na jej osobę i nie zgadza się na zmianę. Co zrobić? Jak poprawić błąd i całą sytuację?
Zatrudnienie poprzez mianowanie może nastąpić jedynie w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela, a więc w przypadku gdy m.in. istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze godzin na czas nieokreślony. W opisanej sytuacji nie można nawiązać stosunku pracy poprzez mianowanie, a jedynie w drodze umowy o pracę na czas nieokreślony w wymiarze 10/18. Oprócz sprzeczności z przepisami Karty Nauczyciela, zatrudnienie nauczycielki poprzez mianowanie naruszałoby zasadę równego traktowania w zatrudnieniu jeżeli inni nauczyciele zatrudnieni w niepełnym wymiarze zatrudnieni są poprzez umowy o pracę.
Już samo zawarcie umowy o pracę poprzez mianowanie jest błędem - z nauczycielem podpisuje się albo umowę o pracę albo akt mianowania. Jeżeli jednak sporządzono umowę o pracę z błędnym zapisem, a pracownik nie wyraża zgody na zmianę jej treści, można powołać się na art. 84 kodeksu cywilnego:
Art. 84. § 1. W razie błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków prawnych swego oświadczenia woli. Jeżeli jednak oświadczenie woli było złożone innej osobie, uchylenie się od jego skutków prawnych dopuszczalne jest tylko wtedy, gdy błąd został wywołany przez tę osobę, chociażby bez jej winy, albo gdy wiedziała ona o błędzie lub mogła z łatwością błąd zauważyć; ograniczenie to nie dotyczy czynności prawnej nieodpłatnej.
§ 2. Można powoływać się tylko na błąd uzasadniający przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści (błąd istotny).
Nauczyciel mianowany powinien znać przepisy prawa oświatowego, w tym przepisy Karty Nauczyciela i widzieć o tym, w jakich warunkach możliwe jest zatrudnienie przez mianowanie. Powinien zatem wiedzieć, że w umowie jest błąd. Poza tym, pracodawca, gdyby nie działał pod wpływem błędu, nie zaproponowałby umowy o takiej treści.
Pracownika należy teraz poinformować na piśmie o zaistniałym błędzie, podając podstawę prawną (art. 10 ust. 5 KN) oraz o prawidłowej formie zatrudnienia. Takie pismo (z adnotacją o zapoznaniu się z nim przez pracownika) powinno znaleźć się w aktach osobowych nauczycielki.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel w placówce nieferyjnej wykorzystał 5 dni urlopu ( z tego 4 dni jako urlop na żądanie ) w trakcie roku szkolnego. Czy dopuszczalne jest "odrobienie" tych dni w rozliczeniu godzinowym (w sumie jest to ponad 18 godzin, a więc ponad pensum ) na zajęciach po południu np. w ramach pracy internatu, wycieczek,? Czy raczej powinno się to odbyć na zasadzie wydłużenia pracy tego nauczyciela z wychowankami o odpowiedni czas we wakacje z uwzględnieniem zasady 5-dniowego tygodnia pracy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Czy czynnemu nauczycielowi pobierającemu emeryturę (bez konieczności rozwiązywania stosunku pracy po wieku 55 lat, 30 latach pracy w tym przy tablicy), po rozwiązaniu przez pracodawcę stosunku pracy na mocy z art. 20 KN również należą się stosowne odprawy?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- 1. Ile dni urlopu przysługuje nauczycielowi przedszkola przy wymiarze 13/25 tygodniowo i pracującego 4 dni w tygodniu?
2. Nauczycielka była zatrudniona w szkole na czas określony od 11.02.2019 do 31.08.2019 w wymiarze 2/18 tygodniowo. Od 21.06.2019 przebywała na zwolnieniu lekarskim do dnia porodu tj. do 17.09.2019. Czy należy wypłacić jej ekwiwalent za urlop i za ile dni ? W innej szkole jest zatrudniona na czas nieokreślony.
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel na emeryturze, pracuje na 3/4 etatu w przedszkolu niepublicznym, na umowę na czas nieokreślony. Firma chce rozwiązać z nauczycielem umowę. Czy można zaproponować mu przeniesienie w stan nieczynny?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel przebywał na urlopie bezpłatnym do 1 września 2014 r. Wiem, że obecnie planuje przejść na urlop ojcowski, a po nim skorzystać z urlopu tacierzyńskiego. Czy pracownik ma prawo po urlopie ojcowskim wykorzystać jeszcze urlop tacierzyński? Jeśli tak – jakie są warunki przejścia na urlop ojcowski, a jakie w przypadku urlopu tacierzyńskiego?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe