Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Chciałabym zapytać o diagnozę dzieci przedszkolnych. Czy wychowawcy muszą dokonywać diagnozy trzylatków i czterolatków w formie pisemnej? Wydawnictwa oferują różne programy do szybkiego opracowania takiej diagnozy i drukowania raportów. Ale czy jest ku temu odpowiednia podstawa prawna? Bo ja na taką nie natrafiłam.
Na podstawie załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356) nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia. Z prowadzenia przez nauczycieli diagnozowania i obserwacji nie jest wyłączona żadna grupa wiekowa dzieci w przedszkolu, a więc dotyczy ona także dzieci w wieku 3 i 4 lat. Szczegółowe obowiązki nauczycieli związane z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji reguluje statut danego niepublicznego przedszkola, zgodnie z art. 17 ust. 3 w zw. z art. 102 ust. 1 pkt 12 lit. d ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm. Ze statutu wynika forma ich dokumentowania w przypadku dzieci w wieku 3 i 4 lat – np. pisemna, elektroniczna.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Witam. Cytat z Państwa strony "Proszę o odpowiedź na następujące pytanie: Czy osoba legitymująca się licencjatem w zakresie pedagogiki specjalnej z terapią pedagogiczną i uzupełniającymi studiami magisterskimi na kierunku terapia pedagogiczna z pedagogiką specjalną posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska pedagoga szkolnego w szkole podstawowej i w gimnazjum?
Kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w różnych typach szkół określone są w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Zgodnie z nim kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.1 ) w następujących szkołach i placówkach: zakładach kształcenia nauczycieli, placówkach doskonalenia nauczycieli, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, bibliotekach pedagogicznych, kolegiach pracowników, liceach,technikach, szkołach policealnych posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Natomiast kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – pedagoga (§ 20.2) w szkołach i placówkach: przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, zasadniczych szkołach zawodowych, placówkach wychowania pozaszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania posiada osoba, która ukończyła:
1) studia magisterskie na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
2) studia magisterskie na dowolnym kierunku i studia podyplomowe w zakresie prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
lub
3) ukończyła studia pierwszego stopnia (studia pierwszego stopnia to studia licencjackie, inżynierskie lub studia wyższe zawodowe) na kierunku pedagogika w specjalności odpowiadającej prowadzonym zajęciom, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
albo
4) studia pierwszego stopnia na dowolnym kierunku (specjalności) i studia podyplomowe z zakresu prowadzonych zajęć, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne.
Jeśli zatem dyrektor na podstawie (np. suplementu lub dyplomu) stwierdzi, że nauczyciel posiada kwalifikacje zgodne z zajęciami, które mu przydziela - może je uznać. Z opisu zawartego w pytaniu wynika, że wątpliwości dotyczą stwierdzenia, czy ukończone studia są zgodne z zakresem przydzielanych zajęć (§ 20.2). Ustalenia zatem może dokonać wyłącznie dyrektor w oparciu o dokumenty przedstawione przez nauczyciela oraz w oparciu o zakres czynności i zadań, jakie przydziela nauczycielowi."
Czy oznacza to, że dyrektor szkoły masowej może zatrudnić na stanowisku pedagoga szkolnego absolwenta pedagogiki specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób słuchacz szkoły dla dorosłych w systemie zaocznym może uzupełnić brakujące godziny do 50% frekwencji
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy rozumieć pojęcie zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w odniesieniu do rozp. MEN z dnia 5 października 2010 r.? Czy zajęcia (w formie spotkań uczniów z nauczycielami) organizowane 1 września, 1 czerwca, 22 czerwca to też zajęcia dydaktyczno-wychowawcze czy nie? A w związku z tym czy powinny one być wliczane do dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych czy nie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W dokumentach mojej placówki są dwa regulaminy: regulamin organizacji wycieczek i regulamin wyjść poza teren placówki. W naszej placówce większość wyjść, wyjazdów związana jest ze sportem (zawody - w mieście i poza miastem, w którym znajduje się placówka). Czy wyjazd na zawody do innego miasta traktować jako wycieczkę? Przyjmowaliśmy, że jeśli będzie przejazd autokarem, pkp to wycieczka. Jak traktować wyjazd na bieg wychowanków do innego miasta (mieszkamy w Trójmieście) - jako wyjście czy jako wycieczkę? Czy w ramach zajęć to wyjście, a poza zajęciami to wycieczka?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W jaki sposób zaopiniować arkusz organizacyjny szkoły? Czy rozesłać arkusz wszystkim nauczycielom? W jaki sposób poprosić o opinię związków?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe