Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor, powołując na stanowisko kierownicze (kierownika internatu) lub wicedyrektora, ma obowiązek zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, czy nie ma takiego obowiązku po uchyleniu artykułów z Ustawy o systemie oświaty?
W publicznej szkole na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 910, jeżeli w szkole utworzono stanowisko wicedyrektora lub inne stanowiska kierownicze (np. kierownika internatu), powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich dokonuje dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. W związku z tym obowiązkowe jest zasięgnięcie opinii m.in. rady pedagogicznej przed powierzeniem stanowisk kierowniczych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Dziecko 5-letnie uczęszczające w roku szkolnym 2014/2015 do oddziału przedszkolnego posiada orzeczenie o kształceniu specjalnym i ma upośledzenie w stopniu lekkim. Rodzic twierdzi,że obecnie już takiego upośledzenia nie ma i pójdzie do kl.I. Czy może zaistnieć taka sytuacja?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dozwolone jest, jeżeli tak to na jakiej podstawie prawnej łączenie etapów edukacyjnych 1-3 z 4-6 w szkole specjalnej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z iloma ocenami niedostatecznymi uczeń liceum ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy opiniowania przez Radę Pedagogiczną przydziału godzin dla nauczycieli (tzw. arkusza organizacyjnego czy projektu organizacji szkoły czy przedszkola). Czy jeszcze nauczyciele opiniują te arkusze, czy należy zwoływać posiedzenie Rady Pedagogicznej i powinna ona podjąć uchwałę opiniującą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Oddziały przygotowawcze. W naszej szkole utworzone są oddziały przygotowawcze dla uczniów przybywających z zagranicy, słabo znających lub nieznających języka polskiego. Celem wprowadzenia tej formy organizacyjnej miało być wspomaganie efektywności kształcenia osób, które uczyły się w szkołach funkcjonujących w zagranicznych systemach oświaty. I w codziennej praktyce jest to zwyczajnie fikcja. Nauka w oddziałach przygotowawczych przebiega według realizowanych w szkole programów nauczania, czyli podstawy programowej obowiązującej wszystkich uczniów. Jednym słowem, klasy powitalne nie zostały pomyślane jako klasy „zerowe”, w których uczniowie będą przygotowywani do życia w Polsce i intensywnie nauczani języka polskiego, ale jako klasy, w których będą szli tokiem nauczania analogicznym do realizowanego w klasach „regularnych”. Nie jest to możliwe wśród uczniów w różnym wieku, mających różną znajomość języka polskiego, różną wiedzę na temat życia w Polsce, różne doświadczenia edukacyjne. Zapis pozwalający dostosować metody nauczania i formy ich realizacji do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych nie daje wystarczających możliwości organizacji procesu nauczania. Czy zatem możemy traktować te oddziały przygotowawcze jako klasy „zerowe”, ze specjalnie utworzoną na te potrzeby podstawą programową? Czy jedynym rozwiązaniem w polskim oddziale przygotowawczym jest zakończenie nauki w danym roku szkolnym brakiem promocji do klasy następnej? Bo jak można oczekiwać, żeby dziecko bez znajomości języka polskiego w kilka miesięcy zaliczyło pozytywnie np. fizykę w obcym dla siebie języku? Stąd moje pytanie, czy jest jakakolwiek możliwość, aby oddziały powitalne nie musiały kończyć się tradycyjnym świadectwem i często zwyczajnie brakiem promocji? Kto z nas by się uczył obcego języka, będąc ciągle ocenianym?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe