Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy dyrektor szkoły masowej, do której zostało skierowane dziecko do kształcenia specjalnego z powodu zespołu Aspergera jest zobowiązany prawnie do zatrudnienia nauczyciel wspomagającego, nawet jeżeli w orzeczeniu nie ma takiej informacji?
Na podstawie § 7 ust. 2-3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Natomiast w szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione wyżej niepełnosprawności, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo:
1) nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia odpowiednio uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub specjalistów, lub
2) pomoc nauczyciela
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Z powyższych regulacji wynika zatem, że w szkołach ogólnodostępnych, w zależności od niepełnosprawności dzieci, odpowiednio obowiązkowo lub za zgodą organu prowadzącego zatrudnia się nauczyciela wspomagającego lub specjalistę lub pomoc nauczyciela. W tej sytuacji dyrektor szkoły bierze pod uwagę indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci niepełnosprawnych, wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka dokonywanej przez Zespół nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z tym dzieckiem. Na tej podstawie podejmuje decyzję jaką dodatkową osobę należy zatrudnić dla dziecka/dzieci niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy dyrektor szkoły podstawowej może od 1 września 2018 r.realizować swoje pensum w wygaszanym gimnazjum, w którym do tej pory był nauczycielem i dyrektorem? (szkoły w ramach jednego organu prowadzącego).
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam
Proszę o odpowiedź w kwestii zajęć praktycznych w Technikum.
Technikum w zawodzie technik przetwórstwa mleczarskiego ma w programie nauczania 5 godzin zajęć praktycznych w tygodniu. Czy możliwe jest przesunięcie zajęć praktycznych naprzykład na jeden miesią w ciągu a nie jednego dnia tygodniowo. Ma to umożliwić odbywanie tych zajęć uczniom w zakładzie produkcyjnym.
Nadmieniam, że zakład mleczarski nie chce przyjąć na praktyczną naukę zawodu młodzieży jednego dnia w tygodniu tłumacząc to dezorganizowaniem pracy zakładu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam.
Moje pytanie dotyczy wypłaty ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla dyrektora szkoły, który obecnie pozostaje w stosunku pracy w tej samej placówce, lecz nie jest już dyrektorem. Były dyrektor nie zgadza się na wykorzystanie urlopu w czasie roku szkolnego lecz upiera się przy ekwiwalencie pieniężnym. Czy słusznie?
Pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Gdzie na świadectwie/ w arkuszu ocen wpisać uczestniczenie w zajęciach doradztwa zawodowego ?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do której klasy można zapisać dziecko powracające z zagranicy, jeżeli w Polsce ma skończoną V klasę szkoły podstawowej, dwa lata przebywało w Hiszpanii, uczęszczając do gimnazjum (E.S.O.)? W roku szkolnym 2011/2012 uczęszczało do klasy drugiej - nie zaliczyło roku, a w roku szkolnym 2010/2011 do pierwszej który (który również nie jest zaliczony)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe