Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy inwentaryzację zbiorów bibliotecznych w szkole można przeprowadzić metodą skontrum?
Inwentaryzacja i skontrum są generalnie różnymi metodami ustalania stanu księgozbioru biblioteki (pismo Ministra Finansów z 16.04.2015 r., DR4.054.1.2015.DKK, http://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k8/dokumenty/stenogram/oswiadczenia/misiolek/7102oa.pdf). Zasady organizowania i działalności bibliotek szkolnych określają przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910 Na podstawie art. 98 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 104 pkt 5 PO statut danej szkoły określa organizację szkolnej biblioteki, w tym zadania w zakresie przeprowadzania inwentaryzacji księgozbioru biblioteki szkolnej, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 29 października 2008 r. w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych (Dz.U. Nr 205, poz. 1283). Zgodnie z § 29 § 1 pkt 2, § 30 ust. 1 i § 31 ww. rozporządzenia, kontrola wewnętrzna biblioteki polega m.in. na przeprowadzeniu skontrum części materiałów, a przede wszystkim materiałów narażonych na straty lub szczególnie cennych. Skontrum materiałów polega na porównaniu zapisów inwentarzowych ze stanem faktycznym materiałów, a także na stwierdzeniu i wyjaśnieniu różnic między zapisami ewidencyjnymi a stanem faktycznym zbiorów oraz ustaleniu ewentualnych braków. Skontrum materiałów, do których czytelnicy mają wolny dostęp, przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat; w bibliotekach o innym systemie udostępniania, w których zbiory nie przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - co najmniej raz na 10 lat, a gdy zbiory przekraczają 100 tysięcy jednostek ewidencyjnych - w sposób ciągły. Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.), rachunkowość szkoły obejmuje przyjęte zasady (politykę) rachunkowości. W szkołach obowiązuje wymóg przeprowadzania i dokumentowania inwentaryzacji na zasadach ogólnikowo określonych w art. 26 i art. 27 UoR w formie spisu z natury, zaś szczegółowo powinny je określać wewnętrzne regulacje dotyczące biblioteki szkolnej, a w szczególności statut szkoły (art. 98 ust. 1 pkt 23 PO) albo polityka rachunkowości wprowadzona przez dyrektora szkoły (art. 4 ust. 3 pkt 1 i ust. 5 UoR). Należy więc sprawdzić w wewnętrznych regulacjach szkoły, czy inwentaryzacja biblioteki ma być przeprowadzana metodą skontrum, czy według jakiejś innej metody.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy szkoła w której funkcjonuje świetlica prowadzi dziennik zajęć zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie dokumentacji (...)? Czy można w dzienniku elektronicznym w zakładce - dodatkowe godziny wpisywać zajęcia świetlicowe?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie zadania należą do dyrektora szkoły w ramach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu niepublicznym o uprawnieniach przedszkola publicznego, w którym nauczyciele pracują w systemie 8-godzinnym jest potrzeba, aby 1 nauczyciel był obecny w przedszkolu od godziny otwarcia tzn. od 06.00 i do zamknięcia czyli 18.00. Realizacja podstawy programowej jest w godzinach 8-13. Czy w godzinach od 06.00 do 08.00 i 16.00-18.00 dziećmi może się opiekować pomoc nauczyciela?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczniowi, któremu na prośbę rodziców wyrażono zgodę na nauczanie domowe, a który wyjeżdża na cały rok szkolny zagranicę, można zmienić język obcy obowiązkowy na język dodatkowy (w tym przypadku niemiecki na angielski)? Rodzic wystąpił z wnioskiem o dokonanie zmiany języka. Oba języki w szkole od klasy pierwszej mają realizację zgodną z obowiązującą siatką godzin.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od roku szkolnego 2016/2017 chcemy wprowadzić wyłącznie dziennik elektroniczny. Jak w związku z tym należy postąpić. Kogo należy zawiadomić i w jakiej formie.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe