Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy jeżeli uczeń w I semestrze opuścił więcej niż 50% zaplanowanych zajęć z danego przedmiotu i powinien być nieklasyfikowany w I semestrze, to powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny za I semestr? Czy zgodnie z klasyfikacją końcoworoczną powinien zdawać egzamin klasyfikacyjny na koniec roku szkolnego? W dzienniku wstawić nieklasyfikowany, czy ndst? Pierwszy raz mam taką sytuacje pod koniec I semestru i dotyczy to nie tylko jednego ucznia. Dziękuję z góry za odpowiedź.
Sam fakt opuszczenia więcej niż połowy zaplanowanych zajęć nie oznacza, że uczeń ma być nieklasyfikowany.
§ 17. 1. ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych mówi, że:
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
Jeżeli zatem uczeń otrzymał w trakcie semestru jakiekolwiek oceny, to powinien być na ich podstawie klasyfikowany, nawet jeśi są to tylko oceny niedostateczne. Należy wówczas wystawić ocenę śródroczną - niedostateczny. Jeżeli jednak nie posiada żadnych ocen, a spowodowane to jest jego częstymi nieobecnościami, przekraczającymi połowę zaplanowanych zajęć, uczeń jest nieklasyfikowany i w dzienniku należy tak to zapisać.
§ 17. 16. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany" albo "nieklasyfikowana".
Co do egzaminu klasyfikacyjnego, kwestię tę powinien regulować statut szkoły, ponieważ rozporządzenie mówi jedynie o egzaminie na koniec roku szkolnego (jeżeli nie da się ustalić oceny rocznej). Uczeń nieklasyfikowany za I semestr może zdawać egzamin klasyfikacyjny po I semestrze, jeżeli statut szkoły tak stanowi. Nie ma jednak żadnych ogólnych nakazów, aby taki egzamin zdawał, jest to jedynie "wygoda" dla szkoły, gdyż łatwiej jest wystawić ocenę roczną, jeśli istnieje ocena semestralna, choćby jedynka. Jeżeli uczeń nie zdaje egzaminu klasyfikacyjnego za I semestr, a statut tego nie wymaga, wówczas ocenę roczną ustala się na podstawie otrzymanych ocen w II semestrze (takie stanowisko prezentuje MEN).
Dodatkowo, szkoła powinna takiemu uczniowi pomóc, aby poradził sobie w następnej klasie:
§ 16. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W ustawie o systemie oświaty w art. 5a ust. 4 został określony obowiązek sporządzania i przedstawiania informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w tym także wyniki egzaminu gimnazjalnego, zgodnie z którym: „Organ wykonawczy JST, w terminie do 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu powyższą informację”. Jak to wygląda po 1 września 2017 r. jeżeli chodzi o wyniki egzaminu gimnazjalnego, ponieważ ten art. w ustawie o systemie oświaty został uchylony, a prawo oświatowe w art. 11, ust. 7 nie wymienia egzaminu gimnazjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy placówka niepubliczna - ośrodek rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczy - musi organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną? Mam wątpliwości, ponieważ w rozporządzeniu jest mowa o publicznych placówkach.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- W kwestii wypełniania arkuszy ocen: skoro sumujemy wszystkie nieobecności na zakończenie edukacji w danej szkole, to w szkole podstawowej wpisujemy oddzielnie liczbę dni( z klas I-III) i liczbę opuszczonych godzin (klasy IV-VI)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest ustawa który reguluje bezpłatne dożywianie dzieci w oddziale przedszkolnym bez względu na dochodowość? Rodzice zwrócili się do dyrektora szkoły o bezpłatne dożywianie ich dzieci w wieku 5-6 lat, lecz GOPS kategorycznie odmówił, twierdząc,ze nie ma takiego przepisu. Co powinien zrobić dyrektor w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla dziecka 4-letniego z orzeczeniem o niepełnosprawności ruchowej i afazji należy przygotować IPET?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe