Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy nauczyciel (psycholog, pedagog) może być zatrudniony w poradni psychologiczno-pedagogicznej na 1,5 etatu?
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1762 z poźn. zm., dalej: KN) nauczyciel, w zależności od tego jakim stopniem awansu zawodowego się legitymuje może być zatrudniony na umowę o pracę lub poprzez mianowanie. Zakładając, że mamy do czynienia z publiczną poradnią psychologiczno-pedagogiczną. W przypadku jednostki niepublicznej, nauczyciela zatrudnia się w parciu o zapisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. W jednostkach niepublicznych praktykuje się również możliwość świadczenia usług w oparciu o zapisy ustawy kodeks cywilny (zlecenie, umowa o świadczenie usług).
Co do wymiaru, to jeżeli obie strony pozostają w zgodzie i porozumieniu, nie ma przeszkód co do tego, aby nauczyciel poradni pracował w wymiarze przekraczającym pełen etat. Jednakże, w przypadku nauczyciela poradni publicznej trzeba zadbać o to, żeby uzyskać jego zgodę na świadczenie pracy w godzinach ponadwymiarowych i pamiętać o ograniczeniach wynikających z art. 35 KN, który stanowi, że godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw przydziela się tylko i wyłącznie w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania. Maksymalny wymiar przydziału to 1,5 etatu, a bez zgody nauczyciela do ¼ obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela przyznaje się odprawę w wysokości dwumiesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia w szkole będącej podstawowym miejscem jego pracy. Nauczycielka pracowała do 31 sierpnia.2010 r., a od 1 września 2010 do 31 sierpnia 2017 r przebywała cały czas na urlopie bezpłatnym. Z dniem 1 września 2017 r przeszła na emeryturę w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego (60 lat). Do dnia dzisiejszego nie ma wypłaconej odprawy.
W jaki sposób należy obliczyć wysokość należnej nauczycielce odprawy emerytalnej? W oparciu o jakie wynagrodzenie - czy z 31.08 2010 czy z 31.08 2017?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel mianowany nie przyjął warunków ograniczenia zatrudnienia, za wypowiedzeniem została z nim rozwiązana umowa, otrzymał odprawę z art. 20 KN. Po rozwiązaniu stosunku pracy nauczyciel złożył dokumenty do ZUS o ustalenie uprawnień emerytalnych. Czy po przedłożeniu dokumentów o przyznaniu emerytury przez ZUS pracodawca będzie musiał wypłacić temu byłemu pracownikowi odprawę emerytalną?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Od 1 września 2018 r. zatrudniliśmy nauczyciela w wymiarze 12/18 etatu.
Nasza szkoła jest dla niego drugim miejscem pracy, w szkole nr 1 pracuje od roku 2002 i na 1 września 2018 r. otrzymywał tam dodatek za wysługę lat w wysokości 20% (33 lata), a jego etat wynosił 6/18.
W sumie nauczyciel w roku szkolnym 2018/19 pracował w dwóch szkołach w łącznym wymiarze 1 etatu.
Podczas przyjmowania do pracy przedstawił świadectwa pracy potwierdzające zakończone okresy zatrudnienia przed podjęciem pracy w szkole nr 1 w liczbie 17 lat.
1) Jaki procent dodatku za wysługę nauczyciel powinien otrzymywać w naszej szkole w okresie roku szkolnego 2018/19?
Od 1 września 2019 r. zatrudnienie się zmieniło:
w szkole Nr 1 – nadal 6/18
w naszej szkole – 13/19 – nauczyciel wskazał ją jako podstawowe miejsce pracy.
W sumie nauczyciel realizuje 6/18 + 13/19 = 0,3333 + 0,6842 = 1,017
2) Czy do wysługi należy to traktować jak 1 etat czy jako przekroczenie etatu?
3) Jaki dodatek za wysługę powinien być naliczony nauczycielowi w naszej szkole od 01.09.2019 r.?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jestem nauczycielem matematyki zatrudnionym w zespole szkół, w którego skład wchodzą: liceum, technikum, gimnazjum. Miejscem wykonywania pracy określonym w umowie jest liceum, ale dyrektor planuje mi przydzielenie 12 godzin w gimnazjum i 8 w liceum. Czy taki przydział godzin jest zgodny z moim zatrudnieniem, czy nie powinien takiej zmiany najpierw mi zaproponować jako warunków zmieniających?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel może pełnić funkcję Inspektora ODO, skoro sam przetważa dane?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe