Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy niepubliczny ośrodek rehabilitacyjno-edukacyjno-wychowawczy może prowadzić indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim w jego domu rodzinnym lub w domu pomocy społecznej, w którym jest umieszczone?
Zgodnie z art. 174 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082) do niepublicznych placówek, w tym m.in. ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych umożliwiających realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna stosuje się odpowiednio przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1309), wobec czego do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego (OREW) stosuje się przepisy pozwalające na zorganizowanie nauczania indywidualnego dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie w stopniu głębokim.
Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2017 r., poz. 1616 z późn. zm.). Zgodnie z § 5 rozporządzenia zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, o których mowa w art. 2 pkt 7 Prawa oświatowego, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo-wychowawczej lub w regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej, o których mowa w ustawie z 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zgodnie z powyższym, jeśli uczeń przebywa w ośrodku, to nie ma podstaw, aby indywidualne nauczanie prowadzić w jego miejscu zamieszkania. Jeśli uczeń nie przebywa w ośrodku, to można prowadzić zajęcia poza ośrodkiem.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jaki rodzaj oceny z zachowania powinien mieć uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na sprzężenie? Czy jest to ocena opisowa, czy cyfrowa? Proszę o wskazanie przepisu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły ustalając przydział godzin dla ucznia liceum ogólnokształcącego objętego nauczaniem indywidualnym ma obowiązek przydzielić mu godziny z wszystkich zajęć edukacyjnych jakie posiada klasa w cyklu kształcenia? Czy w cyklu kształcenia tego ucznia może zabraknąć np. przysposobienia obronnego, albo informatyki?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dostałem odpowiedź na pytanie od Państwa, ale mam dodatkowe pytanie do tej kwestii: jeżeli szkoła posiada środki, stać ją na poniesienie takich kosztów, to czy może je wykorzystać? Szkoła posiada status szkoły publicznej prowadzonej przez stowarzyszenie. Poniżej przytaczam moje poprzednie pytanie wraz z odpowiedzią:
PYTANIE: "W nowej podstawie programowej napisane jest, iż uczniowie mogą wybrać zajęcia fakultatywne z wychowania fizycznego. Czy w ramach subwencji oświatowej można sfinansować te zajęcia w postać kosztów związanych z wynajęciem przewodnika, kosztów transportu, jeżeli np. zajęcia będą miały charakter turystyki górskiej?"
ODPOWIEDŹ: "ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego:
§ 3. 1. Dyrektor szkoły przygotowuje propozycję zajęć do wyboru przez uczniów, uwzględniając:
1) potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie lub aktywności fizycznej;
2) uwarunkowania lokalne;
3) miejsce zamieszkania uczniów;
4) tradycje sportowe środowiska lub szkoły;
5) możliwości kadrowe.
W ramach subwencji oświatowej nie można opłacić przewodnika czy kosztów transportu. Zajęcia fakultatywne muszą być tak dobrane, aby szkołę stać było na ich organizację. Tego typu koszty mogą zostać pokryte przez np. gminne jednostki z zakresu sportu, profilaktyki, itp. w ramach projektów edukacyjnych lub przez sponsorów. Organ prowadzący również może pokryć tego typu koszty, jednak z własnych środków".
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Ostatnio spotkałam się z zarzutem, że postąpiłam niezgodnie z przepisami prawa w kwestii organizowania wycieczek szkolnych. W związku z tym mam pytanie: czy jeżeli organizuję w szkole ponad 10 wycieczek turystyczno-krajoznawczych dla około 400 uczniów, które finansowane są przez rodziców czy muszę czy też mam obowiązek ogłaszać przetarg na organizację tych wycieczek.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Organ prowadzący chce zabrać wszystkie godziny lub większość z pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane zgodnie z zalecaniami z opinii Poradni, bo nie ma na te zajęcia pieniędzy. Twierdzi, że będzie realizował tylko zajęcia z orzeczeń.Proszę o podstawę prawną i informację czy może Organ Prowadzący ograniczyć ilość godzin.Jest to szkoła podstawowa w której uczy się 180 uczniów.Dziękuję
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe