Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący, którym nie jest jednostka samorządu terytorialnego może powierzyć stanowisko dyrektora szkoły niepublicznej nauczycielowi dyplomowanemu, który nie ma kwalifikacji do nauczania w danym typie szkoły (gimnazjum)?
Ustawa o systemie oświaty reguluje kwestię szkół i placówek niepublicznych w rozdziale 8.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek dotyczy wyłącznie dyrektorów publicznych szkół i placówek, nie stosuje się go do dyrektorów szkół i placówek niepublicznych.
Nie ma zatem prawnych ograniczeń co do kwalifikacji dyrektora placówki niepublicznej - może nią być zarówno nauczyciel (niekoniecznie mianowany czy dyplomowany) bez względu na posiadane lub nie kwalifikacje do nauczania w danym typie szkoły, jak i osoba nieposiadająca wykształcenia pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- 5 lat temu stowarzyszenie przejęło na drodze umowy prowadzenie szkoły publicznej. 31 sierpnia 2019 r. wygasa umowa, czy w przypadku nie przedłużenia umowy gmina ma obowiązek przejęcia szkoły? Czy w przypadku podjęcia decyzji przez stowarzyszenie o nie przedłużaniu umowy na prowadzenie szkoły należy o tym poinformować gminę z odpowiednim wyprzedzeniem ( umowa zakłada trzymiesięczny okres wypowiedzenia) ? Jaki będzie status nauczycieli w przypadku przejęcia szkoły przez gminę ( mają umowy ze szkołą)?Czy pozostaną w dalszym ciągu pracownikami szkoły?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor szkoły organizuje indywidualne nauczanie na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej i po uzyskaniu zgody organu prowadzącego na odpowiednią ilość godzin. Z jaką datą powinna zacząć się realizacja zajęć indywidualnego nauczania - z datą wpływu wniosku rodziców czy z datą akceptacji organu prowadzącego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy przedszkole niepubliczne, które od 1 stycznia 2015 roku staje się przedszkolem publicznym (forma własności się nie zmienia- dotychczasowy właściciel, osoba prywatna- zatrudnienie nauczycieli na podstawie umowy o pracę nie na podstawie KARTY NAUCZYCIELA) musi mieć Radę Rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel podjął studia zaoczne, są one ujęte w planie doskonalenia. Zajęcia trwają trzy dni i przez wszystkie dni nauczyciel dojeżdża na uczelnię. Uważam, że mogę mu finansować koszty dojazdu w piątek i powrotu w niedzielę oraz dofinansowanie do kosztów opłat za semestr. Nie kierowałam nauczyciela tylko wyraziłam zgodę i ujęłam jego dokształcanie w planie. nauczyciel chce zwrotu wszystkich kosztów dojazdu i delegacji. Jak regulują to przepisy.
- Rodzic nie zgłosił w szkole informacji o dokonaniu zmiany nazwiska dla dziecka otrzymując wyrok sądu w tej sprawie. Uczeń otrzymał świadectwo ukończenia szkoły w roku szkolnym 2018/19 na obowiązujące w danej chwili nazwisko. Szkoła, do której obecnie uczęszcza zwróciła się o wydanie duplikatu ze względu na otrzymane informacje z ZUS. Według rozporządzenia w sprawie świadectw szkoła powinna wydać nowy dokument. Jaki dokument powinna wydać szkoła, z jaką datą i kto podbija wydane świadectwo? Czy podstawę prawną będzie stanowiło rozporządzenie z 2018 r. czy z 2019 r.? Stanowisko dyrektora szkoły, który powinien wydać właściwe świadectwo, objęłam od września 2020 r. Proszę o pomoc w rozwiązaniu tej dość zawiłej sytuacji pod względem prawnym.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe