Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy organ prowadzący może NIE ZATWIERDZIĆ arkusza organizacji szkoły na rok szkolny 2020/2021? Jeżeli arkusz nie zostanie zatwierdzony- co w takiej sytuacji powinien zrobić dyrektor? Proszę o wyjaśnienie sytuacji z podaniem podstaw prawnych.
Zgodnie z art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm., arkusz organizacji szkoły określa szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny (art. 110 ust. 3 PO). Wprawdzie przepis ten nie przewiduje, że organ prowadzący może nie zatwierdzić arkusza, natomiast nie został w tym zakresie uregulowany żaden szczególny tryb. W szczególności zatwierdzenie lub ewentualna odmowa zatwierdzenia arkusza nie przybiera formy decyzji administracyjnej. Jeśli więc organ prowadzący nie wykona czynności faktycznej zatwierdzenia arkusza to od dnia 1 września 2020 r. szkoła nie będzie mogła działać zgodnie z prawem. Wynika to z tego, że organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w tym zapewnia warunki organizacyjne i finansowe jej istnienia (art. 10 ust. 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Godziny do dyspozycji dyrektora winny być przeznaczone zgodnie z wytycznym na rozwijanie zainteresowań uczniów. Czy może to być wobec tego kółko czytelniczo- teatralne lub np historyczne ze szczególnym uwzględnieniem regionalizmu? Czy w tych zajęciach ma uczestniczyć cała klasa czy tylko chętni uczniowie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie są wymogi, aby otworzyć niepubliczną Poradnię Wczesnego Wspomagania Rozwoju i Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną? Jakie wykształcenie jest wymagane od dyrektora i personelu? Czy na tego typu działalność przewidziana jest dotacja lub inne dofinansowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dla absolwenta gimnazjum, który od roku szkolnego 2019/2020 rozpoczął naukę w klasie I w 4-letnim technikum, wpisuje się w arkuszu ocen MEN-I/50/2 w części "Inne zajęcia" wychowanie do życia w rodzinie? Przepisy prawa jasno precyzują obowiązek wpisania wychowania do życia w rodzinie dla absolwenta szkoły podstawowej w arkuszu MEN-I/50/2 w części "Inne zajęcia", który w roku szkolnym 2019/2020 rozpoczął naukę w 5-letnim technikum w klasie I, natomiast nie precyzują obowiązku wpisywania dla absolwenta gimnazjum. Proszę o wyjaśnienie problemu.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w przedszkolu publicznym w którym nie ma grup integracyjnych, a jest dziecko z orzeczeniem o niepełnosprawności można zatrudnić nauczyciela wspomagającego? Jeżeli tak, to jakie przygotowanie powinna mieć taka osoba?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak należy interpretować zapis § 4.5 ust 2 lit c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2019 r., poz. 639), mówiący o tym, że: „godziny stanowiące różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego przeznacza się na: c) przygotowujących uczniów do uzyskania dodatkowych uprawnień zawodowych przydatnych do wykonywania nauczanego zawodu.” Czy np. dla zawodu technik żywienia i usług gastronomicznych chcąc wprowadzić uczniom zdobycie prawa jazdy kat B, uzasadniając to jako kwalifikacje przydatne w branży gastronomicznej do prowadzenia działalności cateringowej, brakujące godziny na realizację kursu powinien dołożyć organ prowadzący i czy te zajęcia muszą być prowadzone w tygodniowym przydziale godzin dla ucznia? Przy omawianej klasie 20 osobowej na realizację kursu wszystkim uczniom należy przeznaczyć 30 godzin teorii dla całej grupy i 30 godzin zajęć praktycznych dla każdego ucznia, co daje razem 630 godzin. Podczas gdy różnica pomiędzy godzinami z podstawy programowej i ramowym planem nauczania wynosi 270.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe