Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy orzeczenie Komisji Lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia z 1993roku w sprawie zaliczenia do III grupy inwalidów z ogólnego stanu zdrowia jest dokumentem wystarczającym do potwierdzenia niepełnosprawności jednego z rodziców kandydata w rekrutacji do przedszkola. Wg zarządzenia wójta gminy w sprawie rekrutacji dzieci do przedszkola niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata potwierdza orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Zgodnie z przepisem art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, osoby które przed dniem wejścia w życie ustawy zostały zaliczone do III grupy inwalidów traktowane są na równi z osobami, które posiadają orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności. Na mocy art. 63 tej ustawy osoby niepełnosprawne, które przed dniem wejścia w życie ustawy nabyły prawo do świadczeń lub ulg na podstawie odrębnych przepisów, zachowują dotychczasowe uprawnienia.
Tak więc orzeczenie komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia z 1993roku w sprawie zaliczenia osoby do III grupy inwalidów potwierdza niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata w procesie rekrutacji do przedszkola.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn.: 2018r. poz.511).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o wyjaśnienie, czy zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły wymagają przedstawienia dyrektorowi programu nauczania, który następnie powinien zostać zaopiniowany przez RP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o interpretację stanowiska MEN odnośnie udostępniania uczniom i rodzicom prac pisemnych ,czy sprawdziany i prace klasowe udostępnia się na wniosek rodzica, czy są one do wglądu bez wniosku
Poniżej artykuł ze strony MEN i nie rozumiem jak odnieść się do sprawdzianów i prac klasowych.
W związku z pytaniami i wątpliwościami kierowanymi do Ministerstwa Edukacji Narodowej, wyjaśniamy: Ocenianie uczniów - W procesie nauczania nauczyciele ustalają oceny (bieżące i klasyfikacyjne), wskazujące na poziom i postęp w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności nabywanych w trakcie nauki. Ocenianie osiągnięć ucznia przeprowadzane jest na bazie wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania; Istota oceniania bieżącego - Ocena bieżąca jest nieodzownym elementem procesu nauczania, z którym uczeń styka się na każdej lekcji. Istotą oceniania bieżącego jest stałe monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie mu (na bieżąco) informacji o jego osiągnięciach, które stanowią motywację do dalszego działania. Ocenianie bieżące jest również źródłem bardzo istotnych dla ucznia (i jego rodziców) informacji – wskazuje na to co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak uczeń powinien się dalej uczyć, aby osiągnąć sukces. Nauczyciele mają obowiązek poinformować uczniów i ich rodziców o sposobach sprawdzania osiągnięć ucznia stosowanych przez nich w procesie nauczania. Jednym z powszechnie stosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć są prace pisemne wykonywane przez ucznia – klasówki, sprawdziany, kartkówki itp. ; Udostępnianie sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych uczniów
Przepis art. 44e ust. 4 ustawy stanowi[1], że sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom. Oznacza to, że uczeń i jego rodzice nie muszą zwracać się do nauczyciela z wnioskiem o udostępnienie pracy (tak stanowiły dotychczasowe przepisy[2]). Nauczyciel ma obowiązek udostępnić sprawdzone i ocenione bieżące prace pisemne[3]. Uzyskanie sprawdzonej pracy pisemnej jest również wyrazem prawa ucznia i jego rodzica do bezpośredniego dostępu do informacji o postępach w nauce lub ich braku, wskazującej nad czym uczeń musi popracować, aby uzupełnić te braki lub rozwinąć swoje umiejętności. Jednocześnie art. 44e ust. 7 ustawy wskazuje, że szkoła musi określić w swoim statucie sposób tego udostępniania. Przy wyborze sposobu udostępniania sprawdzonych prac, szkoła powinna wziąć pod uwagę realne możliwości szybkiego otrzymania przez ucznia i jego rodziców danej pracy, np.: przekazanie zainteresowanym oryginału pracy lub jego kopii, udostępnienie pracy do domu z prośbą o zwrot pracy podpisanej przez rodziców itd. Udostępnianie prac do wglądu tylko na terenie szkoły (np. w czasie organizowanych przez szkołę spotkań z rodzicami) nie spełnia warunku swobodnego dostępu rodziców ucznia do informacji o postępach i trudnościach w nauce ich dziecka. Ważne jest aby określony przez szkołę sposób udostępniania sprawdzonych prac był w pełni akceptowany przez uczniów i ich rodziców, jako pełnoprawnych uczestników procesu kształcenia.; Udostępnianie innej dokumentacji przebiegu nauczania uczniów - Znowelizowana ustawa o systemie oświaty utrzymuje natomiast dotychczasowe regulacje dotyczące innej dokumentacji przebiegu nauczania. Dokumentacja dotycząca m.in. egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia[4] jest udostępniania tylko do wglądu i na wniosek złożony przez ucznia lub jego rodziców.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakie przepisy określają możliwość zatrudnienia "pomocy nauczyciela" w grupie 3 - latków w przedszkolu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem wygaszanego gimnazjum. Moja kadencja kończy się 31.08.2018r. Jakie muszą być spełnione warunki by organ prowadzący, zgodnie z art. 231 ust. 4 , Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r., Przepisy wprowadzające ustawę - prawo oświatowe powierzył mi pełnienie obowiązków dyrektora gimnazjum do 31.08.2019r. Poinformowano mnie, że muszę posiadać aktualną ocenę pracy. Ostatnia ocenę miałam przed konkursem na dyrektora w kwietniu 2013r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy mam obowiązek przyjęcia do gimnazjum ucznia, którego rodzice złożyli podanie o zapisanie dziecka do szkoły, ale mieszkają w innym mieście (odległym o 300 km), a dziecko zameldował w rejonie szkoły jego wujek, który nie posiada praw opiekuńczych?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe