Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pensum nauczyciela pracującego w grupie łączonej z dziećmi 5-6 letnimi wynosi 22 czy 25 godzin?
Jeżeli w grupie przedszkolnej znajdują się dzieci 6-letnie, to zgodnie z art. 42 ust. 3 Karty Nauczyciela, pensum nauczyciela powinno wynosić 22 godziny.
Niektóre interpretacje wskazują, że w takich przypadkach organ prowadzący powinien ustalić uśrednione pensum nauczycieli, jednak sądy nie potwierdzają słuszności takiego rozwiązania.
WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 06.11.2012 (II SA/Ol 1089/12) stwierdził nieważność uchwały organu prowadzącego w części dot. ustalenia m.in. pensum łączonego nauczycieli 5 i 6 latków.
Fragment uzasadnienia wyroku:
"(...)Podobnie bezzasadne było ustalenie w § 3 ust. 1 l.p. 3 zaskarżonej uchwały tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin wobec nauczycieli przedszkoli prowadzących zajęcia w grupach mieszanych, obejmujących dzieci sześcioletnie i innych grup wiekowych. Stosownie bowiem do art. 42 ust. 3 ustalona została tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – 25 godzin w stosunku nauczycieli przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6 – letnich (lp. 1), - 22 godziny w stosunku do nauczycieli przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6 – letnich (lp. 2). Dlatego też określenie w uchwale tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych w postaci 25 godzin w stosunku do nauczycieli przedszkoli prowadzących zajęcia w grupach mieszanych, obejmujących dzieci sześcioletnie i innych grup wiekowych, nosi znamiona obejścia ww. przepisów prawa regulujących tę materię, co stanowi o ich rażącym naruszeniu.(...)"
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Gimnazjum zostało włączone w struktury szkoły podstawowej, jak należy rozwiązać stosunek pracy z nauczycielem, dla którego nie ma godzin ze względu na odejście 3 klas gimnazjalnych?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel zatrudniony jest od września na 13 godz., a w sąsiedniej szkole uzupełnia etat 5 godzinami. Zatrudniony jest na podstawie mianowania. W styczniu z powodu choroby innego nauczyciela dostał na zastępstwo, do maja, 3 godz. Czy zwiększamy mu etat z 13 do 16/18, a w sąsiedniej szkole zmniejszamy uzupełnienie do 2/18, czy dajemy mu 3 godz. ponadwymiarowe?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Wracając do uznanych kwalifikacji z plastyki. Opiszę sytuację szczegółowiej. Nauczyciel po nauczaniu początkowym w 1992 r. miał uznane przez dyrektora kwalifikacje do nauczania plastyki w szkole podstawowej, w której nauczał tego przedmiotu do 2011r. Od września bieżącego roku chcę zatrudnić tego nauczyciela w swojej szkole podstawowej na stanowisku n-la plastyki. Przyjmuję, na podstawie par. 28 rozp. o kwalifikacjach z dnia 12 marca 2009r., że n-l ten posiada kwalifikacje do nauczania plastyki w szkole podstawowej. Czy Kuratorium Oświaty może zarzucić mi, że zatrudniłam nauczyciela bez kwalifikacji? Ja uważam, że nie. Czy dobrze interpretuję ten przepis?
- Nauczyciel zatrudniony jest jako pedagog w wymiarze 14/28 i jako nauczyciel w wymiarze 11/18. Czy powinnam uśrednić jej etat i czy jest to zgodne z prawem, że godziny nadliczbowe liczę dzieląc stawkę przez 96 ?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zwracam się z prośbą o opinię dotyczącą wymagań kwalifikacyjnych do pracy na tym stanowisku. Zgodnie z § 7 ust. 3 pkt 1) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1578), nauczyciel zatrudniany w celu współorganizowania kształcenia dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym powinien posiadać kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej. Ponadto, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2) a) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz 1575), kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela posiada osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a zgodnie z § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia, kwalifikacje do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych lub socjoterapeutycznych, uwzględniających potrzeby uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiada osoba, która: 1. ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku (specjalności) zgodnej z nauczanym przedmiotem lub prowadzonymi zajęciami oraz posiada przygotowanie pedagogiczne 2. ponadto ukończyła studnia wyższe w zakresie resocjalizacji. W związku z potrzebą zatrudnienia nauczyciela w celu współorganizowania kształcenia dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, do pracy na tym stanowisku zgłosił się nauczyciel, który ukończył wyższe studia pierwszego stopnia na kierunku: pedagogika, w specjalności: resocjalizacja społecznie nieprzystosowanych i posiada przygotowanie pedagogiczne. Uprzejmie proszę o informację, czy w nauczyciel, który ukończył studia na kierunku: pedagogika (a nie pedagogika specjalna) ,w specjalności: resocjalizacja, posiada kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej i może być zatrudniony na stanowisku nauczyciela współorganizującego kształcenie dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym oraz do prowadzenia zajęć resocjalizacyjnych z uczniem.
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe