Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy powołanie wicedyrektora (stanowisko funkcyjne) powinno odbywać się w trybie podjęcia przez RP uchwały opiniującej (np. w związku z zaleceniami organu prowadzącego)? Czy po przeprowadzonym głosowaniu nad kandydatem dyrektor jest zobowiązany, jako przewodniczący RP, do sporządzenia stosownej uchwały w tym zakresie, która zawiera stanowisko RP nt. kandydata? Co się dzieje dalej z taką uchwałą? Czy ma ona jakąś prawną moc? Czy w razie niepowołania konkretnego kandydata (wcześniej zaopiniowanego na posiedzeniu- głosowanie, zaprotokołowanie), uchwała RP powinna zostać uchylona? Czy dyrektor powinien informować RP o zawieszeniu wykonania uchwały bądź też poinformowaniu, iż na skutek różnych okoliczności kandydatura nie zostanie rozpatrzona?
Na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2020 r., poz. 910, dyrektor szkoły powierza stanowisko wicedyrektora po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady szkoły oraz rady pedagogicznej. Przepis ten nie określa kolejności podejmowania uchwał przez poszczególne organy; również nie stanowi, że opinia rady pedagogicznej musi nastąpić po zapoznaniu się przez ten organ z opinią organu prowadzącego, ani tym bardziej, że musi być zgodna ze stanowiskiem organu prowadzącego. Aby rada pedagogiczna miała możliwość wyrażenia własnej merytorycznej opinii, dyrektor ma obowiązek podania personaliów osoby, której chciałby powierzyć funkcję wicedyrektora i w konsekwencji również opinia rady pedagogicznej powinna odnosić się do konkretnej osoby. Opinia jest niewiążąca dla dyrektora, ponieważ uchwała podjęta na podstawie art. 64 ust. 1 PO nie jest uchwałą stanowiącą w rozumieniu art. 70 ust. 1 PO tylko należy do kompetencji opiniodawczych w rozumieniu art. 70 ust. 2 PO. Dyrektor może powierzyć funkcję wicedyrektora zarówno osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie, jak i negatywnie; może także zrezygnować z powierzenia funkcji osobie zaopiniowanej przez radę pedagogiczną pozytywnie albo negatywnie. W razie niepowołania na wicedyrektora zaopiniowanego kandydata, nie ma podstawy prawnej do uchylenia uchwały opiniującej rady pedagogicznej. Dyrektor nie zawiesza uchwały opiniującej rady pedagogicznej, ponieważ do kompetencji dyrektora należy jedynie wstrzymanie wykonania uchwał stanowiących rady pedagogicznej i to pod warunkiem ich niezgodności z prawem (art. 70 ust. 1 PO); uchwała ta pozostaje więc podjęta. Dyrektor nie ma obowiązku informowania rady pedagogicznej, że nie powierzy funkcji wicedyrektora opiniowanemu kandydatowi. Gdyby natomiast dyrektor zamierzał powołać na to stanowisko inną osobę, musi zostać w pełni ponowiona procedura opiniowania nowej kandydatury przez organ prowadzący, radę szkoły oraz radę pedagogiczną (art. 64 ust. 1 PO).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest możliwość zakupienia indywidualnie przez nauczyciela książek darmowych dla uczniów klasy II?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mamy Zespół Szkolno-Przedszkolny, nie wiem, jakie dokumenty powinny być wspólne. W statucie nadanym przez OP jest zapis, że zachowuje się odrębność rad pedagogicznych. Na wspólnych posiedzeniach są opiniowane: plany pracy ZSP, organizacje pracy ZSP i plan finansowy ZSP. Pozostałe zasady funkcjonowania SP i Przedszkola regulują zapisy w statutach SP i Przedszkola. Czy w związku z takim zapisem muszą być wspólne:
1. Regulamin pracy w ZSP?
2. Regulamin wynagradzania w ZSP?
3. Regulamin przyznawania dod. motyw. w ZSP?
4. Regulamin premiowania w ZSP?
5. zasady i kryteria przyznawania nagród w ZSP?
6. Kryteria oceny pracy nauczycieli w ZSP?
7. Kryteria oceny pracy pracowników niepedagogicznych w ZSP?
8. Kodeks etyki pracowników ZSP?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Na jakiej podstawie zatrudnić nauczycielkę po kulturoznawstwie z przygotowaniem pedagogicznym do prowadzenia zajęć z historii (10 godzin) i języka polskiego (8 godzin) w gimnazjum. Nauczycielka dostarczyła zaświadczenie z uczelni że rozpoczęła studia podyplomowe na tych kierunkach. W dniu 31 sierpnia zrezygnowała poprzednia nauczycielka tych przedmiotów. W Urzędzie Pracy nie ma nikogo zarejestrowanego o takich kwalifikacjach? Czy muszę występować do KO o zgodę?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy ukończone studia podyplomowe z wychowania przedszkolnego i podyplomowe studia z przygotowania pedagogicznego oraz ukończony kurs kwalifikacyjny z zarządzania oświatą i stopień awansu nauczyciela kontraktowego dają możliwość zajmowania stanowiska dyrektora przedszkola niepublicznego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel pracuje pełny etat (20h pensum) i dodatkowo ma 10 godzin ponadwymiarowych tygodniowo. Czy dodatkowo jeszcze może realizować godziny które dotyczą projektu z Unii Europejskiej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe