Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności? Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu? Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Czy pozytywna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej w sprawie realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą jest wydawana na rok, na etap edukacyjny bo na dokumencie nie jest wpisana data ważności?
Pozytywna opinia PPP w sprawie realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą wydawana jest bez określenia konkretnego terminu, co należy traktować jako „na etap edukacyjny”. Proszę pamiętać, że to dyrektor - na podstawie tej opinii - wystawiając decyzję administracyjną wyrażającą na to zgodę, decyduje czy odnosi się ona tylko na dany rok szkolny czy na cały etap. W praktyce dyrektorzy wystawiają taką decyzję corocznie.
Ile minut trwają jednostki i ile godzin w miesiącu mają wynosić zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Zgodnie z nowym rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 25 sierpnia 2017 poz, 1591) zajęcia stanowiące formę tejże pomocy, a więc: zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno--społeczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym – trwają 45 min. Ustawodawca nie określił ile godzin w tygodniu czy w miesiącu należy przeznaczyć na realizację danej formy pomocy z uczniem lub grupa uczniów. Praktyka wskazuje, że najczęściej wymiar tygodniowy tych zajęć wynosi od 1 do 2 godzin (po 45 min).
Rewalidacja i WWR to 60 min/ 1 zajęcia zapewne. Czy wobec nowych regulacji prawnych nauczyciel wspomagający w szkole ogólnodostępnej kwalifikacje: pedagogika resocjalizacyjna studia magisterskie nadające pełne kwalifikacje pedagogiczne oraz oligofrenopedagogika studia podyplomowe: 370 godzin wykładów i ćwiczeń oraz 150 godzin praktyk ma od września uprawnienia by dalej pracować na tym stanowisku i czy może robić awans zawodowy? Rozporządzenie o wydłużonym awansie ma wejść we wrześniu 2018 zatem teraz jest bez zmian, to rozporządzenie o nauczaniu indywidualnym też jeszcze chyba jest w formie projektu?
Rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wyraźnie określa, że do prowadzenia zajęć rewalidacji z uczniami niepełnosprawnymi posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka trzeba mieć kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog. Zatem jeśli w/w nauczyciel pracuje z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie – to może dalej być zatrudniony na tym stanowisku i nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpoczął ścieżkę awansu zawodowego. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży – zostało wczoraj – 29 sierpnia 2017 - opublikowane w Dzienniku Ustaw, na pozycji 1616
Czy dyrektor i organ prowadzący - ta sama osoba w placówce niepublicznej może w tych 2 rolach występować na egzaminie na nauczyciela mianowanego?
Dyrektor szkoły niepublicznej (podobnie zresztą jak szkoły publicznej) NIE MOŻE występować na wspomnianym egzaminie w podwójnej roli. Uzasadnienie: Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego powołuje organ prowadzący placówkę niepubliczną w składzie:
1) przedstawiciel organu prowadzącego jako jej przewodniczący;
2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) dyrektor placówki niepublicznej;
4) dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Odpowiedzią Państwa nie jestem usatysfakcjonowana, ponieważ zapytałam wprost, czy praktyka w 2003 roku w pogotowiu opiekuńczym nauczyciela może być zaliczona skoro od 2004 roku do 2014 roku obowiązywały przepisy przejściowe albowiem placówka przeszła z Ministerstwa Edukacji Narodowej pod Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Jeszcze raz zadam pytanie czy można uznać, że w 2003 roku pogotowia opiekuńcze były placówkami oświaty?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące zapisu, który znajduje się w rozporządzeniu o ocenianiu: "7. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną". Czy wspomniane konkursy przedmiotowe to konkursy organizowane przez Kuratorium Oświaty czy np. organizowane przez inne podmioty, np. ogólnopolski konkurs historyczny "Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę" zorganizowany przez Muzeum Historyczne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy mogę w arkuszu organizacyjnym zaplanować zajęcia logopedyczne. Uczniowie mają opinie. Proszę o podstawę prawną.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy organ prowadzący ma obowiązek zapewnić dowóz ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim do szkoły specjalnej.Czy to upośledzenie z punktu widzenia Ustawy o systemie oświaty jest nazywane niepełnosprawnością.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od kiedy właściciel działki na której trwają prace budowlane przedszkola niepublicznego zwolniony jest z opłaty podatku od nieruchomości. Wpis do ewidencji uzyskałam we wrześniu 2015 r. z datą rozpoczęcia od września 2016 r. Odbiór budynku planowany jest na kwiecień 2016 r.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe