Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy przedszkole ma obowiązek udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jeżeli tak to na jakiej podstawie?
W przedszkolach publicznych obowiązek udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej wynika m.in. z art. 64 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 3 pkt 1 UoSO oraz § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2013 r., poz. 532, które stanowią, że przedszkola udzielają (czyli mają taki obowiązek) uczniom uczęszczającym do przedszkoli, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu. W praktyce zakres udzielania tej pomocy w innych formach niż w ramach bieżącej pracy wychowawcy z dzieckiem jest uzależniony od posiadania środków finansowych zapewnianych przez organ prowadzący. Natomiast powołane regulacje nie obowiązują w przedszkolach niepublicznych, a pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana dobrowolnie w razie zapewnienia środków finansowych przez organ prowadzący.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Co mówią przepisy prawne na temat zmian organizacyjnych w szkole, które uniemożliwiają dalsze zatrudnienie nauczyciela w pełnym wymiarze?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Przyjęłam dziecko 3-letnie do przedszkola (zespół szkolno-przedszkolny). Później zdiagnozowano u niego cukrzycę, więc rodzice wymagają od nas realizacji zadań opiekuńczych: co 1,5 h mierzenie poziomu cukru i przekazywanie wyniku pomiaru na numer komórkowy rodzica. W efekcie rodzice są wzywani czasem kilka razy w ciągu dnia, ponieważ skoki poziomu cukru są niebezpieczne, często wymagające podania insuliny. W początkowym okresie wzbudzało to nieufność rodziców, którzy zarzucali nauczycielce nieumiejętny pomiar. W związku z tym, że dziecko ma specjalną dietę, korzysta z posiłków przynoszonych przez rodziców, co również wzbudza ich niezadowolenie. W zespole nie ma możliwości zatrudnienia dietetyka. Wszyscy pracownicy przeszli wielogodzinne szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Czy jako dyrektor mam obowiązek i prawo nałożyć na pracownika obowiązek dokonywania pomiarów cukru i sprawowania tak odpowiedzialnej opieki nad dzieckiem z nieustabilizowaną cukrzycą, czy raczej przyjęcie tego obowiązku jest naszą dobrą wolą? Matka dziecka nie pracuje.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Dotyczy wewnętrznego Regulaminu ZFŚS.
Znalazłam następujące wyjaśnienie dotyczące uprawnień z ZFŚŚ:
"Emeryt korzysta z ZFŚS u ostatniego pracodawcy…… z wyjątkiem sytuacji, gdy ponownie podejmuje zatrudnienie, czyli jeżeli emeryt podjął zatrudnienie w innym zakładzie pracy, wówczas przyjmuje się, że zyskuje on status beneficjenta ZFŚS w tym zakładzie, a traci uprawnienie do ZFŚS w zakładzie, w którym dotychczas był beneficjentem jako emeryt. Stanowisko takie przedstawił Sąd Najwyższy w uchwale z 15 listopada 1991 r. I PZP 56/91, który wskazał, iż status pracownika jest w tym wypadku "mocniejszy" od statusu emeryta. Jeżeli zaś emeryt ponownie podejmie pracę, to świadczenia przysługują mu nie z tej racji, że jest emerytem, lecz dlatego, że jest pracownikiem".
Inna Koleżanka otrzymała interpretację, że jeśli nauczyciel emeryt podejmie pracę w innej szkole, nie w tej, z której jest beneficjentem ZFŚS, to otrzymuje świadczenie zarówno jako emeryt i jako nauczyciel. Nie otrzyma jako emeryt, jeśli zawiesi emeryturę.
Co jest prawdą?
Dodam, że oba źródła jako podstawę prawną podają:
• Uchwała Sądu Najwyższego z 15 listopada 1991 r. (I PZP 56/91).
• Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz.U. 2016 r. poz. 800 z późn. zm.) - art. 2 pkt 5.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Wydłużona ochrona przedemerytalna po zmianach powszechnego wieku emerytalnego
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie procedury zakładania "niebieskiej karty". Czy dyrektor musi ją zakładać?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe