Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne? Czy psycholog szkolny może prowadzić zajęcia rozwijające umiejętności społeczne dla dzieci z orzeczeniami ? Jeżeli odpowiedzi są negatywne to kto może prowadzić takie zajęcia?
Psycholog szkolny nie może prowadzić zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi. Tę kwestię reguluję nowe rozporządzenie MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 24 sierpnia 2017 poz. 1575) wskazując w § 23. 1., że kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych, w przedszkolach, szkołach i placówkach - posiada osoba, która ukończyła studia wyższe lub zakład kształcenia nauczycieli lub studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresie odpowiednim do niepełnosprawności uczniów. Jednym słowem – psycholog musiałby posiadać kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej o specjalności zgodnej z rodzajem niepełnosprawności ucznia. Tak więc, zajęcia rewalidacyjne z uczniem np.: niepełnosprawnym intelektualnie powinien prowadzić oligofrenopedagog, z uczniem słabosłyszącym – surdopedagog lub surdologopeda, z uczniem słabowidzącym – tyflopedagog, z uczniem ze spektrum autyzmu, w tym z zespołem Aspergera – rehabilitant osoby autystycznej albo oligofrenopedagog, jeśli u tego ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna jako niepełnosprawność sprzężona.
Psycholog może natomiast prowadzić zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, które są formą zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom przejawiający, trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników tych zajęć nie może przekraczać 10. Tę kwestię reguluje nowe rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie organizacji i udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (opublikowane będzie w Dzienniku Ustaw 25 sierpnia br.) wskazując w , że zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju zajęć. Zajęcia te prowadzi się przy wykorzystaniu aktywizujących metod pracy.
Proszę pamiętać, że zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne NIE SĄ REWALIDACJĄ, więc nie mogą zastąpić zajęć rewalidacyjnych wynikających z rozporządzenie MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 31 marca 2017, poz. 703).
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy nauczycielka, która posiada uprawnienia do pracy w przedszkolu oraz ukończyła liceum muzyczne, może uczyć muzyki w szkole podstawowej i gimnazjum?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop nauczycielowi zatrudnionemu na czas nieokreślony,od 2006 r, z którym rozwiązano stosunek pracy z dniem 31 lipca 2014r.? Sprawa dotyczy placówki feryjnej. W trakcie ferii zimowych wykorzystano 14 dni urlopu.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Kiedy nauczycielka powinna wrócić do pracy jeżeli: od 9 maja 2011r. była na ciągłym zwolnieniu lekarskim a 30 grudnia 2011 urodziła.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczyciel po skończonych studiach podyplomowych z terapii pedagogicznej może być zatrudniony w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej?
Zatrudnianie (kodeks pracy) Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie kwalifikacji tzn. W 2007 roku Pani X ukończyła Politechnikę Śląska - więc posiada tytuł magistra inżyniera. Natomiast w tym roku skończyła studia pedagogiczne licencjackie niestacjonarne - wychowanie wczesnoszkolne i przedszkolne. Oczywiście uprawnienia do nauczania w przedszkolu zdobyła po obronie pracy licencjackiej, jednak chciałabym wiedzieć czy można ją zakwalifikować do osób posiadających uprawnienia z tytułem magistra czy bez? Chodzi mi dokładnie czy tytuł magistra - licząc do awansu zawodowego - można liczyć ten z Politechniki - czy musi być uzyskany dokładnie tytuł magistra pedagogiki?? (biorąc pod uwagę tabelę nie jest to określone).
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe