Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rada pedagogiczna dostosowuje warunki i formy przeprowadzania sprawdzianu w formie uchwały? Czy uchwałę podejmuje się podczas zatwierdzania: koncepcji pracy szkoły, programu wychowawczego, programu profilaktycznego szkoły, szkolnego zestawu programów szkoły, szkolnego zestawu podręczników, wykorzystania wniosków z nadzoru pedagogicznego. Proszę o jasną odpowiedź dotyczącą poszczególnych w/w dokumentów. Czy wnioski z nadzoru dyrektora czy i kuratorium oraz MEN?
Kompetencje rady pedagogicznej to: a) stanowiące podejmowane jako uchwały, b) opiniujące. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy: 1) zatwierdzanie planów pracy szkoły lub placówki po zaopiniowaniu przez radę szkoły lub placówki; 2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów; 3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły lub placówki; 4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły lub placówki; 5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów; 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki. Ponadto rada pedagogiczna: 1) ustala regulamin swojej działalności, 2) przygotowuje projekt statutu albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności: 1) organizację pracy szkoły lub placówki, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, oraz organizację kwalifikacyjnych kursów zawodowych, jeżeli szkoła lub placówka takie kursy prowadzi; 2) projekt planu finansowego szkoły lub placówki; 3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień; 4) propozycje dyrektora szkoły lub placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Natomiast rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego dla ucznia, słuchacza albo absolwenta. Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel informuje na piśmie rodziców ucznia, słuchacza albo absolwenta o wskazanych sposobach dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych. Uczeń, słuchacz albo absolwent, który w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub egzaminu maturalnego, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną, może przystąpić do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających odpowiednio z rodzaju tych trudności, zaburzeń lub sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej.Uczeń albo absolwent, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu, może przystąpić do: 1) części pierwszej sprawdzianu, części pierwszej lub części drugiej egzaminu gimnazjalnego – w warunkach i formie dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej; 2) egzaminu maturalnego, z wyjątkiem egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz języka obcego nowożytnego – w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających z tego ograniczenia, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna, spośród możliwych sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego, wymienionych w komunikacie, wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego. Do kompetencji rady rodziców, należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Podsumowując: 1) rada pedagogiczna nie dostosowuje warunków i form przeprowadzania sprawdzianu, ale wskazuje sposób lub sposoby dostosowania warunków lub formy przeprowadzania sprawdzianu, 2) jeśli uczeń w roku szkolnym, w którym przystępuje do sprawdzianu, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną może przystąpić do sprawdzianu w warunkach dostosowanych na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. 3) szkoła działa zgodnie z przyjętą przez radę pedagogiczną własną koncepcją pracy (uchwała), 4) kompetencja rady rodziców: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną: a) programu wychowawczego szkoły, b) programu profilaktyki, 5) dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w szkole przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy nauczania (=opinia rp), 6) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły (=uchwała). Wniosków nadzoru pedagogicznego oraz MEN, ani też wniosków z nadzoru pedagogicznego dyrektora, rada pedagogiczna nie uchwala, ale ustala sposób ich wykorzystania dla doskonalenia jakości pracy szkoły (=uchwała). Minister dopuszcza do użytku szkolnego odpowiednio w szkołach podręczniki, po uzyskaniu pozytywnych opinii rzeczoznawców wyznaczonych odpowiednio przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania albo ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z list rzeczoznawców prowadzonych przez tych ministrów (nie: dyrektor szkoły). Dyrektor szkoły, na podstawie propozycji zespołów nauczycieli, ustala: 1) zestaw podręczników lub materiałów edukacyjnych obowiązujący we wszystkich oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata szkolne, 2) materiały ćwiczeniowe obowiązujące w poszczególnych oddziałach w danym roku szkolnym – po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców (=opinia). W praktyce szkolnej nawet opiniowanie odbywa się w formie uchwały. Należy jednak podkreślić, że jest to wówczas jedynie forma uchwały, a nie kompetencja stanowiąca rady pedagogicznej.
Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (ze zm.), w szczególności art. 22ab, 41, 42, 43, 44zzr, 54; 2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 6.08. 2015 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, w szczególności załącznik.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Wizytator polecił podzielić dzieci w świetlicy (50 uczniów) na dwie grupy po 25 uczniów oraz założyć oddzielnie dzienniki dla tych grup. Próbowałam wytłumaczyć, że na zajęcia chodzą różne grupy uczniów, największa liczy 12 dzieci.Świetlica jest dostosowana do potrzeb uczniów i rodziców. Uczniowie uczęszczają np. na specjalistyczne zajęcia i oczekują na zajęcia. Otrzymałam zalecenie aby dostosować dokumentację do przepisów prawa. Jak się mam zachować w danej sytuacji. Mam dziennik w którym zapisanych jest 40dz. bo tyle jest miejsca a w drugim wpisane pozostałe dzieci. Mam plan pracy z podziałem na klasy O-III i IV-VII.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak powinna wyglądać uchwała w sprawie zmian w Statucie przedszkola w związku ze zmianami od 01 września 2022 roku?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy uczeń upośledzony w stopniu głębokim, posiadający orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych może jednocześnie otrzymać opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka? Do jakiego wieku dziecka miałaby być wydana, jeśli opinię wydajemy do czasu podjęcia nauki w szkole, a dzieci z głębokim upośledzeniem realizują obowiązek szkolny bez wyraźnego przejścia "do szkoły"?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Zostały zarejestrowane 2 odrębne szkoły niepubliczne: podstawowa oraz liceum, prowadzone przez ten sam organ prowadzący tj. stowarzyszenie, mające tę samą nazwę własną i patronkę. Większość nauczycieli pracuje w obu szkołach jednocześnie i wszyscy tworzymy łącznie jedną współpracującą radę pedagogiczną. Odbywają się wspólne zebrania rady pedagogiczne tj. łącznie dla obu szkół w tym samym terminie. Skoro nie jest to zespół szkół, czy protokoły i uchwały rad pedagogicznych mogą być wspólne i nazwane uchwałami szkoły podstawowej i liceum podejmowanymi przez wspólną radę pedagogiczną? Czy też z tego samego spotkania powinny powstać odrębne dokumenty dla każdej ze szkół oddzielnie? Czy w drugim przypadku należy wyodrębnić 2 rady pedagogiczne i podczas głosowań prosić o podwójne głosowanie tych nauczycieli, którzy pracują w obu szkołach?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w związku ze zniesieniem w roku szkolnym 2016/2017 sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej zmienia się liczba dni wolnych do dyspozycji dyrektora, które należny podać do wiadomości do końca września?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe