Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy rodzice mogą obserwować lekcję?
Czy rodzice mogą obserwować lekcję.Nie, ponieważ rodzice nie mają takich kompetencji.Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. 2. Do kompetencji rady rodziców: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo--profilaktycznego szkoły lub placówki; 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.Dyrektor szkoły we współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze,w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego:1) przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy szkoły;2) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły;3) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:a) diagnozę pracy szkoły,b) planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,c) prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad;4) monitoruje pracę szkoły.2. Ewaluację wewnętrzną przeprowadza się w odniesieniu do zagadnień uznanych w szkole za istotnew jej działalności.3. W celu realizacji zadań, o których mowa wyżej, dyrektor szkoły we współpracy z nauczycielamizajmującymi stanowiska kierownicze, w szczególności:1) analizuje dokumentację przebiegu nauczania;2) obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej szkoły.
Podstawa prawna: 1. U S T AWA z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669), w szczególności art. 84. 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Radny naszej gminy w celu kontaktów ze społeczeństwem prosi o bezpłatne udostępnienie sali w szkole na tego typu spotkania. Czy dyrektor powinien udostępnić i na jakiej podstawie? Kto w czasie spotkań bierze odpowiedzialność za szkołę?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Czy szkoła może informować babcię ucznia o jego postępach w nauce i zachowaniu i czy babcia może podpisywać stosowane zgody, w sytuacji gdy mama (osoba samotnie wychowująca dziecko) wyjeżdża i zostawia dziecko pod opieką babci? Czy babcia powinna przedłożyć jakieś upoważnienie lub innymi dokument uprawniający ją do decydowania w sprawach dziecka? Okresy nieobecności mamy są długie (2-6 miesięcy).
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Na jaką dokładnie podstawę prawną muszę się powołać we wniosku o dopuszczenie programu w Branżowej szkole I stopnia i czy termin 15.06 się zmienił?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Jakie kroki podejmuje dyrektor w stosunku do nauczyciela, na którego wpłynęły oficjalne skargi ze strony uczniów i rodziców. Nauczycielka zatrudniona w naszej placówce od sześciu lat na dwie godziny tygodniowo (pracuje tylko w naszej szkole), jako nauczyciel WOS-u jest nauczycielem kontraktowym. Praktycznie od początku jej zatrudnienia stwarzała sytuacje konfliktowe w stosunku do uczniów. Próby rozmowy z Panią, gdzie próbowano pomóc jej w związku z brakiem doświadczenia w pracy z gimnazjalistami nie dają rezultatów. Uczniowie nie chcą uczestniczyć w zajęciach, bo Pani krzyczy na nich, opowiada różne niestworzone rzeczy (tak przekazują to uczniowie). Zdarzyło się (z opowieści uczniów), że powiedziała w klasie, że "dyrektor żyje z Panią od polskiego, a wuefista z inną Panią z jakiejś tam szkoły". Uczniowie w proteście "za te bzdury" źle zachowują się na lekcjach, dokuczają nauczycielce, ta pisze im uwagi i prowadzi z nimi wojnę. Oceniane kartkówki nie są pokazywane uczniom, nie daje szans tzw. poprawy ocen itp. Lekcje (właściwie trudno nazwać je lekcjami), które prowadzi są często przerywane przez interwencje wychowawcy czy też dyrektora. Na słowa dyrektora: "Pani dziś poniosła klęskę na lekcji, ponieważ krzyczała Pani do uczniów, nie pozwoliła dojść do słowa uczniowi (uczniom) i mnie; Pani odpowiada: Ja to chciałam zrobić medialnie (???). Na zajęcia wychodzi negatywnie nastawiona (już sama postawa o tym mówi), co oczywiście wyczuwają uczniowie i zaczynają się wzajemne przekomarzania. Oczywiście Pani podaje temat i podaje treści (stara się), jednak skutek jest mierny, trudno mówić o osiągnięciu celów lekcji. Rodzice zwracają się do dyrekcji o rozwiązanie problemu ponieważ jest to przedmiot egzaminacyjny, dodatkowo uważają, że ta Pani słownie i poprzez swoje zachowanie podważa autorytet innych nauczycieli. Żądają konfrontacji i natychmiastowych działań. Proszę o pomoc prawną i wskazówki co do rozwiązania problemu.
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Oto 4 problemy: 1. Pracownik niepedagogiczny przedszkola został zatrudniony, zgodnie z poniższym schematem (przy zatrudnieniu z tym samym pracodawcą):
I umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. (pomoc kuchenna);
II umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 24 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (szatniarka);
III umowa o pracę (1/2 etatu): od dnia 29 sierpnia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. (pomoc kuchenna).
Czy prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi z każdej z tych umów? Czy przy ustalaniu prawa do „trzynastki” ma znaczenie fakt, że są to umowy na różne stanowiska?
2. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z jednym pracodawcą:
I umowa o pracę (pełny etat) na okres: od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia
31 grudnia 2016 r. na stanowisku starszy woźny;
II umowa o pracę (1/4 etatu) na okres: od dnia 01.03.2016 r. do dnia 31 lipca 2016 r. na stanowisku szatniarz.
Czy pracownikowi będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
za rok 2016 z obu umów o pracę? Czy może jednak dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo do „trzynastki” od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
3. Pracownik niepedagogiczny przedszkola miał zawarte dwie umowy o pracę z tym samym pracodawcą:
I umowa o pracę (1/4 etatu): od dnia 1 stycznia 2016 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na stanowisku szatniarza;
II umowa o pracę (3/4 etatu): od dnia 8 października do dnia 9 października 2016 r. na stanowisku dozorcy nocnego.
Czy za rok 2016 będzie należało się dodatkowe wynagrodzenie roczne
z dwóch umów o pracę? Czy dla tej drugiej umowy pracownik nabywa prawo od nowa, czyli po przepracowaniu 6 miesięcy?
4. Okres świadczenia pracy pracownicy zatrudnionej w szkole na podstawie umowy o pracę (pracownik niepedagogiczny) przedstawia się następująco:
- od 1 stycznia 2016 r. do 24 stycznia 2016 r. – pracowała;
- od 25 stycznia 2016 r. do 31 stycznia 2016 r. – przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 1 lutego 2016 r. do 14 lutego 2016 r. - przebywała na urlopie wypoczynkowym;
- od 15 lutego 2016 r. do 7 września 2016 r. - przebywała na zwolnieniu lekarskim /kod B/;
- od 8 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. – przebywała na urlopie macierzyńskim.
Czy ww. pracownik jest uprawniony do dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jak należy w takiej sytuacji interpretować art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1080 ze zm.)? Czy ma tu znaczenie okres korzystania z urlopu macierzyńskiego?
Inne Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe