Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy studentka VI roku studiów teologicznych jednolitych magisterskich ma kwalifikacje do nauczania przedmiotu? Czy może zacząć przygotowanie do zawodu? Z jakiego artykułu KN powinna być zatrudniona? Czy należy się jej dodatek wiejski – czy pod względem płacowym traktujemy ją jako pracownika z kwalifikacjami?
W świetle art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2023 r., poz. 984) stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:
1) posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;
2) przestrzega podstawowych zasad moralnych;
3) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu.
Z kolei art. 9 ust. 2 KN stanowi, że minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami, w drodze rozporządzenia, określa szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, warunki uzyskiwania kwalifikacji do nauczania języków obcych, także poprzez egzaminy znajomości języka i wykaz tych egzaminów oraz może określić szkoły i wypadki, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, uwzględniając w szczególności potrzeby kształcenia zawodowego. Na podstawie wskazanego przepisu zostało wydane rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r., poz. 2102). Stosownie do § 8 ww. rozporządzenia kwalifikacje do nauczania religii posiada osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne określone w porozumieniach zawartych między ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania a Konferencją Episkopatu Polski, a także władzami innych kościołów i związków wyznaniowych.
Porozumienie z dnia 3 kwietnia 2019 r. pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. Men z 2019 r., poz.9) określa różne poziomy wymagań kwalifikacyjnych w zależności od szkoły lub placówki, w której mam być zatrudniony nauczyciele religii. Od nauczyciela religii zatrudnionego w szkołach ponadpodstawowych wymaga się ukończenia studiów wyższych. Natomiast zgodnie z § 3 porozumienia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela religii w szkołach podstawowych i branżowych szkołach I stopnia, z wyjątkiem specjalnych, posiada osoba, która:
1) ma kwalifikacje określone w § 2 lub
2) ukończyła studia pierwszego stopnia na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
3) posiada dyplom ukończenia kolegium teologicznego oraz posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania religii lub
4) jest alumnem wyższego seminarium duchownego po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich lub studentem studiów na kierunku teologia w uczelni prowadzonej przez Kościół katolicki albo w uczelni publicznej prowadzącej kształcenie w zakresie teologii katolickiej po ukończeniu czwartego roku jednolitych studiów magisterskich.
Osoba będąca na VI roku studiów teologicznych posiada kwalifikacje do bycia nauczycielem religii w szkole podstawowej i branżowej I stopnia. Z uwagi na fakt, że w świetle rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli osoba, o której mowa w pytaniu posiada kwalifikacje do nauczania religii, to jest zatrudniana w oparciu o art. 10 ust. 2 KN jeżeli posiada przygotowanie pedagogiczna, a jak go nie ma w oparciu o art. 10 ust. 3 KN z zobowiązaniem do uzupełnienia przygotowania pedagogicznego. Nauczyciel jest zatrudniany jako nauczyciel poczatkujący, który jest zobowiązany do odbycia przygotowania zawodowego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel jest w trakcie odbywania stażu na nauczyciela dyplomowanego. Zmienił zakład pracy (pracuje w innej szkole) jakie dokumenty powinny być dostarczone od dyrektora tamtej placówki - ocena dorobku czy ocena pracy?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Uprzejmie proszę o wyjaśnienie następującej kwestii:
nauczyciel kontraktowy złożył wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego (wraz z planem rozwoju zawodowego) dnia 12 września br., czyli będzie realizował staż w okresie od 12 września 2019 r. do 11 czerwca 2022 r.
Czy jego opiekun stażu powinien otrzymać dodatek funkcyjny od 12 września br., czy od pierwszego dnia następnego miesiąca? W regulaminie wynagradzania nauczycieli nie uregulowano opisanego wyżej przypadku.
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor zwraca nauczycielowi mianowanemu do poprawy plan rozwoju zawodowego. Czyni to np. dwukrotnie w ciągu września. Nauczyciel oddaje "poprawiony" plan r.z. w 30-tym dniu od rozpoczęcia zajęć, bo taki dzień wyznaczył dyrektor. Ale dyrektor zauważa, że nie wszystkie uwagi dyr. są uwzględnione. Czy dyrektor ponownie zwracać plan r.z. do poprawy?, wyznacza termin, jednak jest już po tych 30 dniach. Czy dyrektor może zatwierdzić plan r.z. dopiero w grudniu aż plan będzie dobry? czy też musi zatwierdzić zły plan 30 -go dnia od początku zajęć?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciele odbyli 12 miesięczny (1 września 2018 – 31 sierpnia 2019) staż na stopień nauczyciela kontraktowego. W roku szkolnym 2022/2023 mogą odbyć 9 miesięczny staż na stopień nauczyciela mianowanego. Według jakiego rozporządzenia (2018 czy 2022) mają napisać plan rozwoju zawodowego?
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Czy osoba zatrudniona w przedszkolu niepublicznym na stanowisku nauczyciela na czas określony ( 22.08.2017-31.05.2019) mogła rozpocząć staż 1 września 2018 r, skoro umowa kończy się w maju?Osoba ta otrzymała dyplom ukończenia studiów 13 września 2018 r. więc we wrześniu 2017 roku stażu nie rozpoczęła.
czy możliwe jest kontynuowanie stażu w innej placówce?
dziękuję za odpowiedź
Awans zawodowy Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe