Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy szkoły muszą opracowywać strategię działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem? Jaka jest podstawa prawna? Czy rozporządzenie z 18 VIII 2015 r. dotyczące narkomanii jest aktualne?
Szkoły mają obowiązek opracowywania strategii działań wychowawczych i zapobiegawczych oraz interwencyjnych wobec uczniów zagrożonych uzależnieniem i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, a wynika on w szczególności z przepisów:
1) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2017r.poz.783 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U.z 2017r. poz.59 z późn.zm.) – art.26 nakładający na szkołę obowiązek realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
3) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (tekst jedn.: Dz.U. z 2016r. poz.1654 z późn.zm.),
4) ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (tekst jedn.:Dz.U. z 2016r. poz.487 z późn.zm.),
5) rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015r. poz. 1249).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii jest aktualne. W dniu 26 stycznia 2018r. weszła w życie jego nowelizacja, tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2018r. poz.214), wskazująca m.in. na obowiązek uzupełnienia w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia ( weszło w życie 26 stycznia 2018r.) diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków zastępczych. W konsekwencji powyższego oraz biorąc konieczność wpisywania się działań wynikających z uprzednio przeprowadzonej diagnozy w program wychowawczo - profilaktyczny szkoły lub placówki przewidziano także 30- dniowy termin uzupełnienia programu wychowawczo - profilaktycznego szkoły lub placówki o wyniki diagnozy w zakresie zagrożeń związanych z używaniem środków psychotropowych., środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- W szkole jest zatrudniony nauczyciel, który ukończył pedagogikę wczesnoszkolną i studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki. Czy te studia podyplomowe dają nauczycielowi kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej? Czy taki nauczyciel ma kwalifikacje jako nauczyciel wspomagający dla ucznia kl. II (orzeczenie o kształceniu specjalnym - niepełnosprawności sprzężone-upośledzenie w stopniu znacznym i słabowidzenie)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Po 25 latach pracy w szkole nauczycielka została zwolniona, utraciła zdolność do wykonywania zawodu. Po czym przeszła na rentę (nie podjęła pracy). Czy można nauczycielce nalicza świadczenia socjalne i czy można przekazać nauczycielce zapomogę zgodnie z ZFŚS. Bardzo dziękuję za poradę.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała opinię dla dziecka 3 letniego, które przedszkole skierowało na badania. Jest to opinia w której nauczyciele i rodzice dostali wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem. (zaznaczam, że nie jest to orzeczenie o specjalnym kształceniu ani wczesne wspomaganie). Jakie dokumenty w związku z tą opinią ma przygotować przedszkole dla tego dziecka? Dziecko od września ma sporządzony przez nauczycieli indywidualny plan wspomagania. Proszę o podanie wszystkich dokumentów, które powinny być prowadzone. Czy dla tego dziecka trzeba prowadzić oddzielny dziennik? Gdzie trzeba notować indywidualną pracę z takim dzieckiem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dziecko pięcioletnie w przedszkolu bardzo dużo opuszcza. We wrześniu i październiku miało 30% obecności. Są to obecności usprawiedliwione przez rodziców (dostarczono usprawiedliwienie od lekarza rodzinnego o treści: "usprawiedliwienie nieobecności zaległych i obecnych"). Jak wygląda sprawa realizacji obowiązku przedszkolnego tego dziecka w świetle przepisów? czy można mu zaliczyć realizację obowiązku? Jak należy postąpić w rozmowie z rodzicami?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy można w uchwale rady pedagogicznej napisać: „Statut Szkoły traci moc prawną w dotychczasowym brzmieniu. Uchwala się nowy tekst jednolity”? W obowiązującym statucie jest wiele błędów - m.in. zła kolejność zapisów, więc chcemy go całkowicie zmienić. Niemożliwe jest dostosowanie statutu do aktualnego stanu prawnego poprzez wprowadzenie pojedynczych poprawek. Zmiana paragrafów
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe