Proszę określić typ placówki, którą Państwo zarządzacie a dokumentacja i treści dla niej będą widoczne jako pierwsze. Szkoła Przedszkole

Dokumentacja dyrektora

SZKOLENIA WIDEO

NIEZBĘDNIK PRAWNY


Nadzor-pedagogiczny.pl Porady prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) w...

PORADA PRAWNA

07 lutego 2022 Prawo oświatowe

Czy uczeń klasy VII szkoły publicznej posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie lekkie) jest zwolniony z nauki drugiego języka? Jeżeli takie zwolnienie mu przysługuje, to jakie ma mieć zajęcia w czasie, gdy jego oddział ma zajęcia z drugiego języka?

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639 ze zm.) w załączniku nr 1 określa ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym szkoły podstawowej specjalnej, z wyjątkiem szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. W części tabeli przeznaczonej dla klas IV–VIII „Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą” w pkt 3 określono obowiązkowy tygodniowy wymiar godzin w klasie drugiego języka nowożytnego. W przypisie 9 do pkt 3 wskazano, że obowiązkowy wymiar godzin drugiego języka nowożytnego nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej, przy czym na wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego. Jeżeli uczeń nie uczy się drugiego języka obcego nowożytnego, uczęszcza na zajęcia z techniki.

W stosunku do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną lekką nie powstaje obowiązek nauki drugiego języka. Przepisy prawa przewidują, że z zasady uczeń ten nie uczy się drugiego języka. Skoro obowiązek nie powstaje, to nie ma podstaw do zwolnienia ucznia z obowiązku nauki drugiego języka, tak jak w przypadku § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania, promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1534).

Reasumując, uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim nie może być zwolniony z nauki drugiego języka obcego, gdyż nie jest tym obowiązkiem objęty. Uczeń powinien mieć możliwość uczęszczania na zajęcia techniki (zajęcia indywidualne albo z klasą programowo niższą). 

Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom​.

Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.


Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.

PODOBNE PROBLEMY

Zamów bezpłatny biuletyn informacyjny. Śledź na bieżąco:
  • Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
  • Porady i opinie ekspertów.
  • Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
  • Bieżące informacje prasowe





Copyright 2024 Forum Media Polska sp. z.o.o | Redesign: Duind.com

ZAWARTOŚĆ

KONTAKT