Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy uczeń kl.V z orzeczeniem o niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny, uczęszczając na zajęcia w klasie ogólnodostępnej? Jak w takim przypadku ma być realizowana przez nauczycieli uczących w tej klasie podstawa programowa dla tego ucznia?
Tak, uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym może realizować obowiązek szkolny i obowiązek nauki w szkole ogólnodostępnej. Decyzję o wyborze szkoły dla swego dziecka podejmują wyłącznie jego rodzice/opiekunowie prawni. W opisanej sytuacji uczeń powinien uczestniczyć we wszystkich lekcjach, ale musi realizować inną podstawę programową niż jego pełnosprawni rówieśnicy, albowiem jego możliwości psychofizyczne uniemożliwiają uczenie się według programów obowiązujących w szkole ogólnodostępnej. Szkoła ma przede wszystkim obowiązek realizować zapisy podstawy programowej oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dyrektor, który tego nie robi, narusza przepisy prawa oświatowego. Niezależnie od tego, czy jest to placówka ogólnodostępna, integracyjna, czy specjalna, przepisy obligują ją do realizowania zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenie specjalnego. Dlatego nauczyciel prowadząc zajęcia lekcyjne w klasie ogólnodostępnej realizuje dwie podstawy programowe:
- z uczniami pełnosprawnymi podstawę programową ze swojego przedmiotu;
- z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu umiarkowanym podstawę programową określoną w Załączniku nr 3 do rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z póź. zmianami).
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla tego ucznia powinien opracować zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z nim w szkole uwzględniając zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania (opracowanego na w/w podstawie programowej) do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia oraz zajęcia rewalidacyjne. Warto też pamiętać, że uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym uczęszczającym w roku szkolnym 2015/2016 do szkół podstawowych, z wyjątkiem klasy IV, przysługuje dofinansowanie na zakup materiałów edukacyjnych. Materiałami edukacyjnymi są w tym przypadku, w szczególności, książki pomocnicze, karty pracy, ćwiczenia rewalidacyjne oraz opracowania wykorzystywane przez nauczycieli w procesie kształcenia tych uczniów. Maksymalna wartość pomocy jest zróżnicowana w zależności od rodzaju niepełnosprawności ucznia i szkoły oraz klasy, do jakiej uczęszcza, i wynosi w roku 2015 od 175 do 770 zł. Szczegółowe informacje na temat kwot dofinansowania dostępne są na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Rodzice są w trakcie rozwodu. Matka chce przenieś dziecko do innej szkoły. Ojciec nie wyraża na to zgody.
Co szkoła powinna zrobić w tej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1.Czy pedagog specjalny może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem autystycznym w przedszkolu niepublicznym?
Dodam, iż w czerwcu kończy studia podyplomowe w zakresie autyzmu.
2. Czy zajęcia emocjonalno- społeczne z autystami może prowadzić oligofrenopedagog, który jest doświadczonym trenerem w zakresie TUS-u i zajęć emocjonalnych?
3. Terapię ręki prowadzi fizjoterapeuta z przygotowaniem pedagogicznym. Czy musi mieć skończone studia podyplomowe w zakresie autyzmu jeśli prowadzi zajęcia z dziećmi z autyzmem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy oświadczenie rodziców mówiące o tym, że wszelkie decyzje dotyczące dziecka (np. zgoda na wycieczkę, zgoda na zajęcia dodatkowe) może podejmować jedno z nich i jest to wyrażenie woli obojga rodziców - jest zgodne z prawem? Czy o sprawach wycieczek, wyjazdów, zajęć dodatkowych może decydować jeden rodzic, czy muszą być podpisy obojga rodziców?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie dotyczące oceniania. Uczennica klasy 3 w drugim półroczu po długotrwałej chorobie ma nauczanie indywidualne i zwolnienie z wychowania fizycznego. W I półroczu miała ocenę bardzo dobrą z tego przedmiotu. Jaka będzie ocena roczna końcowa z tego przedmiotu na świadectwie ukończenia gimnazjum?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy nauczycielce należy się zasiłek na zagospodarowanie, która rozpoczęła pracę jako nauczyciel po raz pierwszy w przedszkolu w 2014 r., ale wcześniej pracowała poza oświatą?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe