Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w przedszkolu niepublicznym musi być prowadzony nadzór pedagogiczny? Czy jest jakiś przepis prawny mówiący o tym że musi on być czy też nie?
Proces zarządzania placówką niepubliczną - obok planowania, organizowania i kierowania - opiera się na kontrolowaniu, a dyrektor placówki niepublicznej, jak każdy inny kierownik organizacji, musi mieć możliwość badania i wywierania wpływu na sposób, w jaki zadania placówki będą realizowane. Kierowanie placówką niepubliczną, która prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia, wychowania lub opieki wiąże się z koniecznością sprawowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego, pomimo braku wyraźnego wskazania tego obowiązku w przepisach art.55 ustawy z dnia 14 grudnia 2017r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59 z późn.zm.). Samo tylko sprawowanie zewnętrznego nadzoru pedagogicznego przez kuratora oświaty nad placówką niepubliczną nie zwalnia dyrektora od zaangażowania w jej rozwój i aktywne kierowanie jej działalnością merytoryczną. Monitorowanie i nadzorowanie realizacji zadań placówki oraz uzyskiwanych efektów działalności jest niezbędne w dążeniu do uzyskiwania pożądanej jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Stałe i systematyczne porównywanie stanu rzeczywistego z planowanym i wynikająca stąd ocena (pozytywna lub negatywna) co do działalności nauczycieli daje możliwość stosowania, wobec stwierdzonych uchybień, odpowiednich środków zaradczych. Obserwacja i wprowadzanie korekt do bieżących działań znacznie ułatwia realizację zadań.
W obecnym stanie prawnym placówki niepubliczne nie są zobowiązane do prowadzenia i dokumentowania wewnętrznego nadzoru pedagogicznego w sposób określony przepisami art. 55 ustawy Prawo oświatowe oraz rozporządzenia z dnia 25 sierpnia 2017r. w sprawie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U.z 2017r. poz.1658). Wyłączenie placówek niepublicznych z wykonywania zadań wewnętrznego nadzoru w sposób w określony w powyższym rozporządzeniu powoduje potrzebę jego określenia w statucie placówki przez osobę prowadzącą. Model (koncepcja) wewnętrznego nadzoru pedagogicznego może przybierać różne kształty w zakresie treści merytorycznych, jak i rozwiązań organizacyjnych służących ich realizacji, natomiast jego przedmiot i zakres powinien wynikać z potrzeb placówki. Trzeba jeszcze tylko dodać, że osoba prowadząca placówkę może zdecydować o sposobie sprawowania wewnętrznego nadzoru w kształcie przyjętym w obecnie obowiązujących przepisach dla szkół i placówek publicznych, może także dokonać jego modyfikacji, dostosowując do potrzeb i możliwości swojej placówki lub ustalić całkowicie odmienny od określonego w modelu ministerialnym.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Ile razy w ciągu roku szkolnego dyrektor szkoły składa radzie sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego; podstawa prawna jaka?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jaki jest wymiar zatrudnienia specjalistów w szkole liczącej 70 uczniów?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- W przedszkolu publicznym podstawa programowa realizowana jest min. 5 godzin dziennie, np. od 8.00 do 13.00. Czy nauczyciel pracujący z dziećmi w godzinach od 13-tej (niekiedy w grupach łączonych) musi mieć plany pracy. Jeżeli tak, to czy muszą być zgodne z podstawą, programem, który realizuje nauczyciel do 13-tej?
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Godziny do dyspozycji dyrektora w gimnazjum wg nowej „ramówki”
Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych w załączniku nr 3 ust 3. podaje sposób wyliczania godzin do dyspozycji dyrektora szkoły jako różnicę pomiędzy sumą godzin wynikającą z pomnożenia tygodniowych wymiarów godzin określonych ust.2 pkt.1 przez FAKTYCZNĄ liczbę tygodni, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia edukacyjne w kolejnych latach szkolnych a sumą godzin określonych w ust.1 pkt 1.
Stosując ten algorytm do gimnazjum publicznego przy założeniu wynikającym z uzasadnienia do cytowanego wyżej rozporządzenia, iż rok szkolny ma przeciętnie 35 tygodni otrzymujemy następujące wartości:
(29+30+31)x35 – (450+450+30+30+190+65+130+130+130+130+385+65+385+30+65+65+95)=3150-2825 = 325
Wynika z tego, że w cyklu kształcenia dyrektor ma do dyspozycji 325 godzin dyrektorskich na oddział na 3 lata co daję 3,09 godziny tygodniowo 325/(3 x 35 tygodni) = 3,09).
Na różnych szkoleniach i w przykładowych szkolnych planach nauczania podaje się, że w cyklu kształcenia liczba godzin dyrektorskich wynosi 2 na oddział . Ile więc faktycznie dyrektor powinien zaplanować tych godzin w arkuszu organizacyjnym??
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem małej, samorządowej szkoły podstawowej z oddziałem przedszkolnym. W przyszłym roku szkolnym nie będzie w szkole klasy pierwszej, a tym samym pracy dla jednego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Zmniejsza się też liczba uczniów w poszczególnych oddziałach. Moje pytanie dotyczy: czy organ prowadzący może czy musi podjąć uchwałę o zmianie liczby oddziałów w szkole w związku z wydanymi przez siebie wytycznymi dotyczącymi organizacji pracy w klasach łączonych. To skutkuje nie tylko zwolnieniem nauczyciela, ale też dla pozostałych pracą w niepełnym wymiarze (po wyrażeniu zgody).
Nadzór pedagogiczny Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe