Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w statucie szkoły w kryteriach oceniania na ocenę celującą można umieścić zapis: „Stopień celujący otrzymuje uczeń, który posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania i wymagania programowe przedmiotu w danej klasie”?
Zgodnie z art. 44b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1915) ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania,
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Zgodnie z § 7 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. (Dz. U. z 2019 r., poz. 373), począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według skali: od celującego (6) do niedostatecznego (1).
Na podstawie § 8 rozporządzenia śródroczna i roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w art. 44i ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o systemie oświaty, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do odpowiednio wymagań i efektów kształcenia oraz kryteriów weryfikacji, o których mowa w art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, dla danego etapu edukacyjnego, oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. Oceniając postęp ucznia, należy się poruszać w obszarze wyznaczonym przez 6-stopniową skalę ocen i szkolny program nauczania.
Reasumując, nie można w statucie szkoły w kryteriach oceniania na ocenę celującą wskazywać wymagań, które wykraczają poza realizowane w szkole programy nauczania. Jeżeli uczeń posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania i wymagania programowe, można go dodatkowo wynagrodzić, ale nie jest to warunek otrzymania oceny celującej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczycielce zostanie udzielony, zgodnie z wnioskiem, nieprzerwanie urlop uzupełniający w wymiarze 8 tygodni. Czy podczas urlopu uzupełniającego nauczycielka po dostarczeniu np. kilku pojedynczych zwolnień lekarskich lub jednego tygodniowego zwolnienia lekarskiego, może "żądać oddania" jej urlopu uzupełniającego w wymiarze 1 dnia, 3 dni, pełnego tygodnia itp.?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o podanie aktualnych medali, odznaczeń lub rozporządzenia, w którym znajdę odpowiedź. Jestem nowym dyrektorem i nie znam aktualnych medali.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy realizacja obowiązku szkolnego w zerówce jest zależna od frekwencji dziecka? Czy dyrektor jest zobligowany do podjęcia jakichś kroków jeśli frekwencja dziecka w zerówce jest niższa niż 50 %? Jeśli tak to jakich? Czy nauczyciel przygotowujący diagnozę gotowości szkolnej ma ten fakt odnotować w diagnozie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o informację a jaki sposób mamy traktować rozporządzenie z dnia 20.08.2010 w sprawie oceniania ...w związku z wymaganiem 50% obecności na zajęciach. Kiedy rada pedagogiczna powinna go skreślić z listy uczniów -czy przy dopuszczeniu do egzaminów czy w trakcie roku szkolnego? Jeżeli w trakcie roku szkolnego to jak wówczas mamy stosować przepis mówiący o powtarzaniu semestru w ciągu 7 dni od zakończenia zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Pytanie dotyczy prowadzenia zajęć z edukacji dla bezpieczeństwa w szkole ponadpodstawowej. Nasza szkoła jest szkołą niepubliczną. W klasie pierwszej roku szkolnego 2022/2023 będzie uczyło się 18 uczniów. Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone w bloku po dwie godziny? Czy zajęcia z zakresu pierwszej pomocy muszą (jest nałożony taki obowiązek) być prowadzone z podziałem na grupy (w naszym przypadku po 9 osób)? Szkoła nie posiada własnej strzelnicy. Czy mamy obowiązek prowadzić zajęcia na strzelnicy? Jeżeli tak to, w jakim wymiarze? Kto ma uprawnienia do prowadzenia takich zajęć?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe