Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy w szkole podstawowej specjalnej, w klasach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, musi być zatrudniony doradca zawodowy i trzeba organizować dodatkowe zajęcia z doradztwa w klasach VII i VIII oraz w szkole przysposabiającej do pracy? Jakie kwalifikacje powinna mieć osoba realizująca doradztwo? Jaki jest wymiar godzinowy takich zajęć?
Na podstawie art. 26a ust. 2 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.) doradztwo zawodowe jest realizowane na:
- zajęciach edukacyjnych wychowania przedszkolnego;
- obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego lub kształcenia w zawodzie;
- zajęciach z zakresu doradztwa zawodowego;
- zajęciach związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęciach z wychowawcą.
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r., poz. 325) nie określają treści z zakresu doradztwa zawodowego, które mają być nauczane w szkole specjalnej. Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, który stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2019 r., poz. 639) również nie uwzględnia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego.
Mając na względzie fakt, że przepisy Prawa oświatowego zobowiązują do realizacji doradztwa zawodowego we wszystkich typach szkół, z wyjątkiem szkół artystycznych, a jednocześnie przepisy rozporządzenia o ramowych planach nauczania nie dają podstawy do organizowania odrębnych zajęć z doradztwo zawodowego w szkołach specjalnych, to należy przyjąć, że dla uczniów przedmiotowych szkół realizuje się doradztwo zawodowe:
- na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – § 3 pkt 3 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego,
- przez zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu – § 3 pkt 5 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego,
- na wizytach zawodoznawczych mających na celu poznanie przez dzieci i uczniów środowiska pracy w wybranych zawodach, organizowanych u pracodawców, w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe – § 3 pkt 7 rozporządzenia w sprawie doradztwa zawodowego.
Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane przez doradców zawodowych, pedagogów, psychologów lub innych nauczycieli, prowadzących te zajęcia. Doradztwo zawodowe na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego realizują nauczyciele prowadzący te zajęcia.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Z uwagi na ograniczenie funkcjonowania szkół związane z COVID-19, również pracownicy niepedagogiczni częściowo objęci zostali systemem zadaniowego czasu pracy przebywając w wyznaczonych dniach w domu. Jak w ewidencji czasu pracy zapisać czas zadaniowy, który zwykle pracownik potwierdza podpisując listę?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam pytanie odnośnie dokumentacji w aktach osobowych, chcę uniknąć nadmiernej „papierologi”. Czy w przypadku, gdy nauczyciel zwróci się do mnie na piśmie o udzielenie np. urlopu bezpłatnego czy jakiejkolwiek innej prośby, a ja wyrażę na to zgodę, to wystarczy na jego prośbie, którą dajemy do akt osobowych, umieścić adnotację "Wyrażam zgodę"? Czy należy przygotować osobne pismo? Rozumiem, że w przypadku odmowy muszę podać na piśmie odpowiedź z uzasadnieniem decyzji, ale czy w przypadku zgody należy również tworzyć osobne pismo?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy w ramach godzin dyrektorskich przydzielona 1 godzina tygodniowo w roku szkolnym na koło zainteresowań może być zrealizowana w jednym półroczu 2 godziny tygodniowo?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Mam dwa pytania. 1. Czy w świadectwie pracy gdzie jest art. 92 KP wykazuje się nieobecności związane z opieką nad chorym dzieckiem, moim zdaniem nie, ale wolę się upewnić.; 2. Mam wątpliwości co do urlopu. Pracownik pracuje od 01.01.2010 - 26.04.2015 za rok 2015 należy się 9 dni urlopu. Jak będzie w nowej pracy, którą rozpoczyna od 27.04.2015, czy za kwiecień będzie należał się urlop?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Jak płacić nauczycielom za dni nieedukacyjne?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe