Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy WSO i program wychowawczo-profilaktyczny muszą być teraz tak jak kiedyś integralną częścią statutu? Czy rodzice muszą opiniować WSO? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?
W przepisach aktualnych prawa oświatowego nie istnieje pojęcie WSO. Szczegółowe zasady oceniania musi zawierać statut. Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez: 1) szkolny zestaw programów nauczania; 2) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela. Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednio do istniejących potrzeb. Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowejpaństwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców, ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny. Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji. W realizowanym procesie dydaktyczno-wychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymi dla pamięci narodowej, formami upamiętniania postaci i wydarzeń z przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolamipaństwowymi.
Podstawa prawna:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy jest przepis prawa zakazujący rozpoczęcia działalności szkoły niepublicznej w trakcie roku szkolnego. Szkoła ma już wpis do ewidencji. Miała rozpocząć działalność 1 września 2010 r. Z uwagi na brak zgłoszeń przesunięto termin rozpoczęcia działalności szkoły na 1 września 2011 r. Aktualnie zgłosiła się grupa rodziców ze szkoły, która w tym roku kończy działalność z prośbą o przyjęcie całej klasy uczniów wraz z nauczycielem wychowawcą. Proszą o uruchomienie działalności szkoły dla dzieci od 1 maja 2011 r. Organ dotujący, który dokonał wpisu do rejestru kwestionuje termin rozpoczęcia działalności w trakcie roku szkolnego. Czy jest to zasadne?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Od 3 lat jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarcza jestem właścicielem i organem prowadzącym dobrze prosperującego przedszkola niepublicznego w wynajmowanym budynku.
Od stycznia 2017 roku otrzymuje dotację z Urzędu miasta. Z powodów osobistych muszę sprzedać przedszkole. Nazwa przedszkola, kadra pedagogiczna, wyposażenie wszystko zostaje. Jedyna rzecz jaka się zmienia to właściciel, który będzie nowym organem prowadzącym przedszkole od września 2019 roku. Czy dotacje przejdą na nowy organ prowadzący, który też będzie osobą fizyczną prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą? Jaką dokumentację muszę złożyć w urzędzie miasta aby nowa osoba została wpisana jako organ prowadzący?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola,szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki - czy dotyczy to również przedszkoli niepublicznych, czy również nauczyciele tychże placówek muszą posiadać kurs na kierownika wycieczek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy do pracy w bursie szkolnej na stanowisku wychowawcy uprawnia wyłącznie posiadanie wykształcenia wyższego na kierunku zgodnym z rodzajem prowadzonych zajęć, tj. pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i przygotowanie pedagogiczne? Czy za kierunek zgodny z rodzajem prowadzonych zajęć w bursie można także uznać resocjalizację?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy umowa zlecenie, umowa o dzieło lub staż z Urzędu Pracy (wszystko po ukończeniu studiów) pozbawiają uprawnień do otrzymania zasiłku na zagospodarowanie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe