Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy wyjeżdżając z uczniami na konkurs/zawody sportowe należy stosować się do rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001r.?
Na stronach internetowych kuratoriów oświaty konkursy przedmiotowe i zawody sportowe są zaliczane do form w jakich jest organizowane krajoznawstwo i turystyka szkolna, co w praktyce oznacza stosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516). W mojej ocenie rzeczywiście zawody sportowe można podciągnąć pod wyjazdowe imprezy sportowe, natomiast konkursy przedmiotowe, w mojej ocenie, nie zaliczamy do form w jakich jest organizowana turystka szkolna. Wynika to z innego celu organizowania takich konkursów. Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516) organizowanie przez szkoły krajoznawstwa i turystyki ma na celu w szczególności: - poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii, - poznawanie kultury i języka innych państw, - poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego, - wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania, - upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody, - podnoszenie sprawności fizycznej, - poprawę stanu zdrowia dzieci i młodzieży pochodzących z terenów zagrożonych ekologicznie, - upowszechnianie form aktywnego wypoczynku, - przeciwdziałanie patologii społecznej, - poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach. Co prawda § 4 rozporządzenia za imprezy krajoznawczo-turystyczne, należy uznać m.in. konkursy, czy turnieje. Jednak w mojej ocenie nie dotyczy to konkursów przedmiotowych. Bowiem zgodnie z zapisem art. 22 ust. 2 pkt 8 ustawy o systemie oświaty organizowanie m.in. konkursów przedmiotowych maj służyć odkrywaniu i rozwijaniu uzdolnień uczniów, pobudzaniu twórczego myślenia, wspomaganiu zdolności stosowania zdobytej wiedzy w praktycznym działaniu, a także lepszemu przygotowaniu uczniów do nauki w szkołach wyższego stopnia lub wykonywania zawodu. Organizację konkursów przedmiotowych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. Nr 13, poz. 125, z późn. zm.). Termin „imprezy” w rozporządzeniu w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki nie został wprost zdefiniowany. Jednak pośrednio wynika z interpretacji § 4 rozporządzenia, który określa formy organizowania krajoznawstwa i turystyki szkolnej. Przepis rozróżnia następujące jako formy wycieczki i imprezy. Przez „imprezy”, zgodnie z rozporządzeniem należy rozumieć: - imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak: biwaki, konkursy, turnieje, - imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem, - imprezy wyjazdowe - związane z realizacją programu nauczania, takie jak: zielone szkoły, szkoły zimowe, szkoły ekologiczne. Zatem w praktyce zaliczenie danych konkursów przedmiotowych czy zawodów sportowych do form turystyki szkolnej powinno wynikać z przyjętych dokumentów wewnątrzszkolnych. Warto zapoznać się z informacjami na temat organizowania wycieczek czy imprez szkolnych udostępnianymi na stronach internetowych właściwych kuratoriów oświaty. A najlepiej zwrócić się z pytanie do kuratorium które zleciło stworzenie dokumentacji, wyjść, wyjazdów, wycieczek, żeby uniknąć nieporozumień w tym zakresie.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy zajęcia rewalidacyjne w przedszkolu mogą być prowadzone grupowo? Czy zajęcia rewalidacyjne należy prowadzić dla dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym – jeśli nie są one wskazane w orzeczeniu?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Uczeń kl. IV - tej technikum otrzymał ocenę niedostateczną z przedmiotu w klasyfikacji za I semestr. Zajęcia kończą się w tej klasie w kwietniu, ale przedmiot zakończył się w I semestrze. Czy egzamin poprawkowy zgonie z przepisami może zdawać dopiero w ostatnim tygodniu ferii letnich? Czy jest możliwość zdawania egzaminu do końca lutego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Który zapis z rozporządzenia MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy ... mówi, że w Statucie Szkoły zamiast WSO (Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania) i PSO (Przedmiotowego Systemu Oceniania) powinno być Wewnątrzszkolne ocenianie i przedmiotowe ocenianie?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Do przedszkola niepublicznego uczęszcza dziecko, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenie o kształcenia specjalnego. Do realizacji zajęć WWR prowadzony jest dziennik indywidualnych zajęć. Jak udokumentować prowadzenie zajęć w ramach realizacji orzeczenia kształcenia specjalnego, np. zajęcia z logopedą prowadzone są w ramach WWR i kształcenia specjalnego.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel religii zatrudniony w szkole niepublicznej na podstawie umowy o pracę (na czas nieokreślony) zatrudniony od 1.09.2012 r. (w niepełnym wymiarze godzin), 26 czerwca 2013 r. otrzymał wypowiedzenie. 28 czerwca 2013 r. ten sam nauczyciel złożył do dyrektora wniosek o ocenę pracy. Pragnę nadmienić, że ten nauczyciel jest też zatrudniony w szkole publicznej, która jest jego szkołą macierzystą. Pytania: 1.) Czy dyrektor musi wystawić taką ocenę? 2.) W jakim terminie? (wiem, że obowiązuje termin 3 miesięcy, ale czy nie przedłuża się go o okres ustawowych wakacji/ferii?). 3)Czy w świetle nowych przepisów ocena ma mieć charakter opisowy, czy też jak dawniej przyznaje się nauczycielom ocenę wyróżniającą, szczególnie wyr. etc...?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe