Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Czy zmieniając zapisy w statucie Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego należy też zmieniać statuty szkół, które są w jego składzie? Czy jeżeli zmian jest bardzo dużo, to RP może uchwalić nowy statut?
Nie ma potrzeby zmieniania statutów poszczególnych szkół. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty:
art. 62 ust. 4. W zakresie uregulowanym odmiennie w statucie zespołu tracą moc postanowienia zawarte w statutach połączonych szkół lub placówek.
Jeżei zmian w statucie jest bardzo dużo, można sporządzić tekst ujednolicony statutu. Nie jest to tożsame z tekstem jednolitym (jak w przypadku ustaw). Tekst ujednolicony zawiera wszystkie zmiany i jest narzędziem pomocniczym (łatwiej cokolwiek znaleźć), jednak nie można się na niego powoływać. W przypadku, gdy musimy powołać się na konkretny przepis statutu, wpisujemy datę pierwotnego dokumentu wraz z późniejszymi zmianami.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Od tego roku szkolnego oddziały gimnazjalne zostały włączone do szkoły podstawowej, którą kieruję drugi rok. Podczas rady klasyfikacyjnej jeden z nauczycieli gimnazjum klasyfikował troje uczniów, którzy mieli frekwencję na zajęciach w I semestrze ok.30%.Wcześniej wysyłałam do wszystkich nauczycieli rozporządzenie dotyczące klasyfikowania,przepisy prawa oświatowego oraz zapisy w statucie szkoły.Wszyscy jednomyślnie zagłosowali za przystąpieniem tych i innych uczniów do egzaminów klasyfikacyjnych.Niestety Nauczyciel uczący te dzieci wstrzymał się od głosu i powiedział,że nie zrobi egzaminu klasyfikacyjnego, ponieważ on ma prawo klasyfikować uczniów.W związku z tym,że mamy dużo takich dzieci wszyscy stwierdzili,że nie możemy robić wyjątków i postępujemy z godnie z prawem. Bardzo proszę o radę ,co w tej sytuacji jako dyrektor mam zrobić. Planuję wystosować pismo do tegoż nauczyciela z prośbą o wyznaczenie terminu egzaminów, ewentualnie później ponaglenie i kolejne konsekwencje. Proszę o radę i podstawę prawną oraz wzór pisma.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy magister fizjoterapii z ukończonymi studiami podyplomowymi w zakresie przygotowania pedagogicznego może prowadzić zajęcia rehabilitacyjne w ramach rewalidacji w przedszkolu z dziećmi niepełnosprawnymi ruchowo?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Dyrektor przedszkola niepublicznego (jest jednocześnie właścicielem - działalność oświatowa) pobiera wynagrodzenie, które jest finansowane z dotacji. Czy od wynagrodzenia należy odprowadzać dodatkowe składki do ZUS-u?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- I. Proszę o wyjaśnienie na jakich drukach należy sporządzać legitymacje szkolne w roku szkolnym 2017/2018.
Zgodnie z art. 69 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 18 maja 2018 roku w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych w przypadku przejścia w roku szkolnym 2017/2018 i latach następnych ucznia z innej szkoły do nas wydajemy legitymacje i e-legitymacje według wzoru odpowiednio nr 1 lub 6 załącznika nr 4 do w/w rozporządzenia.
1. Z powyższego zapisu wynika, że legitymacje dla uczniów, którzy przyszli do naszej szkoły przed wejściem rozporządzenia i zostały im wydane legitymacje na drukach MEN-I-/50a/2 należy wymienić na druki MEN-1/1?,
2. Uczniowie klas I 2017/2018 otrzymali również legitymacje na dotychczas obowiązujących drukach , czy są również do wymiany?,
3. Uczniowie klas VII, którym zabrakło miejsca na opieczętowanie i otrzymali nowe legitymacje również na poprzednio obowiązujących drukach – należy również wymienić na nowe?
Tylko z art. 69.1 dotyczącego (jak dobrze rozumiem) uczniów niepełnosprawnych legitymacje wydane przed wejściem w życie rozporządzenia zachowują ważność do zakończenia szkoły.
oraz kolejna wątpliwość:
Proszę o potwierdzenie, czy zgodnie z wprowadzonym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 kwietnia 2018r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, poz. 939, 2018r. następujące wzory arkuszy szkolnych dla uczniów szkoły podstawowej są prawidłowe w roku szkolnym:
2017/2018
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/37b/2
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V - MEN-I/37b/2
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
2018/2019
1. Klasa I – MEN-I/45/1
2. Klasa II – MEN-I/45/1
3. Klasa III - MEN-I/37b/2
4. Klasa IV – MEN-I/45/1
5. Klasa V – MEN-I/45/1
6. Klasa VI - MEN-I/37b/2
7. Klasa VII – MEN-I/63m/2
8. Klasa VIII – MEN-I/63m/2
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Co Rada Pedagogiczna powinna przyjąć w formie uchwały, a co w formie decyzji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe