Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Do klasy I szkoły podstawowej ogólnodostępnej będzie uczęszczało dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm. Czy dyrektor powinien zatrudnić dodatkowe osoby do pracy z dzieckiem np. pomoc, asystenta nauczyciela, nauczyciela wspomagającego? Jakie kwalifikacje powinny mieć te osoby? Czy zajęcia rewalidacyjne dla takiego ucznia może prowadzić nauczyciel, który ma skończoną oligofrenopedagogikę czy powinien mieć jeszcze inne kwalifikacje?
TAK, bowiem rozporządzenie MEN w sprawie organizacji kształcenia specjalnego mówi wyraźnie, że w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone, zatrudnia się dodatkowo:
- nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub specjalistów – tu wymóg kwalifikacji jest jasno określony.
lub
- asystenta nauczyciela lub osoby prowadzącej zajęcia w klasach I–III szkoły podstawowej - musi posiadać wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne.
lub
- asystenta wychowawcy świetlicy – kwalifikacje jak wyżej
lub
- pomoc nauczyciela - musi legitymować się minimum wykształceniem podstawowym oraz posiadać umiejętność wykonywania powierzonych czynności.
– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rewalidację z uczniem ze spektrum autyzmu prowadzić winna osoba, która ma kwalifikacje do prowadzenia danego rodzaju zajęć rewalidacyjnych wskazanych dla tego dziecka w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Pewną wskazówką jest też zapis we wspomnianym powyżej rozporządzeniu MEN, mówiący, że w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera należy uwzględnić w programie rewalidacji „zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne”. Przy decydowaniu o rodzaju zajęć rewalidacyjnych istotny jest również poziom intelektualny ucznia. Jeśli uczeń jest w normie intelektualnej, to nie ma potrzeby by zajęcia rewalidacyjne prowadził oligofrenopedagog – specjalista w zakresie rewalidacji niepełnosprawnych intelektualnie. Poza tym, ZESPÓŁ nauczycieli i specjalistów pracujących z w/w uczniem – po dokonaniu obowiązkowej wielospecjalistycznej oceny jego poziomu funkcjonowania – może też w zależności od indywidualnych potrzeb ucznia wskazać w opracowanym dla niego Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym inną formę zajęć rewalidacyjnych, np.: zajęcia logopedyczne (prowadzi logopeda) lub korekcyjno-kompensacyjne (prowadzi nauczyciel mający kwalifikacje w zakresie terapii pedagogicznej) – wtedy te zajęcia będą realizowane jako rewalidacyjne, a nie jako forma udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Nauczyciel mianowany (z dyplomem ukończenia studiów I stopnia "nauczanie początkowe z matematyką" ) zawsze uczył w klasach I-III. Od 4 lat uczy matematyki w klasach 4-6 i ma 5 godzin edukacji matematycznej w klasie II. Czy rozporządzenie MEN pozwala prowadzić edukację matematyczną przez innego nauczyciela, rozdzielać w ten sposób w ogóle edukację wczesnoszkolną? Resztę edukacji wczesnoszkolnej w tej klasie ma inny nauczyciel. Oczywiście zajęć komputerowych, ruchowych i j.angielskiego uczą odpowiedni specjaliści.Czyli w tej klasie zajęcia prowadzi 5 nauczycieli, z czego 2 panie uczą edukacji wczesnoszkolnej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jakim dokumentem (protokół, uchwała, czy tylko pismo informujące) powinnam poinformować organ prowadzący o składzie komisji konkursowej na dyrektora szkoły (dotyczy Przedstawicieli Rady Rodziców)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jak rozumieć rozporządzenie MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół i co za tym idzie przydział godzin do dyspozycji dyrektora? Czy dyrektor musi od roku szkolnego 2019/2020 w każdej klasie zaplanować 4 godziny dyrektorskie, czy jedynie w klasach, które rozpoczynają nowy cykl czyli w klasie 1 SP 3 godziny i w klasie IV 4 godziny dyrektorski. Przecież klasa VIII miała zatwierdzoną ramówkę zgodnie z nadal obowiązującym rozporządzeniem z 28 marca 2017 roku gdzie na cykl VII i VIII klasy miała mieć 1 godzinę dyrektorską? Jeśli będę miał przydzielić 8 klasie 4 godziny dyrektorskie klasa 8 będzie miała tygodniowo 40 godzin zajęć, co jest niedopuszczalne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Witam, chciałabym zapytać czy plan pracy szkoły to ten sam dokument co koncepcja pracy szkoły? Na ile lat obowiązują te dokumenty i proszę o przepisy, które regulują tworzenie tych dokumentów. Dziękuję i pozdrawiam
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Proszę o wyjaśnienie na jakiej podstawie można wypłacić godziny ponadwymiarowe w okresie zdalnego kształcenia? Komu wypłacić? Wszystkim czy tylko niektórym? Nauczyciel matematyk ma o wiele więcej do przygotowania niż nauczyciel wychowania fizycznego i co w takiej sytuacji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe