Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Dotyczy rozliczenia dotacji: 1. Czy w przypadku kontroli i stwierdzenia nieprawidłowego zaszeregowania kosztu, gmina może odrzucić korektę rozliczenia i od razu zadecydować o zwrocie nieprawidłowo rozliczonej kwoty? Jeśli korekta nie jest możliwa, proszę o podanie podstawy prawnej. 2. Jak powinno być zaszeregowane wynagrodzenie pomocy nauczyciela - jako wynagrodzenie pracowników pedagogicznych czy niepedagogicznych?
1. Jeśli korekta została dokonana w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowego wydatkowania dotacji przez osobę prowadzącą (lub inną upoważnioną do dokonywania rozliczeń) przed wydaniem decyzji o zwrocie nienależnej dotacji w trybie art. 252 ust. 1, 3–5 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.), taka korekta nie powinna być kwestionowana, jeśli nieprawidłowości zostały usunięte. Natomiast nieprawidłowości stwierdzone dopiero w wyniku kontroli nie upoważniają organów j.s.t. do wezwania do dokonania korekty, ponieważ art. 252 ust. 1 UoFP stanowi, że dotacje samorządowe wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia tych okoliczności.
2. Pomoc nauczyciela należy do stanowisk niepedagogicznych, co wynika z dwóch okoliczności. Po pierwsze, nie są pracownikami wymienionymi w art. 1 z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2016 r., poz. 1379 z późn. zm., z tego względu są pracownikami niepedagogicznymi. Po drugie, w publicznych jednostkach oświatowych prowadzonych przez j.s.t. ich wynagrodzenie jest określone – jak dla pozostałych pracowników niepedagogicznych - w załączniku (tabela H część IV) do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, Dz. U. z 2014 r., poz. 1786, w tym przypadku do VI kategorii zaszeregowania.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Jakiej podstawie prawnej użyć w uchwale RP o dostosowaniu warunków i form przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Szkoła niepubliczna - Zakład Doskonalenia Zawodowego odmówił uczniowi realizacji nauczania indywidualnego. Proponuje wzrost czesnego z 200 na 1.000 zł. Z czego wynika taka interpretacja i czy jest ona słuszna? Statut szkoły nie jest dostępny na stronie internetowej.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Moje zapytanie dotyczy druku orzeczenia do kształcenia specjalnego oraz określenia wsparcia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry. Zapis w pkt. 1 brzmi: "1) (należy określić zalecane warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka lub ucznia [...], oraz jeżeli zachodzi potrzeba indywidualnego wsparcia dziecka lub ucznia ze strony dodatkowo zatrudnionej kadry – zakres tego wsparcia, wraz z uzasadnieniem)".
Moje zapytanie dotyczy ściśle dodatkowo zatrudnionej kadry. Co ustawodawca miał na myśli pisząc o ZAKRESIE wsparcia? Czy chodzi tutaj o zakres obowiązków zatrudnianej osoby? Czy poradnia powinna wskazać co taka osoba ma z dzieckiem robić w szkole? Jak rozumieć ten zapis? Wydaje się, iż o doborze konkretnego specjalisty decyduje sam dyrektor szkoły po uwzględnieniu zapisów w orzeczeniu. Uprzejmie proszę o wyjaśnienie zawiłości.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy jest obowiązek realizacji tzw godzin karcianych w szkole w której nauczyciele są zatrudnieni na podstawie kodeksu pracy . A dokładnie z systemu wynagradzania oraz zatrudniania organ prowadzący wyłączył kilka elementów, które są w Karcie Nauczyciela takie jak, urlop zdrowotny, dodatek mieszkaniowy, zmienił okres wypowiedzenia, a pozostałe zastawił. Tak wiec w szkole funkcjonują nie wszystkie zapisy KN.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy możliwa jest zmiana w planie nauczania danej klasy w trakcie etapu edukacyjnego w liceum ogólnokształcącym, jeżeli tak to na czyj wniosek?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe