Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Integracyjna klasa I stworzona w sierpniu 2022 r. ma 5 uczniów z orzeczeniami. Jedna uczennica z niepełnosprawnością sprzężoną – niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym oraz niepełnosprawność ruchowa (autyzm, w tym zespół Aspergera). Zatrudniony jest nauczyciel dla tej uczennicy w wymiarze 19h tygodniowo. W orzeczeniu zalecono zatrudnienie dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej – uczeń takowego nie ma. Nauczyciel przydzielony do uczennicy z niepełnosprawnością umiarkowaną kończy studia z zakresu pracy z dziećmi z zespołem Aspergera. Troje uczniów z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Czy należy dodatkowo do tej klasy zatrudnić nauczyciela współorganizującego proces kształcenia? Liczba godzin nauczyciela musi być taka sama, co liczba zajęć edukacyjnych uczennicy z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną? Czy ten sam nauczyciel współorganizujący proces kształcenia może być przydzielony jednocześnie dla pozostałych 5 uczniów?
Stosownie do § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r., poz. 1309) w przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Z powyższego przepisu wynika, że nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego zatrudnia się w szkole, a nie do klasy czy do ucznia. W oddziałach integracyjnych nie zatrudnia się nauczycieli dla konkretnych uczniów. Zadaniem nauczyciela wspomagającego jest współorganizowanie warunków kształcenia ucznia, a nie asystowanie uczniowi w klasie. Oczywiście jeżeli szkoła ma możliwości, to może zatrudnić dwóch nauczycieli wspomagających, ale nie jest to obowiązek. Dyrektor szkoły podejmuje taką decyzję uwzględniając indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów niepełnosprawnych.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Czy można przydzielić wychowawstwo katechecie pracującemu w szkole średniej?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Jestem dyrektorem Zespołu Szkół, w skład którego wchodzą: szkoła podstawowa, gimnazjum i LO. Kumulacja dzieci 5 i 6-letnich w przedszkolu miejskim spowodowała, że w porozumieniu z dyrektorem przedszkola chcę przejąć 2 grupy 6-latków (klasa"0" na 5 godzin dziennie)do oddziału przedszkolnego w SP. Jaka jest procedura uruchomienia tego oddziału? Czy wystarczy uchwała rady pedagogicznej dokonująca zmian w Statucie i akceptacja burmistrza w arkuszu organizacyjnym, czy też musi uchwałę w tej sprawie podejmować Rada Miasta?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- 1 kwietnia ruszył program Ministerstwa Cyfryzacji „Zdalna szkoła“. Projekt umożliwia samorządom zakup komputerów i tabletów do szkół ze środków finansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Czy szkoła niepubliczna może skorzystać z dofinansowania?. Wójt gminy twierdzi, że nam się nie należy!
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Nauczyciel języka niemieckiego poszedł na długotrwałe zwolnienie lekarskie. Dyrektor nie znalazł innego nauczyciela, który podjąłby pracę w zastępstwie. Jedynym wyjaśnieniem byłaby zmiana od II semestru w roku szkolnym 2017/2018 w ramowych planach nauczania, aby zmniejszoną liczbę godzin mógł realizować drugi spośród zatrudnionych w szkole nauczycieli j. niemieckiego. Liczba godzin j.niemieckiego w planie nauczania: obecnie: 2017/2018 I semestr 2; II semestr 2; rok szkolny 2018/2019 I semestr 2; II semestr 2; PO ZMIANIE: 2017/2018 I semestr 2; II semestr 1; rok szkolny 2018/2019 I semestr 3; II semestr 2 Czy wprowadzenie takich zmian nie narusza przepisów prawa oświatowego?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Z racji ze zmniejszeniem liczby oddziałów w szkole nauczyciel otrzymał pismo w sprawie ograniczenia zatrudnienia nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania (do 11/18). Nie wyraził zgody i zapowiedział założenie sprawy w sądzie. Czy w sądzie dyrektor będzie musiał przedstawić kryteria wyboru tego a nie innego nauczyciela?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe