Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Sprawa dotyczy szkoły publicznej ogólnodostępnej ... szkoły podstawowej. Mamy w szkole ucznia, który ma orzeczenie o niepełnosprawności oraz orzeczenie PPP o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnych. Uczeń w stopniu upośledzenia głębokiego, leżący w zaleceniach PPP ma zapisane: 1. Zajęcia indywidualne zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w oparciu o indywidualny program IPET; 2. systematyczną rehabilitację ruchową, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy; 3. rehabilitację metodą Bobath oraz PNF. Zatrudniając nauczyciela do pracy z tym dzieckiem mam do dyspozycji ludzi, którzy spełniają realizację pierwszego zalecenia... jednak nie posiadają uprawnień do rehabilitacji. Czy mogę zatrudnić do pracy z dzieckiem nauczyciela z oligofrenopedagogiką, który będzie realizował zadanie 1 i rehabilitanta bez przygotowania pedagogicznego, który będzie realizował zadanie 2 ???
Organizację zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. 2013 poz. 529).
1. Dyrektor ma obowiązek przydzielenia tych zajęć nauczycielowi, który posiada kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (§ 6. 1.) A to oznacza, że w opisanym przypadku do realizacji zalecenia Nr 1 z orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych musi być to nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki. Nauczyciel ten musi realizować z dzieckiem zajęcia w wymiarze 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie. Godzina zajęć trwa 60 minut. Zajęcia obejmują w szczególności:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
2) kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
5) rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
6) kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności. Nauczyciel prowadzący z tym dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze musi – we współpracy z opracować dla niego indywidualny program zajęć zawierający:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący zajęcia nauczyciel we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z tym dzieckiem, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania dziecka podczas zajęć. Indywidualny program zajęć to nie jest IPET, bo ten opracowuje się tylko dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym.
2. Jeśli idzie o wskazania zawarte w orzeczeniu a dotyczące systematycznej rehabilitacji ruchowej, wygaszanie napięć mięśniowych i przykurczy oraz rehabilitacji metodą Bobath oraz PNF – to trzeba zauważyć, że nie są to wskazania dla szkoły a dla rodziców, którzy powinni zgłosić dziecko do specjalistycznej poradni rehabilitacyjnej. Szkoła ogólnodostępna nie jest bowiem placówką, która realizuje wskazania medyczne finansowane przez NFZ Zatem – dyrektor szkoły na zatrudnienie rehabilitanta dla tego ucznia musiałby mieć zgodę organu prowadzącego.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Pani woźna (zatrudniona od 1 kwietnia 2014 r. do chwili obecnej) od 14 lipca 2021 r. do 10 stycznia 2022 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, od 11 stycznia 2022 r. do 5 stycznia 2023 r. przebywała na świadczeniu rehabilitacyjnym. Na początku listopada u pracownika została przeprowadzona operacja. W związku z tym, że po 5 stycznia 2023 r. pracownik nie rokował powrotu do pracy (zbyt krótki okres po operacji) pracownik uzyskał półroczną rentę z tytułu czasowej niezdolności do pracy z ZUS. Natomiast w zakładzie pracy od 6 stycznia 2023 r. do 30 czerwca 2023 r. przebywa na urlopie bezpłatnym. Pracownik zamierza wrócić do pracy, jednak noga nie jest do końca sprawna. Zachodzi podejrzenie że medycyna pracy nie wyda orzeczenia lekarskiego że pracownik jest zdolny do pracy
1. Proszę o szczegółowe omówienie wypowiedzenia umowy o pracę w tym przypadku. Proszę również o szablon/wzór takiego wypowiedzenia umowy na czas nieokreślony. Jaką należy podać przyczynę wypowiedzenia (może istnieje jakiś uniwersalny zapis)?
2. Pracownik posiada 62 dni urlopu wypoczynkowego – czy trakcie 3 miesięcznego wypowiedzenia może zostać skierowany na urlop wypoczynkowy? Czy pracownik może się nie zgodzić na urlop wypoczynkowy?
3. Czy pracownik może otrzymać wypowiedzenie 30 czerwca 2023 r. (ostatni dzień urlopu bezpłatnego)?
4. Jeśli pracownik otrzyma wypowiedzenie 30 czerwca 2023 r. (trzy miesiące wypowiedzenia to lipiec, sierpień i wrzesień), to dni roboczych jest 64, a dni zaległego urlopu wypoczynkowego – 62. Jak usprawiedliwić te 2 dni, co wpisać w kartę ewidencji pracy, co wpisać w świadectwo pracy, czy za te dwa dni należy się wynagrodzenie?
5. Jeśli pracownik nie będzie chciał wykorzystać urlopu wypoczynkowego tylko będzie chciał ekwiwalent za urlop to należy mu wypłacić ekwiwalent za 62 dni urlopu? Czy cos się przedawnia (urlop za 2020 r. – 3 dni, za 2021 r. – 26 dni, za 2022 r. – 26 dni, za 2023 r. – 7 dni, razem to 62 dni).
6. Jeśli pracownik dostanie 3 miesięczne wypowiedzenie (w tym czasie nie weźmie urlopu wypoczynkowego) to przez 3 miesiące będzie otrzymywał wynagrodzenie za pracę? Czy w związku z art. 80 k.p. nie wykonywał pracy i mu się wynagrodzenie nie należy? Jeśli będzie to wg art. 80 k.p. to te trzy miesiące w świadectwie pracy wpisujemy jako dni nieskładkowe?
7. Czy w świadectwie pracy możemy wpisać „stosunek ustał w wyniku rozwiązania na podstawie art. 30 § 1 pkt 2 w związku z art. 229 § 4 k.p.”?
8. Czy w świadectwie pracy wpisujemy gdzieś przebywanie na świadczeniu rehabilitacyjnym?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy można zatrudnić pracownika zajmującego stanowisko intendenta na stanowisku st. intendenta bez ogłaszania konkursu zewnętrznego? Pracownik ten spełnia wszystkie wymagania na stanowisko st.int.
- Pracownik został zatrudniony 01.09.2017 r. jako pomoc nauczyciela. Pracownik złożył wypowiedzenie za porozumieniem stron. Otrzymał świadectwo pracy od 01.09.2017-31.08.2019 r. w danym roku kalendarzowym wykorzystał proporcjonalnie u danego pracodawcy 18 dni (26 dni całość urlopu) Natomiast został zatrudniony w Zespole Szkolno- Przedszkolnym od 01.09.20219r jako nauczyciel w przedszkolu. Nauczycielowi przedszkola przysługuje 35 dni urlopu od 01.09.2019r. Ile faktycznie ma otrzymać pracownik urlopu wykorzystał już 18 dni w danym roku kalendarzowym. Jak prawidłowo obliczyć urlop za 2019 rok?
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- czy nauczycielce, która od1 stycznia do końca marca była na L-4 następnie urodziła i przebywała do końca sierpnia na urlopie macierzyńskim a do 23 listopada na wypoczynkowym należy sie trzynasta pensja - tzw. trzynastka.
Kadry Przeczytaj odpowiedź
- Czy organizowanie przedstawienia jasełkowego w sobotę lub niedzielę jest zgodne z prawem? Czy związki zawodowe mogą mieć zastrzeżenia do pracy nauczyciela przez 1,5 w te dni?
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe