Dokumentacja dyrektora
Placówki oświatowe
Plany pracy
Kalendarz
Nadzór pedagogiczny
- Plany nadzoru pedagogicznego 2023/2024
- Wzory dokumentów kontrolnych 2023/2024
- Sprawozdania z realizacji planu nadzoru pedagogicznego 2022/2023
Kontrola i wspomaganie
Zarządzanie placówką
- Statuty, koncepcje pracy, uchwały
- Ochrona danych osobowych
- Procedury, regulaminy, wnioski
- Wypadki w placówkach, bezpieczeństwo
- Finanse i majątek
Zarządzanie kadrą
- Dokumentacja kadrowa
- Awans zawodowy
- Ocena pracy nauczyciela
- Działalność zespołów przedmiotowych i zadaniowych
- Konkurs na dyrektora
Kontrola zarządcza
- Kontrola zarządcza w pigułce
- Standardy grupy A
- Standardy grupy B
- Standardy grupy C
- Standardy grupy D
- Standardy grupy E
Dydaktyka
SZKOLENIA WIDEO
NIEZBĘDNIK PRAWNY
PORADA PRAWNA
Fundacja jest organem prowadzącym dla niepublicznego ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego. Powiat przekazuje dotację w całości na konto bankowe ośrodka. Fundacja jako organ prowadzący ma określone zadania, które są finansowane z dotacji. Pytanie: 1. Jaką dokumentację powinna prowadzić fundacja żeby realizować zadania organu prowadzącego? 2. W jaki sposób rozliczać środki finansowe w tym zakresie? Czy wystarczy pismo wyrażające zgodę na np. przeprowadzenie remontu? 3. W art 10 ust.1 pkt 3 Prawa Oświatowego jest mowa o zadaniach inwestycyjnych - czego dotyczą i w jakiej kwocie?
Zakres prowadzonej dokumentacji jest uzależniony od wewnętrznych regulacji fundacji, ponieważ przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Dz. U. z 2017 r., poz. 59 jej nie określają zasad jej prowadzenia odnośnie do wykonywania zadań organu prowadzącego.
Gospodarka finansowa niepublicznego OREW jest prowadzona według zasad określonych przez fundację jako organ prowadzący placówkę, w tym wynika z niej niezbędna dokumentacja lub konieczność uzyskania zgody organu prowadzącego na poniesienie wydatku przez upoważnioną osobę (art. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, Dz.U. z 2017 r., poz. 2203).
Na gruncie art. 10 ust. 1 pkt 3 PO przez remont obiektu placówki należy rozumieć odtworzenie pierwotnej substancji istniejącego, zaś przez zadanie inwestycyjne – nabycie lub wytworzenie nowego wyposażenia placówki (w tym ulepszenia), które zalicza się zgodnie z przepisami o rachunkowości do tzw. majątku trwałego jednostki, bez względu na ich wartość.
Jeśli napotkaliście Państwo na podobny problem i chcielibyście uzyskać indywidualną poradę ekspercką - prosimy o zadanie pytania ekspertom.
Jeśli chcecie Państwo w nieograniczonym stopniu korzystać z indywidualnych
porad prawnych dostosowanych do potrzeb placówki prosimy o wykupienie
abonamentu.
Gwarantujemy zgodność z obowiązującymi
przepisami prawa.
PODOBNE PROBLEMY
- Proszę o odpowiedź w kwestii egzaminów klasyfikacyjnych dla ucznia klasy I szkoły podstawowej (Mama będzie uczyła dziecko w domu sama). Z jakich przedmiotów będzie musiało zdawać egzaminy? Jakie są aktualnie przepisy związane z tym egzaminem?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy w dokumentacji szkolnej wpisuje się nieżyjących rodziców (np. w rubryce rodzice, opiekunowie prawni w dzienniku lekcyjnym)?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Czy dyrektor szkoły może zlecić pedagogowi szkolnemu, w ramach jego zadań diagnostycznych, obserwacje pracy ucznia w czasie zajęć lekcyjnych, realizowanych przez nauczyciela przedmiotu z zespołem klasowym? Czy nauczyciel ma prawo wyprosić pedagoga ze swojej lekcji?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Chciałabym, aby doprecyzowano zrozumienie w przypadku pracowników poradni działań wchodzących w pensum objętych dodatkiem za warunki trudne. W poprzedniej odpowiedzi zawarto informację, cyt: "W poradni za pracę w trudnych warunkach uważa się prowadzenie badań psychologicznych i pedagogicznych, w tym badań logopedycznych, udzielanie dzieciom i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, a także udzielanie rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży (§ 8 pkt 19 ww. rozporządzenia)". Pracownicy na skutek ograniczenia funkcjonowania poradni zostali przeniesieni do pracy zdalnej. W ramach swoich obowiązków kontaktują się telefonicznie z pracownikami, rodzicami i dziećmi, udzielając wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Czy udzielanie takiego wsparcia mieści się w definicji pracy w warunkach trudnych? Rozmowy z dziećmi służą zabezpieczeniu ich funkcjonowania, zaś rodzicom przekazują informację o metodach wychowania, w tym wspierania dzieci w aktualnym czasie. Czy taka praca nie wpisuje się w rozumienie pensum? W rozporządzeniu dot. dodatków do wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli nie uznano, iż tylko bezpośredni kontakt z klientem spełnia definicję pomocy psychologiczno-pedagogicznej ujętej w ww. rozporządzeniu. W innych poradniach pracownicy świadczą pomoc telefonicznie otrzymując za taką pracę wszystkie składniki wynagrodzenia, w tym za warunki trudne (m.in. poradnie w Sosnowcu, Jastrzębiu-Zdroju, Czeladzi). Zarządzeniem dyrektora zobowiązano pracowników do realizowania działań związanych m.in. z kontaktem z klientami. Czyli pracownicy mają jednocześnie realizować działania z dzieckiem/rodziną i na jej rzecz, a jednocześnie być pozbawieni dodatku za warunki pracy, którą podejmują w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie do końca jest to dla mnie jasne.
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Kto wchodzi w skład komisji na egzaminie klasyfikacyjnym dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą?
Prawo oświatowe Przeczytaj odpowiedź
- Komunikaty z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Kuratorium Oświaty!
- Porady i opinie ekspertów.
- Nowe narzędzia dla dyrektorów placówek oświatowych.
- Bieżące informacje prasowe